Koeajossa kovan luokan haastaja – Toyotan nelivetoinen crossover

Euroopan himo SUV-malleja kohtaan roihuaa. Pakko saada -listalla ovat nyt erityisesti pienet SUV:t ja crossoverit, joista Toyotan C-HR on yksi markkinoiden tämän hetken kiinnostavimpia. Vihaiseksi taottu coupemainen ulkomuoto, hyvä ajettavuus, tilat ja neliveto tekevät siitä kovan haastajan.

Tykkäsimme

Ulkonäöstä

Ajettavuudesta

Hallittavuudesta

Nelivedosta

Emme tykänneet

Diesel-version puutteesta

Kosketusnäytön vanhanaikaisuudesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinnat alkaen 26 395 €
Koeajoauto 39 314 €

Toyota C-HR:n koodikielimäinen nimi muistuttaa suunnittelijoiden työpöydällä lojuvaa keskeneräistä projektia. Toyota ei kuitenkaan ole ainoa, vaan samaa trendiä edustavat esimerkiksi saman kategorian Honda H-RV ja Mitsubishi ASX. Persoonallisempia ja mieleenpainuvampia nimiä edustavat C-HR:n muut tärkeimmät kilpailijat, kuten Nissan Qashqai, Renault Kadjar ja Skoda Yeti.

Nimi ei autoa pahenna, ainakaan C-HR:n kohdalla. Mallin myyntiluvut Suomessa sen viiden kuukauden elinkaaren aikana ovat juuri saavuttamassa 1000 kappaleen rajapyykin. Pienten crossovereiden populaatiossa on siis vielä kilpailutilaa ja etenkin kysyntää. Suomessa myydyistä C-HR-malleista noin 70 prosenttia ovat olleet hybridejä ja loput 30 prosenttia bensiiniversioita, jollainen meidänkin testiautomme oli. Hybridin suosio johtunee siitä, että lähes 30 000 euroa kustantava 1,8-litrainen bensiini-sähköyhdistelmä on tuttu Priuksesta. Pienen bensaturbon ominaisuudet tekevät siitä kuitenkin mielenkiintoisen: moottorin saa automaatin lisäksi 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla, ja auton saa myös nelivetoisena. Hybridin voima välitetään aina eturenkaille Priuksestakin tutulla portaattomalla e-CVT-automaattivaihteistolla. Dieselversiota mallistosta ei löydy lainkaan.

On ilahduttavaa, että kerrankin konseptiauto ei lupaillut ihan muuta, mitä markkinoille annettiin. Ehkä juuri sen takia C-HR:n yksi parhaimmista ominaisuuksista on sen ulkonäkö. Se muistuttaa tosin hyvin paljon Lexus NX:ää, mutta se ei ole Toyotalle yhtään huono asia. Luxusfiilistä on haettu myös sisätilojen materiaalien parannuksilla.

C-HR on samaa kokoluokkaa kuin suomalaisten rakastama Nissan Qashqai, ja rohkenen väittää, että Toyotan vastus on ehkä ikisuosikin kovin kilpailija. Ulkonäöllisesti C-HR pesee Qashqain, mutta edullinen alkaen hinta on 10-vuotisjuhlakampanjan takia vahvasti Nissanin puolella. Toyota C-HR kustantaa alkaen 26 395 euroa, kun Nissanin vastaavanlainen riisuttu versio maksaa alkaen 22 890 euroa eli noin 3 500 euroa vähemmän.

Käytännössä varustelun suhteen vähimmäisvaatimus on noin 800 euron lisäpanostus, jolloin varustelu nousee yhden pykälän. Sisältö laajenee muun muassa 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, peruutuskameralla ja yleisimmillä turvallisuus- ja assistenttivarusteilla. Vaikka kaikkia varusteita ei kokisi välttämättä itse tarvitsevansa, nousevat ne jälleenmyyntiarvon kohdalla usein merkittäviksi. Esimerkiksi C-HR:n kohdalla en voisi kuvitella autoa ilman kosketusnäyttöä.

