Top 5: Geneven autonäyttelyn upeimmat avoautot – ylellisyyttä ja söpöilyä

Geneven autonäyttely on tunnetusti paikka, jossa esitellään tulevan kesän avomuoti. Listasimme sen kunniaksi näyttelyn upeimmat avoautot.

1. Rolls-Royce Dawn (pääkuvassa)
Dawn esiteltiin jo Frankfurtissa viime syksynä, mutta kaunista autoa jaksaa pitää pramilla useammassakin autonäyttelyssä. Rollsin osasto Genevessä kertoo myös kaiken oleellisen luksuksesta. Kun auton brändi on kohdallaan, pelkkä esillepano riittää. Auto ei tarvitse mainosvideoita tai mallityttöjä tuekseen. Suoralinjaisen auton muodot ovat ehtaa RR:ää, ja vaikka kyseessä on oikeastaan katoton Wraith, autoilla on oma ilmeensä. Ulkomuodossa yhteistä Wraithin kanssa ovat vain ovet ja takapuskurit. Pitkän konepellin alta löytyy 6,6-litrainen tuplaturbo-V12. Sen avulla päästään jahtiklubille riittävän ripeästi.

2. Range Rover Evoque Convertible
Nyt se on sitten tapahtunut. Maasturibuumi leviää myös avoversiohin. Pelin avasi Los Angelesin autonäyttelyssä viime vuoden lopulla – kukas muu – kuin Range Rover Evoque, ja nyt auto oli esillä ensi kertaa Euroopassa. Okei, vedetään vähän takaisin. Avonaisia maastureita on ollut siis iät ja ajat, Land Roverillakin on niistä kokemusta jo toisesta maailmansodasta lähtien. Mutta nyt ei puhuta työkalusta, vaan muotituotteesta. Kun Evoquesta on tullut tietynlainen tyyli-ikoni muotimaailmassa, avoversion menestymistä ei tarvitse epäillä. Avonaisena auto menettää tietysti upean kattolinjansa, joten avokkaan olemus on hieman pönäkämpi kuin umpiversion. Värin merkitys korostuu siis avoautossa entistä enemmän. Korirakenteiden jäykkyyden turvaamiseksi avoversio on myös lihonut lähemmäs 300 kilolla. Se näkyy niin polttoainetaloudessa kuin CO2-arvossakin. Convertible on nelipaikkainen, joskin parhaimmillaan se on kahden matka-autona ja takapenkkien yli viritetyllä tuulisuojalla varustettuna. Tavaratila on kutistunut kattomekanismin takia pikkuauton kokoiseksi (251 l), ja tavarat pitää ujuttaa sisään konttiin postiluukun kokoisesta aukosta.

3. Smart Fortwo Cabrio Brabus Edition
Pikku-Smartin avoversio on äärettömän hauska ajopeli, ja olemme ehtineet ajaa sen jo. Brabus on yksi Daimlerin hovivirittäjistä, ja se on tehnyt jo useamman Smart-versionkin. Siksi avokkaan Brabus Edition ei ole varsinaisesti mikään yllätys. Tällä kertaa Brabuksen tuunaus koskee vain auton ulkopintoja ja ohjaamoa, moottoriin ei ole koskettu laisinkaan. Auton lähtökohtana on 90-heppainen kaksoiskytkinversio parhaalla eli Passion-varustetasolla. Ohjaamossa Brabus-lisä näkyy ratin ja vaihdekepin nahkaverhoilussa. Kyseessä tulee olemaan keräilykappale, sillä autoja valmistetaan vain 200 kappaletta. Ja jos joku haluaa enemmän potkua Smartiinsa, sitäkin lienee luvassa. Huhujen mukaan Brabuksella on työn alla sekä kireämpi Fortwo että Forfour. Niitä on lupa odottaa syksyllä.

4. Abarth 124 Spider
Fiat on jo esitellyt oman 124 Spider -versionsa Mazda MX-5 pohjaisesta avoautostaan, ja nyt on Abarthin vuoro pistää lusikkansa soppaan. Abarth-lisukkeet korostavat luonnollisesti auton sporttista luonnetta. Tähän kuuluvat uudet ja tummat 17-tuumaiset vanteet, Bilsteinin iskarit, nelimäntäiset jarrusatulat a la Brembo sekä Monzan neliröörinen pakosarja. Taka-akselille on sijoitettu nyt myös kunnollinen tasauspyörästön lukko, ja auton alakertaa on jäykistetty tukevammalla vakaajalla. Abarth-versio on myös keventynyt useammalla kymmenellä kilolla Fiatiin verrattuna. Konepellin alta löytyy Fiat-versiosta tuttu 1,4-litrainen bensaturbo, nyt 170-heppaiseksi viritettynä. Lisää puhtia on luvassa myöhemmin Esseesse-version myötä.

5. Mercedes-Benz C Cabriolet
Klassisesti kangaskatolla varustettu C-sarja jakaa coupén kanssa samat lennokkaat linjat. Tavaratila vetää katto ylhäällä 360 litraa ja katto alhaalla 285 litraa, ja kattoa voi operoida aina 50 km/h nopeuteen asti. Muuntuminen umpinaisesta avonaiseksi kestää 20 sekuntia. Takalasi on aidosti lasia, ja lisähintaan saa vielä ulkosuhinoita tehokkaammin ohjaamosta eristävän katon akustisella lisäkerroksella. C-Cabriolet on tutusti nelipaikkainen, joskaan hirveän pitkäjalkaiset eivät takana mielellään matkusta. Erillisistuimet takapenkillä ovat tosin muuten erittäin mukavat pidemmällä matkalla. Moottoripaletti koostuu kuudesta bensakoneesta ja kahdesta dieselistä. Tehoversiot ovat C43 AMG ja C63 AMG, joka on vakiona nelivetoinen.