Koeajo: Fiat 500X – piileekö tässä italialaismerkin pelastus?

Fiatin retromalli 500 on myynyt maailmalla hyvin, joten 500-brändin imagosta halutaan luonnollisesti ottaa kaikki hyöty irti.

Hinta alkaen 19 991 €

Tykkäsimme

sympaattisesta muotoilusta

retroimagosta

Emme tykänneet

ohjauksen tunnottomuudesta

pompottavasta jousituksesta

Tuorein lisäys 500-mallisarjaan on korkealla maavaralla valmistettu tila-auto-crossover 500X, joka jakaa tekniikan ja pohjalevyn Jeep Renegaden kanssa. Nimestään huolimatta autolla ei ole siis juurikaan tekemistä pikkusisarensa kanssa.

Tämä ei tosin käy ilmi auton ulkoilmeestä. Pyöreät muodot ja neljä valoumpiota ovat retro-Fiatista tuttuja elementtejä. Myös sisätiloiltaan auto noudattelee pitkälti vanhan ajan henkeä – toki moderneilla elementeillä höystettynä.

Mitoiltaan auto on selvästi isompi kuin esikuvansa, mutta varsinaisesti tila-ihmeeksi tätäkään autoa ei voi luonnehtia. Takana kaipaisi lisää polvitilaa ja pää on melkein kiinni katossa. Tavaratila vetää normaaliasennossa 350 –litraa.

Moottoripaletti on tuttu Jeepistä. Eniten myydyin malli on koeajajamme etuvetoinen 1,4–litrainen bensiiniturbo, joka tuottaa 140 hevosvoimaa. Muita voimanlähteitä ovat 1,6- ja 2,0–litraiset dieselmoottorit. Jälkimmäisen yhteyteen on saatavilla neliveto ja uusi 9-portainen automaatti.

Suuria ilontunteita bensaturbon ratissa ei pääse syntymään. Turbon herääminen ei tapahdu aivan yhtä herkästi kuin joissakin kilpailijoissa. Manuaalivaihteisto voisi myös olla täsmällisempi. Suorituskyky on sinänsä riittävä.

Petrattavaa löytyy myös ajo-ominaisuuksista. Ohjaus on teennäisen tuntuinen ja huonosti painotettu. Jousitusta vaivaa puolestaan pintakovuus. Tien epätasaisuudet välittyvät herkästi ohjaamoon.

Fiat 500X ei siis varsinaisesti loista millään osa-alueella, mutta sen ei välttämättä tarvitsekaan. Auto vetoaa tunteisiin. Huoltoasemalla käydessäni vastaan tuli ryhmä varttuneempia herrasmiehiä, jotka olivat silmin nähden innoissaan retroauton ”jälleennäkemisestä”. Onko tämä Fiat 600, kuului ensimmäinen kommentti. Ja sen jälkeen niitä sateli niin paljon, että meinasin myöhästyä palaverista.

Ihmettelin lähtiessäni miesten suurta kiinnostusta autoa kohtaan, kunnes tajusin. Tässähän on retroauto miehille, jotka ovat kokeneet tavallisen Viisisatasen liian naiselliseksi. Bravo, Fiat! Tässä voi hyvinkin olla italialaismerkin seuraava hittituote.

Fiat 500X:n hinnat alkavat noin 20 000 eurosta. Autoa on saatavilla kahtena versiona: kaupunkiajoon soveltuvana Lounge-mallina tai maastoajoon paremmin sopivina Cross- tai Cross Plus -malleina.

Fiat 500X 1.4 Multiair 140 hv
Moottori 1368 cm3, 4-syl. bensaturbo.
Vaihteisto 6-vaiht. man.
Teho 103 kW (140 hv) 3500–4000 r/min
Vääntö 230 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,7 l / 100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4248 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2570 mm
Omamassa 1320 kg
Tavaratila 350 l