Tällainen on Nissanin uusi sähköauto – tarjolla neliveto ja parhaimmillaan 500 kilometrin toimintamatka

Nissanilla on pitkä historia sähköautojen markkinoilta Leafin ja e-NV200:n myötä. Nyt esittelyvuorossa on Nissanin sähköisen malliston lippulaiva.

Autonvalmistajat esittelevät nyt tiheään tahtiin uusia sähköautoja. Nissanilla on moniin muihin valmistajiin verrattuna pitkä kokemus sähköautoista ja nyt mallisto täydentyy täysin uudella aiempia malleja isommalla ja ylempään luokkaan sijoittuvalla katumaasturihenkisellä mallilla. Nissan Ariya sijoittuu noin 4,6 metrin pituisena keskikokoisten katumaasturien luokkaan. Leveyttä autolla on 1,85 metriä, korkeutta 1,66 metriä ja akseliväliksi kirjataan kokoluokka huomioiden kiitettävä 2,78 metriä. Uutuus on mittojensa puolesta kokoluokan verran kestosuosikki Qashqaita suurempi.

Muotoilunsa osalta Ariya edustaa Nissanin uutta muotoilufilosofiaa. Keulan voimakas V-muoto, terävät pokkaukset ja laajat tasaiset pinnat antavat autolle jämäkän ulkonäön. Myös kokonaiskorkeuteen suhteutettuna korkea ikkunalinja antaa autolle massiivisuutta. Nykytyylin mukaisesti kattolinja laskee loivasti ja antaa sivuprofiilille osaltaan linjakkaan ilmeen. Uuden tyylin lisäksi Ariya kantaa keulallaan Nissanin uudistunutta logoa, jota korostetaan taustavalaistuksella.

Myös sisätiloissa on tapahtunut iso muutos Nissanin nykytyyliin verrattuna. Ohjaamo on tyyliltään hyvin minimalistinen ja fyysiset painikkeet loistavat poissaolollaan. Ilmastoinnin ohjaukseen liittyvät painikkeet on toteutettu pintoihin integroituina kosketuskytkiminä, jotka ilmestyvät näkyviin auton käynnistyksen yhteydessä. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo, jonka vierestä löytyy toinen samankokoinen näyttö multimedia- ja navigointijärjestelmien käyttöön. Ohjaamon suunnittelussa on valmistajan mukaan hyödynnetty sähköisen voimalinjan suomia mahdollisuuksia ja esimerkiksi tasaisen lattiapinnan avulla sisälle on saatu hyvin avara tunnelma ja valmistajan mukaan hyvät sisätilat. Tavaratilaa löytyy etuvetoisesti malleista 468 litraa ja nelivetoisista 415 litraa.

Vaihtoehtoja moneen tarpeeseen

Nissan Ariya perustuu Nissan-Renault Allianssin yhdessä kehittämälle sähköautoalustalle ja Ariya on ensimmäinen tätä rakennetta käyttävä auto. Akusto on sijoitettu monista muista täyssähköautoista tuttuun tapaan ohjaamon alapuolelle, minkä ansiosta painopiste on alhaalla ja painojakauma saadaan tasaiseksi. Ariya tulee tarjolle kahdella akkukoolla, viitenä tehoversiona ja kahdella vetotavalla. Malliston aloittaa 63 kWh käytettävällä kapasiteetilla varustettu etuvetoinen malli, joka tarjoaa tehoa 160 kW (218 hv), vääntöä 300 Nm ja toimintamatkaa yhdellä latauksella WLTP-syklin mukaan 360 kilometriä. Isompi akku on käytettävältä kapasiteetiltaan 87 kWh ja sen yhteydessä tehoa on tarjolla 178 kW (242 hv) väännön pysyessä samana. Toimintamatka kasvaa lukemaan 500 kilometriä, mikä on samalla malliston pisin toimintamatka. Etuvetoiset versiot kerkeävät satasen nopeuteen 7,5 ja 7,6 sekunnissa ja molempien huippunopeus on 160 km/h.

Nelivetoiset versiot voi tunnistaa mallimerkinnästä e-4ORCE. Tarjolla on samat akkuversiot, mutta taka-akselin sähkömoottorin ansiosta teholukemat ovat nousseet. 63 kWh versio tarjoaa nelivetoisena 205 kW (279 hv) tehoa, 560 Nm vääntöä, sataseen tällä kerkeää 5,9 sekunnissa ja toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 340 kilometriä. Isompiakkuisen version vastaavat luvut ovat 225 kW (306 hv), 600 Nm, 5,7 sekuntia ja 460 kilometriä. Näiden lisäksi isommalla akulla varustettu nelivetoinen malli on tarjolla myös Performance versiona, joka tarjoaa tehoa 290 kW (394 hv), 600 Nm vääntöä, kiihdytys sataseen sujuu 5,1 sekunnissa ja toimintamatkaa on tarjolla 400 kilometriä. Kaikkien nelivetoisten mallien huippunopeus on 200 km/h. Auton massaksi valmistaja ilmoittaa mallista riippuen 1 800-2 300 kiloa.

Pienemmällä akustolla varustetuissa versioissa on 7,4 kW tehoinen AC-laturi, kun isompiakkuiset ovat varustettu jopa 22 kW tehoisella kolmivaihelaturilla. CCS-standardin mukaista pikalatausta Ariya pystyy hyödyntämään 130 kW teholla. Nissan on kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota akuston lämmönhallintaan ja nestejäähdytys varmistaa lämpötilan pysymisen oikealla tasolla sekä rasittavassa ajossa että tehokkaassa latauksessa.

Nissan Ariya tulee olemaan Nissanin lippulaivamalli myös muilta osin Euroopan markkinoilla. Auto on varustettu uusimmilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, jotka Nissanien tapauksessa kulkevat ProPilot-termin alla. Lisäksi autosta löytyy tuulilasinäyttö, Leafista tuttu e-Pedal-järjestelmä, kehittynyt puheentunnistus sekä ohjelmistojen etäpäivitysmahdollisuus.

Nissan Ariyan myynti alkaa kuudella päämarkkinalla, jotka ovat Japani, Iso-Britannia, Saksa, Norja, Yhdysvallat ja Kanada. Muualle Eurooppaan ja siis myös Suomeen Ariya ehtii syksyllä 2021. Ennakkohintoja voidaan kuitenkin odottaa julkaistavaksi jo lähikuukausien aikana.

Kuvat: Nissan

Lue myös:
Sähköautojen hankinnalle kaivataan tukitoimia – ”Kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi”

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.