Ford Puma on nykyään SUV – hinnat alkavat 23 400 eurosta

Ford Puma haluaa erottua tässä kokoluokassa muotoilun lisäksi suurella tavaratilalla ja tarjoamalla kevythybriditekniikkaa. Ehkä ennemmin mieleen jää kuitenkin Megabox.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Täysin uusi malli Ford Puma on nyt saanut hinnaston. Kyseessä on tutusta sporttisesta nimestä huolimatta tällä kertaa korkeaan SUV-muotoon pyöräytetty crossover. Ford mainostaa uutuutta luokkansa suurimmalla tavaratilalla (456 litraa).

Tavaratila on muutenkin keskiössä eikä vähiten mahtipontisesti nimetyn tilaratkaisun ansiosta. Megabox on Fordin tapa kertoa, että tavaratilasta löytyy kahden pystyssä kuljetettavan golfbagin mentävä syvä osio. Tämän voi myös puhdistaa vedellä, sillä pohjassa on tyhjennystulppa.

Uusi Puma on osa Fordin Euroopan laajentuvaa SUV- ja crossover-mallien valikoimaa, johon kuuluvat Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge ja Explorer. Jo yli joka viides Fordin Euroopassa myymä auto on SUV-mallinen, ja niiden myynti kasvoi vuonna 2018 yli 19 prosenttia. Vuoden 2019 lopulla myyntiin tuleva Puma valmistetaan Romanian Craiovassa.

Kevythybridi edellä

Aiemmin tänä vuonna Ford ilmoitti, että täysin uudesta Focuksesta alkaen kaikista yhtiön esittelemistä malleista esitellään myös sähköistetty versio. Puman tapauksessa tämä ei tarkoita, ainakaan vielä, sähköautoa vaan kevythybriditeknologiaa.

Puma tulee tarjolle kahdella kevythybriditeknologiaa hyödyntävällä vaihtoehdolla. Tehovaihtoehtoina tarjoillaan alkuun 125 hevosvoimaa ja 155 hevosvoimaa. Näistä Puman 125 hevosvoiman 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottorin CO2-päästöt ovat 131 g/km ja kulutus 5,8 l/100 km.

Ford Puma EcoBoost tarkoittaa toistaiseksi kolmesylinteristä 1,0-litraista bensiinimoottoria ja apulaitehihnalla yhdistettyä 11,5 kilowatin sähkömoottoria. Tavallisen laturin korvaavalla järjestelmällä voi ottaa talteen energiaa jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa ilmajäähdytteisen 48 voltin litiumioniakkupaketin lataamiseksi. Se toimii myös moottorin apuna kiihdytyksissä lisävääntöä tarjoamalla.

Co-Pilot360 on monta varustetta

Puma hyödyntää 12 ultraäänianturia, kolmea tutkaa ja kahta kameraa Fordin Co-Pilot360-teknologioissa, jotka suojaavat autoa, helpottavat ajamista ja pysäköimistä ja tekevät ajokokemuksesta mukavamman, vaivattomamman ja turvallisemman. Näihin kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla sekä liikennemerkkien tunnistuksella ja ajolinja-avustimella, uusi paikallinen vaarailmoitusjärjestelmä, langaton lataustoiminto ja 12,3 tuuman digitaalinen ‑kojetaulu.

Puma on valmistajan mukaan kokoluokkansa ensimmäinen ajoneuvo, jossa on sekä handsfree-takaluukku että hierovalla ristiselän tuella varustettu istuin. Saatavilla on joka tapauksessa 10 ulkoväriä: Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic ja Metropolis White.

Uusi Puma hinnoiteltu jo

Ford on julkaissut ensi vuoden alkupuolella Suomeen tulevan Puman hinnat. Ensimmäisenä Suomen markkinoille tulevat manuaalivaihteiset Ford Puma EcoBoost Hybrid Launch Edition -kevythybridimallit 125 ja 155 hevosvoiman versioina.

Puma Launch Edition -malliston hinta ilman toimituskuluja on alkaen 23 441 euroa. Lanseerausmallin hintaan sisältyy Driver Assistance Pack, joka sisältää esimerkiksi: BLIS -kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän aktiivisella jarrutustoiminnolla, aktiivisen vakionopeudensäätimen törmäyksenväistöavustimella, aktiivisen pysäköintiavustimen pysäköintitutkalla eteen ja 180-asteisella laajakuvaisella peruutuskameralla. Maaliskuun tuotannosta alkaen Driver Assistance Pack on saatavana valinnaisvarusteena 1 200 euron hintaan, jolloin auton lähtöhinta on ilman tätä 22 775 euroa. 

Ford Puma on nyt tilattavissa, ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen alkuvuodesta 2020. Puman mallisto laajenee vuoden 2020 aikana bensiinimalleilla sekä automaattivaihteistoilla ja myöhemmin lanseerauksen jälkeen myös dieselmalleilla ja seitsenvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Ensituntuma: Uusi Ford Focus ST tarjoilee lisää tehoa, vauhtia ja mukavuutta
Koeajossa Ford Mondeo Hybrid Wagon – odotettua lisätilaa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.