Koeajossa Jeepin tehoversio – amerikkalaisessa elämäntavassa on puolensa…

468 heppaa 6,4-litraisesta veekasista, ja kantikkaan räväkkä ulkomuoto. Jeepin tehoversio ei yritä peitellä olemustaan – eikä myöskään häpeile olemassaoloaan.

Tykkäsimme

tehosta

äänistä

Emme tykänneet

kulutuksesta

Legendaarinen hemi-moottori voi yhä hyvin, vaikka downsizing on ainakin kahvipöytäkeskusteluissa muotia myös ison meren takana USA:ssa. Amerikkalainen autoilukulttuuri ja V8-moottorit kuuluvat yksinkertaisesti yhteen.

Astuminen auton ohjaamoon muistuttaa heti, minkä valtakunnan tuotteessa ollaan sisällä. Grand Cherokeen avara ohjaamo miellyttää. Isot nahkaistuimet sopisivat kokonsa puolesta jopa tv-tuoleiksi, vaikka ne ovat itse asiassa urheilullisimmat istuimet, mitä Jeepiin saa. Jakkaroissa on helppo viihtyä. Osittainen nappanahkaverhoilu luo sopivasti sporttista tunnelmaa.

Ratin keskiössä ei ole lainkaan Jeepin logoa, siitä löytyy vain kirjainyhdistelmä SRT eli Jeepin viritysosastoa signeeraava Street Racing Technology -lyhenne. Kojelauta on moderni, Jeep ei edes yritä vetää nostalgianaruista. Kojelaudan keskeltä löytyy iso 8,4-tuumainen näyttö. Hiilikuitusomisteen keskikonsolissa sekä ovipaneeleissa tuntuvat sen sijaan hieman päälle liimatuilta.

V8 herää henkiin sopivan ärtyneesti murahtaen. Kahdeksanportaisesta automaattilaatikosta valitaan D, ja iso 2,4 tonnia painava maasturi lähtee kepeästi rullaten liikkeelle. Tavallisessa ajossa auto on säyseä ja myös moottorin jano pysyy joten kuten kurissa.

Mutta SRT:ssä on myös villimpi puolensa. Kaasupolkimen survaisu herättää koneesta toisen luonteen. Kierrokset nousevat. V8:n murina yltyy karjunnaksi. Suorituskyky on isoon ja painavaan autoon kohdallaan. Satasen vauhtiin päästään viidessä sekunnissa, ja huippunopeuttakin on luvassa 257 km/h.

Auton luonteeseen voi vaikuttaa kaasupolkimen lisäksi myös ajotila-asetuksilla. Valikosta löytyy riittävästi leikkimismahdollisuuksia. Asetukset vaikuttavat tuttuun tapaan kaasupolkimeen, pitoluistoon, ajonvakautukseen, vaihteistoon sekä myös voiman jakoon kaikille neljälle renkaalle. Taka-akselilla on sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko jakamassa voimaa renkaiden välillä.

Asetuksista löytyy myös sopiva moodi moottoriradalle – jos joku kokee tarpeelliseksi viedä tämän tyyppisen auton sinne. Lautantai-iltaisin voi puolestaan esitellä kartsalla auton suorituskykyä Launch Control -järjestelmän avulla. Alakerran optimaalisesta toiminnasta erilaisissa ajotilanteissa vastaava mukautuva iskunvaimennus.

Neljännen sukupolven Grand Cherokee on muuttunut vahvasti vuosien varrella, ja se on nykyisin varsin varteenotettava kilpailija myös sen eurooppalaisille kilpakumppaneille. SRT on tietysti kakun kuorrutus. Edellinen SRT-versio eli SRT8 oli aika raaka laite, joka ei vastannut lainkaan eurooppalaisia ajotottumuksia. Nyt asiat ovat paremmin.

Jeep Grand Cherokee SRT
Moottori 6 417 cm3, V8
Teho 344 kW (468 hv) / x6 250 r/min
Vääntö 624 Nm / 4 100 r/min
0-100 km/h 5,0 s
Huippunopeus 257 km/h
EU-kulutus 14,0 l/100 km
CO2-päästöt 327 g/km
Mitat Pituus 4 846 mm, leveys 1 954 mm, korkeus 1 749 mm, akseliväli 2 915 mm
Omamassa 2 418 kg
Tavaratila 782–1554 l