Ceed-perhe kasvaa jälleen – Kian maastohenkinen XCeed tulee tarjolle myös lataushybridinä

Katumaastureita ja crossovereita putkahtelee markkinoille tasaiseen tahtiin, ja nyt keskikokoluokan maastohenkisten autojen joukkoon liitty Kia XCeed. Olimme paikalla Saksassa auton julkaisutilaisuudessa.

Moneen kertaan todettu asia ei ole viime aikoina muuttunut miksikään; katumaasturien kysyntä ja tarjonta sen kuin kasvavat. Monille valmistajilla katumaasturien tarjonta kattaa jo lähes kaikki autoluokat, ja jos ei ihan omana mallinaan niin ainakin ja maastohenkisesti varusteltuna versiona. Kian uusin lisäys Ceed-mallistoon sijoittuu näiden määritelmien väliin.

Nimeä XCeed totteleva uusi viisiovinen hatchback-malli perustuu nimensä mukaisesti Ceediin. Pelkkien puskurimuutosten sijaan korin muodot on laitettu uusiksi, minkä myötä auto on korotuksen (+43 mm) lisäksi aavistuksen pidempi (+85 mm) ja leveämpi (+26 mm) kuin perinteinen viisiovinen malli. Vaikka kyseessä on muovisilla suojalistoilla varustettu maastohenkinen malli, on muodoissa raikasta linjakkuutta maskista ja ajovalojen muodoista lähtien päätyen varsin viistosti muotoiltuun takalasiin. Tietyiltä osin muodoissa on nähtävissä viitteitä Ceed-tuoteperheen urheilullisimmaksi markkinoidusta ProCeed-mallista.

Voimanlähteiksi uuden XCeedin keulalle on alkuun luvassa perinteisiä polttomoottoreita. Ahdettuja bensiinikoneita tulee tarjolle kolme (88 kW (120 hv), 103 kW (140 hv) ja 150 kW (204 hv) ja dieseleitä kaksi (85 kW (115 hv) ja 100 kW (136 hv). Kaikkien voimalinjojen yhteydessä vakiovaihteistona on kuusiportainen manuaali, ja pienintä bensiinikonetta lukuunottamatta vaihtoehtona on 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Mallisto täydentyy myöhemmin pistokkeesta ladattavalla hybridiversiolla, joka on etenkin Suomen CO2-pohjainen verotus huomioiden mielenkiintoinen uutuus kyseiseen autoluokkaan. Tästä ei vielä ole tarjolla tarkempia yksityiskohtia.

Jos XCeed erottuu ulkonäkönsä osalta selkeästi muusta mallistosta, niin vielä selkeämpi ero on ohjaamossa. XCeed saa kunnian olla Kian ensimmäinen automalli, johon on tarjolla 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu täysin digitaalinen mittaristo. Käyttäjäkokemuksen voi kruunata keskikonsolin 10,25-tuumaisella multimediajärjestelmän näytöllä. Näiden lisäksi XCeed on Euroopassa Kian ensimmäisiä malleja, josta löytyy UVO Connect -järjestelmä. Tämän myötä Kia siirtyy myös applikaatioaikaan, eli käyttäjä voi tarkastella auton tietoja älypuhelimen kautta. Tätä on odotettu etenkin sähköautoihin, ja ensi vuonna Suomeen rantautuva e-Soul on myös varustettu kyseisellä järjestelmällä.

Kian viimeisintä tekniikkaa edustavat myös kuljettajaa avustavat järjestelmät. XCeed on mahdollista varustaa muun muassa aktiivisella vakionopeudensäätimellä ja mukautuvalla kaistallapitoavustimelle, minkä myötä auto kykenee periaatteessa suotuisissa olosuhteissa autonomiseen ajamiseen.

Uusi XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Hinnat eivät ole vielä tiedossa.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.