Amazonin konsepti tekee perinteisessä marketissa asioinnista naurettavan vanhanaikaista

Yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon.com on esitellyt ruokakauppakonseptinsa, Amazon Gon.

Kaupan kantava idea on kassattomuus ja jonottomuus: hyllyiltä voi poimia mukaan haluamansa tavarat ja vain kävellä ulos. Amazon itsekin kutsuu leikkisästi kaupan sisältävän ”Just Walk Out” -teknologiaa.

Käytännössä kauppaan sisään mennessä portilla vilautetaan puhelimen näytöltä koodia, jolla kirjaudutaan kauppaan sisälle. Tämän jälkeen tavarat voi kerätä kaupan hyllyiltä aivan normaalin kaupan tavoin. Lopuksi ei kuitenkaan tarvitse pysähtyä kassalle, vaan voi vain kävellä suoraan pysähtymättä ulos ja ostokset veloitetaan automaattisesti Amazon-tiliin liitetyltä maksukortilta ja kuitti ostoksista ilmestyy myös saataville sovellukseen.

Kaupan sisällä hyödynnetään kameroita, konenäköä ja antureita sekä kehittyneitä algoritmeja poimimaan tieto kunkin asiakkaan hyllyiltä ottamista, niille palauttamista ja lopulta mukanaan viemistä tavaroista.

Amazon Go avautuu aluksi ”beetatestiversiona” Amazonin työntekijöille pienenä noin 170 neliömetrin kokoisena myymälänä Amazonin kotikaupungissa Seattlessa, Yhdysvalloissa. Aluksi myymälässä on tarjolla lähinnä vain valmisaterioita sekä erilaisia välipaloja.

Myöhemmin ensi vuoden aikana Amazon aikoo avataGon suuremmalle yleisölle.

Amazonin mukaan se on kehittänyt Go-kauppaa neljän vuoden ajan.

Jo aiemmin alun perin vain verkkokauppana pitkään toiminut Amazon on kokeillut Amazon Books -kivijalkakirjakauppojen avaamista Yhdysvalloissa. Lisäksi se on jo pitkään harjoittanut ruoan verkkokauppaa.