Koeajossa Suzuki Jimny – maastokyvyillään vakuuttava nappisilmä

Suzuki on tunnetaan pienistä nelivetoisista autoistaan, joiden tarina alkoi vuonna 1970. Tämän jälkeen Jimnyä on myyty 194 eri maassa lähes kolme miljoonaa kappaletta.

Tykkäsimme

Rehellisestä luonteesta

Alustan mukavuudesta

Maastokyvyistä

Emme tykänneet

Ohjauspyörän syvyyssäädön puutteesta

Pieni lisäpotku ei olisi pahitteeksi

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 24 990 €
Koeajoauto 28 836 €

Uusi Jimny on ehdottomasti yksi sympaattisimmista markkinoilla olevista uusista autoista. Pyöreä ajovalot antavat autolle suorastaan suloisen ilmeen, mutta tästä huolimatta kokonaisuudessa on myös ryhtiä. Nykyautojen joukossa reilusti alle nelimetrinen kulkupeli erottuu joukosta.

Nyt nähtävä Jimny edustaa neljättä sukupolvea. Jo nopealla matikalla on havaittavissa mallisukupolvien poikkeuksellinen pitkäikäisyys. Ensimmäinen versio oli myynnissä 11 vuotta, toinen oli markkinoille välillä 1981-1998 ja kolmatta mallia valmistettiin pyöreät 20 vuotta.

Neljäs sukupolvi on muotoilullisesti uskollinen mallisarjan edustaja. Kaiken muotoilun lähtökohtana on ollut hyvät ominaisuudet maastossa. Kulmikas muoto on helppo hahmottaa kuljettajan paikalta, ja maastokykyisyyden nimissä myös auton koko on pidetty hyvin hillittynä. Lähestymiskulmat ovat ehtaa maastoautotasoa; lähestymiskulmaksi kirjataan 37 astetta ja jättökulma on hurja 49 astetta.

Maastoajon puolesta puhuvat myös alustarakenteet. Kori on tikapuurungon päällä, joka on varustettu yhdellä X-tuella sekä kahdella poikittaistuella. Molemmat akselit ovat jäykät, minkä ansiosta pyörät pysyvät maassa haastavammassakin maastossa. Myös rengastuksen valinnassa on ollut mielessä maastoajo, ja uutuusmallissa onkin palattu edeltäjän henkilöautomaisemman rengastuksen jälkeen korkeampaan ja kapeampaan rengasprofiiliin. Maavaraa on hieman yli 20 senttiä.

Jimnyn kyytiin saa todella kiivetä, sillä lattia on korkealla. Samasta syystäuljettajan paikalla saa istua jalat varsin suorina, ja tämä yhdistettynä ohjauspyörän syvyyssäädön puuttumiseen ei tarjoa parasta mahdollista ajoasentoa. Kovin pitkille matkoilla Jimnyllä todennäköisesti harvemmin lähdetään. Sisätilat ovat muuten kokonaisuudessaan sopivan modernit ja käytettävyys on multimediajärjestelmän kankeahkoa käyttöliittymää lukuun ottamatta kunnossa. Käytännöllisyys on huomioitu myös tavaratilan puolella, sillä tavaratilan pohja on helposti puhdistettavaa muovia. Ja osaksi pohjaa luetaan tässä tapauksessa myös useimmiten kaadettuna olevat takaistuinten selkänojat.

Manuaalivaihteisto tarjoaa varsin mekaanisen, mutta aavistuksen epämääräisen tuntuman. Vaihteet kuitenkin loksahtelevat paikoilleen, kun asiassa etenee rauhallisesti. Moottorin ohuehko alavääntö vaatii tarkkuutta ja kaasunkäyttöä, tai muuten Jimny saattaa protestoida sammumalla. Jo hitaissa nopeuksissa huomio kiinnittyy auton tarjoamaan mukavuuteen. Alustan pehmeä viritys yhdessä korkean rengasprofiilin kanssa tarjoavat pehmeää ja varsin hiljaista etenemistä. Suurimmaksi äänenlähteeksi hitaammissa nopeuksissa muodostuu moottori, joka saa kovemmissa nopeuksissa seurakseen tuulen suhinoita.

