Uusi Ford Kuga sai hinnat – ladattava hybridi alle 40 000 euroa

Ford Kuga saadaan Suomeen ensi vuoden puolella, mutta ensimmäiset autot ovat jo tilattavissa. Runsaammin varusteltu Launch Edition -mallisto alkaa 40 000 euron alapuolelta.

Ford on julkaissut ensi vuonna Suomeen saatavan uuden Ford Kugan ensimmäiset hinnat. Asiakkaiden tilattavissa ovat nyt Kugan 2.5-litraisella bensiinimoottorilla varustettu ladattava hybridi ja nelivetoinen 2.0-litrainen dieselmalli. Ensin on tarjolla Launch Edition -malleja ja jatkossa Ford Kugaan on valittavissa viisi eri varustetasoa – Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X ja Vignale.

Tammi-maaliskuun tuotannon autot ovat Launch Edition –malleja, joiden hintaan sisältyy autoverottomana 1.300 euron arvoinen Driver Assistance Pack. Tästä varustepaketista löytyy muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, kuljettajan vireystason valvonta, kuolleen kulman valvontajärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä aktiivisella jarrutuksella, pysäköintiavustin, sekä kamerat keulalle ja peruuttamiseen. Myöhemmin näitä malleja ei enää ole saatavilla.

Launch Edition -mallina ladattava hybridi maksaa 39 939 euroa ja huhtikuun tuotannosta alkaen vastaava malli ilman Driver Assistance Packia (Ford Kuga 2.5 Titanium Ladattava hybridi CVT) maksaa 39 320 euroa. Nelivetoinen dieselmalli maksaa edullisimmillaan noin 5 000 euroa enemmän ja hintaero kasvaa varustelun myötä autoverosta johtuen.

Ford Kugan vakiovarusteluun kuuluu muun muassa suomenkielinen SYNC 3 navigointi- ja tietoviihdejärjestelmä, automaattinen ilmastointi, FordPass Connect –modeemi ja E-Call-toiminto sekä turvavarustelun osalta esimerkiksi törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, kaistallapitoavustin, älykäs nopeudenrajoitin, törmäyksenjälkeinen jarrutusjärjestelmä ja nopeusrajoitusten tunnistus.

Ladattava hybridi tai sittenkin diesel

Kugan ladattava hybridi yhdistää 2,5-litraisen nelisylinterisen Atkinson-syklin bensiinimoottorin ja sähkömoottorin portaattomaan vaihteistoon. Järjestelmän yhteisteho on 165 kilowattia (225 hv). Kyseessä on Fordin ensimmäinen Euroopassa myytävä ladattava hybridi ja sen 14,4 kilowattitunnin litiumioniakku mahdollistaa yli 50 kilometrin ajomatkan pelkällä sähköllä.

Akun lataaminen tyhjästä täyteen 230 voltin pistorasian kautta kestää arviolta 4 tuntia. Latausluukku sijaitsee auton etulokasuojassa. Luonnollisesti myös jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään polttoainepihistelyyn.

Kuljettajalla on valittavanaan eri ajotiloja, joilla hän voi säätää, milloin ja miten haluaa akkuvirtaa käyttää: EV Auto, EV Now, EV Later ja EV Charge. Akun varaustason laskiessa riittävän alas, Kuga siirtyy automaattisesti EV Auto tilaan. Tällöin sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria mahdollisuuksien mukaan polttoaineen kulutuksen optimoimiseksi.

Toinen vaihtoehto on nelivetoinen dieselmalli. Kugan 140-kilowattisen (190 hv) 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorin mittausten mukainen arvioitu kulutus on alkaen 5,9 l/100 km ja arvioidut CO2-päästöt 155 g/km. Moottorin polttoaineenkulutusta on pyritty optimoimaan esimerkiksi imusarjan ja turboahtimen osalta. Lisäksi polttoaineen korkeapaineruiskutuksen lupaillaan olevan sekä hiljaisempi että tarkempi.

Ford Kugan tuotanto käynnistyy Fordin Valencian-tehtaalla tammikuussa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen huhti-toukuun aikana. Uusi ladattava hybridi tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon ja aika näyttää kuinka se tulee menestymään.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Sähkö tekee tuloaan myös ammattiliikenteeseen – Fordilta hybridiuutuuksia kaksin kappalein
Ford Puma on nykyään SUV – hinnat alkavat 23 400 eurosta
Ensituntuma: Uusi Ford Focus ST tarjoilee lisää tehoa, vauhtia ja mukavuutta

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.