Vertailu: Bensamoottorin totuuden hetki – Audi RS7 vs. Tesla Model S P85D

Tesla on muuttanut nopeasti ihmisten käsityksen sähköautoista. Perinteisillä pelureilla on tekemistä, jos he meinaavat pysyä parhaassa vauhdissa mukana.

VERTAILUAUTOT

Audi RS7 Sportback
560 hv/700 Nm/0-100 km/h 3,5 s
testikulutus 13,3 l/100 km

A7 on iso, ylellinen ja näyttävä coupé, ja RS-trimmissä se muuntuu melkoiseksi pedoksi – onhan kyseessä eräänlainen RS-laivueen lippulaiva. Mahtavasti muriseva moottori sekä mörisevä pakosarja nostavat autoihmisen fiiliksen kattoon.

Tesla Model S P85D
700 hv/930 Nm/0-100 km/h 3,7 s
testikulutus 25,2 kWh/100 km

Amerikkalainen Tesla on noussut todelliseksi haastajaksi saksalaisille laatumerkeille. P85D:n myötä Tesla osoittaa kykenevänsä haastamaan myös saksalaisten urheilullisimmat malliversiot. Yksi vain puuttuu kokonaisuudesta: äänet.

SISÄTILAT

​

Sisätilat: Audi RS7
Audin kuljettajan ympäristö on erittäin urheilullinen ja samalla ylellinen, kaikki on kohdallaan. Erittäin hyvin kroppaa tukevat urheiluistuimet ovat erinomaiset, ja laatuvaikutelmakin vakuuttaa. Kuljettajan on todella helppo viihtyä. Ohjaamon perinteinen kattaus lukuisine nappuloineen tuntuu kuitenkin Teslan rinnalla hieman paikoilleen jämähtäneeltä. Takamatkustajille on Audissa hyvin pääntilaa ja kohtalaisesti jalkatilaa – matkustusmukavuus on parempi kuin Teslassa. Tavaratila on 535-litraisena sinänsä riittävän iso, mutta se kalpenee Teslan rinnalla.

​

Sisätilat: Tesla Model S P85D
Sähköinen voimalinja tuo uusia mahdollisuuksia auton suunnitteluun, ja Teslassa tämä näkyy tavaratilassa. Tilaa pakaaseille on huimat 745 litraa. Lisäksi "moottoritilassa" on vielä 71 litran lisätila. Ja Teslan saa halutessaan myös 7-paikkaisena. Kuljettajan paikka henkii digitaalista tulevaisuutta. Nappulaviidakko on siirretty isolle 17-tuumaisen näytölle. Sen käyttö on intuitiivista ja loogista. Valitettavasti näkyvyys ulos on hieman heikko. Takanäkyvyyttä parantaa tosin pysäköidessä merkittävästi peruutuskameralta isolle näytölle välitetty korkearesoluutiokuva. Takamatkustajille on hyvin jalkatilaa, mutta pääntilaa on vähemmän kuin Audissa.

AJOKOKEET JA KULUTUSLENKKI

​

Ajokokeet ja kulutuslenkki: Audi RS7
Ero Teslaan konkretisoituu heti lähdössä, kun Audin moottorin laitetaan tulille. Lisäksi testiautossa äänimaailma täytelöitti vielä sporttipakoputkisto. Ja kun kierrokset nousevat kolmen tuhannen yläpuolelle, takaovaaleista aukeaa koko maailman kuultavaksi melkoinen sinfonia. Nätisti ajettassa Audi on kuitenkin moottoritiellä Teslaa hiljaisempi – kiitos tuplaikkunoiden. RS7:ssa on vakiona ilmajousitus, mutta RS-sporttialusta tulee teräsjousilla paremman ajodynamiikan takia. Tämän tuntee heti heikkomalla tien pinnalla ja mukulakivillä pienoisena epämukavuutena. Audin suorituskyky vakuuttaa; satasen vauhtiin se etenee aavistuksen ripeämmin mutta lähes rinta rinnan Teslan kanssa – ja 200 km/h kohdalla Tesla on jo 5,7 sekuntia perässä. Kulutuskin nousee urheilullisesti ajettaessa nopeasti.

Ajokokeet ja kulutuslenkki: Tesla Model S P85D
Sähköautot mielletään äänettömiksi, ja kaupunkiliikenteessä Tesla onkin hyvin hiljainen. Nopeuden kasvaessa rengasmelu ja tuulen suhinat nousevat kuitenkin esiin. Moottori on sen sijaan lähes äänetön, ainoastaan reippaissa kiihdytyksissa jostain kuuluu hieman sirinää. Ajomukavuudessa Tesla hyötyy selvästi ilmajousituksesta. Suorituskykymittauksissa Tesla kiihtyi satasen vauhtiin 3,7 sekunnissa. Tulos on erinomainen, vaikka se jääkin tehtaan ilmoituksesta neljä kymmenystä. Meno on huimaa 80 km/h vauhtiin asti, sen jälkeen meno hiipuu. Tämä näkyy hyvin käsittelyradalla, jossa Tesla jää Audista lähes 10 sekuntia. Pitoa on hyvin, mutta moottorin paras vääntö jää alhaisille nopeuksille. Lisäksi Teslalla on taipumus puskea helpommin, ja sen ajonhallintajärjestelmä reagoi turhan aggressiivisesti. Ja jos ajo on pidempään urheilullista, Teslan järjestelmät rajoittavat auton tehoa akkujen turvaamiseksi.

MITTAKUVAT

​

TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET

​

TUOMIO

1. Tesla Model S P85D, 2792 pistettä
Tesla lähes murskaa Audin. Tiloissa ja mukavuudessa Audi vielä pärjää, mutta kun Teslan sähköinen voimalinja vastaa Audin suorituskykyyn selvästi ympäristöystävllisemmin, on perinteinen tekniikka lyöty.

2. Audi RS7, 2655 pistettä
Audin kuljettajan ympäristö on mukavampi kuin Teslassa, ja Audi on myös selvästi parempi ajettava. Ja jos pitää mörisevistä moottoriäänistä, myös silloin valinta kohdistuu Audiin.

​