Uusi A4 vakuuttaa laatuvaikutelmallaan - kävimme tutustumassa uutuuteen Saksassa

Kävimme ensimmäisten toimittajien joukossa Saksassa Audin kotipaikalla tutustumassa uuteen A4:ään. Ulkopinnan konservatiivisuus unohtuu, kun autoon tutustuu ja astuu sisälle.

Audi esitteli sekä A4 sedanin että A4 Avantin tällä viikolla, ja Teknavi oli ensimmäisten joukossa tutustumassa uutuuteen Ingolstadtissa. Pääsimme keskustelemaan auton kehityksessä alusta asti mukana olleiden henkilöiden kanssa, minkä myötä on helppo uskoa kyseessä olevan todella täysin uusi tuote.

Auton esittely alkaa pinnasta. Uuden A4:n ilmanvastus on kokoluokassaan alhaisin (ilmanvastuskerroin 0.23) ja siihen on syynsä. Aerodynamiikan suunnittelu on ollut mukana jo alustan suunnittelusta lähtien. Pohjaan on tehty paljon ratkaisuja, jotka eivät näy ulospäin, mutta vaikuttavat ilman virtauksiin. Esittelyn aikana tuli tunne, että myös jokainen näkyvä muoto on optimoitu ilmanvirtausten ehdoilla. Esimerkkinä mainittakoon sivupeili, jonka pystyrivat peilin ja ikkunan välissä poistavat siihen muuten syntyvän pyörteilyn.

Perän jyrkkä taitos vähentää auton taakse syntyvää pyörteilyä ja siten ilmanvastusta​
Perän jyrkkä taitos vähentää auton taakse syntyvää pyörteilyä ja siten ilmanvastusta​

Lähemmän tarkastelun myötä viimeistelyn laatu nousee esille. Kaikkien koripaneelien sovitukset ovat äärimmäisen tarkkoja ja välit pieniä. Ulkomuoto on täynnä pieniä yksityiskohtia, joita ei huomaa ja joihin ei osaa kiinnittää huomiota pikaisella vilkaisulla ilman "opastusta".

Sama silmiä hivelevä viimeistelyn laatu jatkuu myös sisätiloissa. Kuljettajan paikalle on mukava istahtaa ja paikalla saa helposti hyvän ajoasennon. Tunnelma on moderni isojen näyttöjen ja vähentyneiden nappuloiden myötä. Takatilat ovat luokassaan normaalit; eivät valtavat mutta autossa matkustaa neljä aikuista mukavasti.

Nappulat ovat vähentyneet merkittävästi ja yleisilme on raikas​
Nappulat ovat vähentyneet merkittävästi ja yleisilme on raikas​

Farmarin kohdalla kiinnostus kohdistuu tietysti tavaratilaan. Se on kasvanut aavistuksen edeltäjästään ja on edelleen erittäin helppokäyttöisen muotoinen. Luukun sähköavaus on vakiona ja lisävarusteena saa jalan heilautuksella aukeavan version. Etenkin kurakeleillä arvostusta herättävä innovaatio on käännettävä välipohja, jonka toisella puolella on verhoiltu matto ja toisella puolella kaukalomainen kova pinta.

Uusi A4 on vakuuttava tuote paikallaan ollessaan ja paperilta katsottaessa. Uudet moottorit ja vaihteistot tekevät siitä pahan kilpailijan muille saksalaisille premium-merkeille. Esimerkiksi 2,0-litraisella dieselillä varustetun 150 hevosvoimaisen ja manuaalivaihteisen version luvattu kulutus on vain 3,8 l/100km, mikä vastaa 99 g/km hiilidioksidipäästöjä. Vastaavat lukemat 190 hevosvoimaiselle 2,0-litraiselle TFSI-moottorille ovat 4,8 l/100km ja 109 g/km, jotka ovat todella kilpailukykyisiä arvoja. Ilmanvastuksen ohella näihin lukemiin pääsemisessä helpottaa toki auton omamassa, joka on parhaimmillaan pienentynyt edeltäjään verrattuna 120 kiloa. On mielenkiintoista nähdä, mihin lukemiin autoilla tullaan käytännön ajossa pääsemään.

Myös varustelumahdollisuudet ovat parantuneet huomattavasti ja auton voi pakata täyteen erilaista turva- ja mukavuustekniikkaa. Muutamia mainitakseni aktiivinen vakionopeudensäädin, Head-up display, törmäyksenesto- ja kääntymisavustimen sisältävä Pre Sense basic -järjestelmä sekä karttatietoihin pohjautuva ennakoiva tehokkuusavustin, joka esimerkiksi ilmoittaa nopeusrarjoituksen tulevasta muutoksesta. Mukavista sisätiloista nautiskelun kruunaa Bang & Olufsen Sound System.

Ensimmäiset uudet Aaneloset tulevat suomeen loka-marraskuun vaihteessa. Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä kilometrejä. Odotukset ovat korkealla.

  • Käännettävä välipohja on toimiva yksityiskohta
  • Keulan muodossa pienetkin yksityiskohdat vaikuttavat ilman virtauksiin
  • Peilin pystyrivat ehkäisevät ikkunan ja peilin väliin syntyvää pyörteilyä
  • Ilmastoinnin käyttökytkmet ovat selkeät ja intuitiiviset
  • Vaihdekeppi toimii samalla rannetukena ja sen etupuolelta löytyy MMI-järjestelmän käyttölaitteet
  • Näyttö on ohut ja kiinteää mallia
  • Ratti on siro. Mittaristossa oleva näyttö on TT:stä tuttu

 

comments powered by Disqus