Koeajossa uuden mittakaavan Audi Q3 – tilaa vaikka muille jakaa

Audin pienempien katumaastureiden joukkoon lukeutuva Q3 koki kasvupyrähdyksen toisen sukupolven myötä. Tilojen lisäksi myös mukavuus on ottanut harppauksen uudelle tasolle.

Tykkäsimme

Tiloista

Tasapainoisuudesta

Emme tykänneet

Korkeaksi karkaavasta hinnasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 43 902 €
Koeajoauto 64 231 €

Uusi Q3 on kokenut perinteiseen sukupolvenvaihdokseen nähden jopa poikkeuksellisen suuren kasvupyrähdyksen. Autolle on tullut lisää mittaa lähes kymmenen senttiä. Myös muut mitat korkeutta lukuun ottamatta ovat kasvaneet. Tämä näkyy ja tuntuu niin ulkona, sisällä ja liikenteessä.

Ensimmäinen Q3 oli varsin korkea ja pyörä ilmestys. Mittasuhteet ovat muuttuneet paljon, joten kovin vahvaa sukunäköä näiden mallien väliltä ei löydy. Audiksi uutuusmalli on kuitenkin tunnistettavissa helposti; iso kahdekskulmainen maski ja terävät linjat ja pokkaukset ympäri autoa paljastavat valmistajan vaikka logot olisi poistettu.

Sisätiloissa muutokset ovat vähintään yhtä radikaaleja. Kasvun myötä tilaa on joka puolella huomattavasti edeltäjää enemmän, minkä lisäksi ohjaamon ilme on päivitetty kerralla muista nyky-Audeista tuttuun hyvin suoraviivaiseen muotoon. Keskikonsolista löytyy multimediajärjestelmän näyttö ja mittariston roolia hoidetaan asiakkaan halutessa näytöllä. Auton monikäyttöisyyttä parantaa luonnollisesti myös merkittävästi parantuneet takatilat sekä aiempaa laajempi tavaratila. Q3 ei ole enää varsinaisesti kompakti katumaasturi, ja tilojen puolesta se alkaakin hätyytellä jo Audi Q5:tä.

Kasvu tuntuu myös ratin takana

Sisätilojen lisäksi kokonaisvaltainen kasvu on tehnyt hyvää mukavuudelle. Ratin takana huomaa nopeasti huomattavasti parantuneen mukavuuden. Edeltäjän alusta oli huomattavasti napakampi ja lyhyt akseliväli toi etenemiseen epämiellyttävää pompotusta peräkkäisissä epätasaisuuksissa. Ei Q3 nytkään varsinainen taikamatto ole, mutta muutos on vienyt kokonaisuutta huomattavasti mukavampaa suuntaan.

Moottoripaletin aloittava 1,5-litrainen bensaturbo on tuttu monista muista konsernin tuotteista. Se on luonteeltaan varsin nöyrä puurtaja, mutta mikään kierrosiloittelija moottori ei ole. Arkiliikenteen tarpeisiin se kuitenkin riittää hyvin, ja seitsemänportainen kaksoiskytkinvaihteisto on moniin muihin toteutuksiin verrattuna toiminnaltaan miellyttävän pehmeä ja ripeä. Liikkeellelähdöissä ja etenkin suunnanvaihdoksissa on kuitenkin oltava kärsivällinen vaihteiston pohdinnasta syntyvän viiveen vuoksi.

Audi Q3 on kokonaisuutena huomattavasti tasapainoisempi ja monikäyttöisempi kuin edeltäjänsä. Yksi sen suurimmista haasteista saattaa olla oikean kohderyhmän tavoittaminen, sillä moni voi mieltää Q3:n huomattavasti todellisuutta pienemmäksi autoksi. Fyysisen koon ja parantuneen monipuolisuuden lisäksi auton hinta on noussut ja mielikuvien lisäksi se on todennäköisimmin yksi rajoittavimpia tekijöitä. Esimerkiksi koeajoauton hintalappuun kirjoitettu yli 60 000 euroa on paljon rahaa 1,5-litraisesta ja 110 kW (150 hv) tarjoavasta etuvetoisesta katumaasturista.

