Nissan Micra sai remmiä

Uudesta Micrasta esitellään Geneven autonäyttelyssä mielenkiintoinen moottoriversio. DIG-S-mallimerkintää kantava pikkusammakko loikkii eteenpäin remmiahtimella kiristetyn 1,2-litraisen kolmisylinterisen suorasuihkutuskoneen voimin.

Moottorin teholukema on pikkuautoon mukava 98 hv, ja vääntöäkin piisaa 142 Nm. Auton päästöt jäävät sen sijaan huippualhaisiksi, hiilidioksidia tupruaa pakopuktesta käsivaihteistolla vain 95 grammaa per kilometri. Portaaton CVT-vaihteisto nostaa CO2-lukeman sen sijaan 115 grammaan.

CO-kakkosesta on tulossa yhä merkittävämpi tekijä maailmalla, vaikka se ei yksistään kerrokaan kaikkea auton päästöistä. Suomessa CO2 vaikuttaa luonnollisesti suoraan auton hintaan, muualla maailmassa se määrittelee enemmänkin auton käyttöön liittyviä muita veroja ja maksuja.

Pyrimme ottamaan hauskalta kuulostavaan pikkukirppuun yhteyden lähiaikoina. Lisää Micrasta Teknarin viime vuoden kakkosnumerossa.