Jimnyn suurimmat vahvuudet tulevat esille maaston puolella. Auton pieni koko yhdistettynä kulmissa sijaitseviin pyöriin tekevät auton ajamisesta helppoa. Hidas ohjaus ja alennusvaihteiston myötä tiheät vaihteiston välitykset mahdollistavat erittäin tarkan työskentelyn hitaissa nopeuksissa. Talvisissa oloissa ei ollut mahdollisuutta laittaa auton luistonestojärjestelmää testiin ristiriipunnassa (jos sellaista jäykkien akselien ansiosta edes olisi testipaikoissa saavutettu), mutta lumihangessa järjestelmän toiminta vakuuttaa. Auto ohjaa vetoa paremmin pitäville pyörille tehokkaasti ja eteneminen lakkaa vasta auton eteen nousevan lumivallin myötä. Tämän jälkeen on tyytyminen peruuttamiseen omia jälkiä pitkin.

Suzuki Jimnyn neljäs sukupolvi on tehty alkuperäisen mallin periaatteiden mukaisesti maastoajon ehdoilla. Retroilusta ja rehellisestä luonteesta huolimatta nykymaailman vaatimuksia on huomioita esimerkiksi turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvässä varustelussa. Jimny ei yritä vastata nykymaailman kaikkiin ongelmiin, vaan se on rehellisesti oma itsensä. Ja mikä tärkeintä, Jimnyn luota pois kävellessä on lähes poikkeuksetta hymy huulilla.

Suzuki Jimny on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 8.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Suzukin legendaarinen pieni maastoauto.

KENELLE Maastoautoa tarvitsevalle.

AJETTAVUUS Erillisille rungolle tehdyt autot eivät tarjoa lähtökohtaisesti erityisiä ajoelämyksiä, mutta myös tällä osa-alueella on nähty merkittävää kehitystä. Valmistaja on panostanut auton mukavuuteen, ja Jimny pääsee yllättämään positiivisesti maantieajossa. Rengasäänet eivät häiritse ohjaamossa ja epätasaisuudet ylittyvät pehmeästi. Ripeämmissä sivuttaisliikkeissä auto keinahtelee varsin voimakkaasti, mutta hallittavuus säilyy myös ääritilanteissa.

SUORITUSKYKY Kuten luvuista voi päätellä, on 1,5-litraisen moottorin voimavarat rajalliset. Normaalin arkiliikenteen tahdissa autolla kuitenkin pysyy vaivatta mukana. Tämän auton suorituskyky painottuukin maaston puolelle. Etenemiskyky on kiitettävä erittäin lumisissa olosuhteissa, vaikkei autosta löydy lukkoja. Alennusvaihteisto kytkettynä Jimny möyryää määrätietoisesti eteenpäin, kunnes lumi pakkautuu keulan eteen. Kesäoloissa Jimny lienee yksi näppärimmistä vaihtoehdoista metsäajoon, etenkin kun se pienen kokonsa ansiosta menee paikkoihin, jonne monille isommilla laitteilla ei ole asiaa.

TILAT Ratin takana ei ole liiaksi säätömahdollisuuksia, mutta useimmat löytävät sopivan kompromissin. Etupenkkiläisillä on kohtuullisesti tilaa ja näkyvyys autosta ulos on hyvä. Takapenkit soveltuvat lähinnä tilapäiskäyttöön, ja pääasiassa ne toimivat tavaratilan lattiana. Penkit pystyssä tavaratila jää lähinnä ruokakasseille sopivaksi, mutta penkit kaadettuna tarjolla on helposti puhdistettavaa tilaa yli 800 litran verran.

MALLISTO Pellin alta Jimnystä löytyy aina 75 kW (102 hv) tuottava bensakone, ja vaihteistoksi on tarjolla viisivaihteisen manuaalin lisäksi neliportainen automaattiaski. Jimny on myös varsin hyvin varusteltu, sillä vakiovarustelusta GL-mallista löytyvät muun muassa ilmastointi, vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella ja kaistavahti. 3 000 euron panostuksella pääsee käsiksi GLX-malliin, joka tuo mukanaan esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin, LED-ajovalot, 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun multimedia- ja navigointijärjestelmän sekä kevytmetallivanteet.

Suzuki Jimny 1,5 VVT 4WD
Polttomoottori
1 462 cm3, R4
Teho 75 kW (102 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 130 Nm / 4 000 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Kytkettävä neliveto, alennusvaihteisto
0-100 km/h 12,8 s
Huippunopeus 145 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 178 g/km
Mitat Pituus 3 645 mm, leveys 1 645 mm, korkeus 1 705 mm, akseliväli 2 250 mm
Omamassa 1 165 kg
Perävaunumassa jarruin 1 300 kg
Tavaratila 83-830 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden kolmas jakso esitetään maanantaina 8.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 9.4. klo 14.00, to 11.4. klo 01.30, su 14.4. klo 13.00 ja ma 15.4. klo 10.50 MTV3-kanavalla.