Näin vältät yllättävät auton korjauskulut - huolenpitosopimus nyt myös käytettyyn autoon

Santander Consumer Financen teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat useat auton korjauskustannukset halvemmiksi kuin ne oikeasti ovat. Tämän lisäksi useilla talouksilla ei ole riittäviä taloudellisia puskureita yllättäviin kustannuksiin.

Kuluttajat arvioivat etenkin suurempia korjausten kustannukset usein selkeästi todellisia hintoja alhaisemmiksi. Esimerkiksi vaihteistoremontin hinnaksi arvioitiin keskimäärin 1600 euroa, vaikka kustannukset ovat helposti kaksinkertaiset. Lähes yhtä huono arvio tuli jakoketjun vaihtoon. Keskimäärin arvio oli 640 euroa, mikä on noin puolet vähemmän remontin oikeasta keskihinnasta. Pienempien korjausten hinnat arvioitiin lähemmäs todellisia kustannuksia.

Hieman yllättäen hinta-arvioissa lähemmäs todellisia kustannuksia pääsivät autottomat henkilöt. He arvioivat kustannukset keskimäärin kolmanneksen suuremmiksi kuin auton omistavat suomalaiset.

Heikkojen hinta-arvioiden lisäksi noin 40 prosentilla talouksista ei ole mahdollisuuksia maksaa yllättäviä kustannuksia. Selvityksen mukaan neljänneksellä alle 54-vuotiailla suomalaisista ei ole säästössä mitään äkillisiä kuluja varten, ja 40 prosentillakin vain tuhat euroa tai vähemmän.

Yllättävien kustannusten välttämiseksi rahoitusyhtiö Santader tarjoaa automerkistä riippumatonta kuukausihintaista All in One -huolenpitosopimusta käytetyille autoille. Sopimuksen saadakseen auton täytyy olla alle kuusivuotias, alle 150 000 kilometriä ajettu ja huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

“Suuremmat korjaukset heiluttavat henkilökohtaista taloutta voimakkaastikin. All in One -palvelumme ansiosta jokainen pystyy hoitamaan etukäteen mietityllä kiinteällä kuukausierällä varautumaan automerkistä riippumatta äkillisiin autoilun menoihin. Meidän tuote on ensimmäinen Suomessa käytettyjen autojen automerkistä riippumaton huolenpitosopimus. Ongelmana on, että auton hajoamisen kustannuksia ei tunneta tarpeeksi hyvin” kertoo Hannu Heliö Santanderilta.

Santanderin huolenpitosopimus on voimassa 24 kuukautta tai 40 000 kilometriä. Se kattaa auton huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot autokohtaisen budjetin (600-1200 euroa) mukaisesti, määräaikaiskatsastukset ja jälkitarkastukset sekä yllättävien vikojen ja rikkoontumisten korjaukset sopimusehtojen mukaisesti. Sopimus ei kata normaalissa käytössä kuluvia osia kuten renkaita tai jarruja.

Esimerkiksi vuosimallin 2010 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustetun Ford Focuksen kuukausikustannus on Santanderin laskurin perusteella 49 euroa, mikä tarkoittaa kahden vuoden ajalle 1176 euroa.

Kuva: Mike Mozart / flickr