Uusi Audi Q3 on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 13.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Toiseksi pienin Q-perheen jäsen.

KENELLE Kasvun myötä Q3 soveltuu perheauton tiloja tarvitsevalle.

AJETTAVUUS Nykyaikaiset autot ovat pääasiassa hyvin vaivattomia ja helppoja ajettavia, eikä Q3 tee asiaan poikkeusta. Alusta on sopiva kompromissi napakkuuden ja mukavuuden väliltä, ohjausta pyörittelee mielikseen kaupungissa, mutta se tarjoaa miellyttävän vasteen myös maantiellä. Ohjauksen vastetta voi säätää omaan makuun sopivaksi kolmen asetuksen väliltä.

SUORITUSKYKY 1,5-litrainen bensaturbo liikuttaa kasvanutta Q3:a arkitarpeisiin riittävään tahtiin, mutta etenkin moottoritienopeuksissa rajalliset voimavarat tulevat esille. Moottorin toimintaa voi säätää kolmen ajotilan verran, eli normaalin asetuksen lisäksi tarjolla ovat perinteiseen tyyliin taloudellisuutta painottava sekä urheilullisuutta korostava. Voimalinja toimii hienostuneesti ja kaksoiskytkinvaihteistolle perinteinen odottelu tuntuu lähinnä pysäköintitilanteissa suuntaa vaihdettaessa.

TILAT Yksi Q3:n isoimmista kehitysalueista on auton tilat. Autolle on tullut pituutta lisää lähes kymmenen senttiä, minkä lisäksi myös leveys ja akseliväli ovat kasvaneet. Näiden muutosten myötä sisällä on huomattavasti avarampi tunnelma ja takapenkillä myös aikuinen matkustaa leppoisasti. Takapenkkiä voi myös siirtää 150 millimetrin verran mikä mahdollistaa kriittisessä tilanteessa muutaman lisäsentin tarjoamisen tavaratilan puolelle.

MALLISTO Perinteisen korimallin lisäksi Audi esitteli kesällä viistoperäisen Q3 Sportbackin. Uuden Q3:n pellin alle on tarjolla koeajotun pikkubensan lisäksi 2,0-litrainen bensa ja samankokoinen diesel, joista molemmat tarjoavat 140 kW (190 hv) tehon. Kaikki mallit ovat aina automaattivaihteisia ja 2,0-litraiset mallit nelivetoisia. Mallisto täydentyy myöhemmin niin ikään jo julkaistulla 294 kW (400 hv) tarjoavalla RS Q3:lla. Nimellä Business kulkeva vakiovarustelu pitää sisällään nykypäivän oletukset eli esimerkiksi automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä nippu aktiivisia turvajärjestelmiä kuten kaistavahti ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmä lukeutuvat vakiovarusteiden joukkoon. Noin 2 500 euroa arvokkaampi Business Advanced tuo mukanaan lisämaustetta ulkoasuun sekä urheiluistuimet sisälle. Varusteversioista Business S line tarjoaa vajaan 2 000 euron panostuksella vielä aavistuksen räväkämpää ilmettä ulkonäköön erottuvampien puskureiden helmojen avulla. Varustelua voi laajentaa vielä sisätilojen yksityiskohtiin liittyvillä varusteilla, minkä lisäksi tarjolla on esimerkiksi digitaalinen mittaristo kahtena versiona, isompi keskikonsolin näyttö navigoinnilla varustettuna ja kuljettajaa avustavia aktiivisia järjestelmiä.

Audi Q3 35 TFSI
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 207 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 484 mm, leveys 1 849 mm, korkeus 1 565 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 570 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 530-675-1 525 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Raju SUV tuplana – viisipyttyiset ja 400-hevosvoimaiset Audi RS Q3 ja RS Q3 Sportback

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.