Geneve 2011: Audi Urban Mobility - Kun auto ajaa itse itseään

Geneven autonäyttelyä edeltävä perinteinen VW-konserni-ilta avattiin autoilutunnelmaan omituisesti sopivalla tempauksella. Esittelylavalle ajoi ensimmäisenä Audi TTS ilman kuljettajaa.

Kyseessä on Audin yhteistyöprojekti Stanfordin yliopiston ja Oraclen kanssa. Kuten jo uuden Audi A6:n koeajon yhteydessä totesimme, modernissa autossa on enimmillään jo niin monta kuljettajaa tukevaa apujärjestelmää, ettei kuskin tarvitse tehdä kohta enää mitään. Audin Urban Mobility -projekti edustaa juuri tätä filosofiaa.

Ikävää, mutta totta. Tosielämässä vastaan tulee yhä useammin tilanteita, jolloin auton ajaminen ei ole enää hauskaa. Siksi on enemmän kuin loogista, että auto voi hoitaa ohjauksen vaikkapa liikenneruuhkissa – tai pysäköintitilanteissa.

Ohjastaminen hoidetaan koe-TTS:n takakonttiin sijoitetun kahden kannettavan tietokoneen avulla. Reaaliaikaisen karttapalveluohjelman ja auton sensorien avulla auto osaa seurata tietä, ymmärtää toisten autojen sijainnin sekä tunnistaa myös jalankulkijat ja muun kevyen liikenteen.

Audi demosi laitteen toimintaa viime vuoden syyskuussa ajattamalla TTS:n läpi legendaarisen 20 km pitkän Pikes Peak -mäkinousun ilman kuljettajaa.

Teknari