Rohkea ulkomuoto yhdistettynä pieniin materiaalien panostuksiin sisätiloissa karistaa tehokkaasti Toyotan brändille ominaista vaatimatonta mielikuvaa. Parantamisen varaa löytyy vielä kosketusnäytön käyttöjärjestelmän ja grafiikan vanhanaikaisuudesta, mutta nekin hoitavat tehtäväänsä riittävästi ja varsin helppotajuisesti.

MIKÄ Toyotan uusi C-HR haastaa ikisuosikki Qashqain.

KENELLE Nuorekkaalle pariskunnalle tai pienelle perheelle.

AJETTAVUUS Elegantin ulkonäön lisäksi C-HR:n paras toiminnallinen ominaisuus on sen ajettavuus. Autoa on helppo hallita ja nopeammissa tilanteissa alhaisen painopisteen tuntu liimaa autoa kiinni tien pintaan. Jousituksessa on pintakovuutta, mikä välittyy ohjaamoon kuitenkin vain suuremmissa kuopissa ja alhaisilla nopeuksilla. Kaupunkiajossa ohjaus tuntuu hieman tunnottomalta, mutta alustan napakkuus lisää ajotuntumaa, jolloin ylimääräisten korjausliikkeiden määrä vähenee. Nopeuden kasvaessa ohjauksen tuntuma lisääntyy progressiivisesti. C-HR:n ajettavuus on siis ehdottomasti parhaimmillaan maanteillä; reippaampi nopeus sopii paitsi sen ulkonäölle, myös ajettavuudelle. Lisäksi neliveto on ehdotonta plussaa ja kaivattu varuste pienissä crossovereissa. Järjestelmä vaatii tosin renkaiden luistamisen, jonka jälkeen se lähettää jopa puolet moottorin tehosta taka-akselille.

SUORITUSKYKY 116 hevosvoimainen 1,2-litrainen turbobensiinimoottori kuulostaa paperilla ihan riittävältä voimanlähteeltä. Kaikilla versioilla, sekä hybridillä kuin etu- ja nelivetoisella bensiinimoottorilla, saavutetaan 100 km/h nopeus noin 11 sekunnissa. Kuitenkin nelivedon saadakseen ainoa vaihtoehto vaihteistolle on portaaton Multidrive S -automaattivaihteisto. Vaihteisto on kaasun määrän mukaan muuttuvavälityksinen, joten vaihdot eivät tunnu nykäyksinä. Rajummassa kiihdytyksessä moottorin kierrokset pysyvät vaihteistosta johtuen korkealla, mikä osaltaan korostaa pikkuautomaisuutta. Henkilökohtaisesti valitsisin kuitenkin mieluummin nelivedon ja automaatin tuoman huolettomuuden kuin manuaalivaihteiston etuvedolla.

TILAT C-HR:ssä on enemmän kuljetustilaa kuin auton ulkomuotoilu antaa ymmärtää. Tavaratilan toteutus on taitavaa työtä ja 377 litran kontti on hyvin hyödynnettävissä leveän muotoilun ja avaran lastausaukon ansiosta. Kompromisseja muotoilun nimissä on tehty takapenkkien kohdalla, joissa pääntilaa on rajallisesti ja korkealle nouseva ikkunalinja luo jopa klaustrofobisen tunnelman aikuisille matkustajille. Auton kokonaisuuden kannalta uhraus ulkonäölle on kuitenkin hyväksyttävä, jopa toivottu.

MALLISTO C-HR on saatavilla kahdella moottorivaihtoehdolla: 1,2-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla ja 1,8-litraisella bensiini-sähköhybridikombinaatiolla. 1,2-litraisen moottorin voi valita joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai portaattomalla Multidrive S -automaattivaihteistolla. Automaatin yhteyteen on lisäksi saatavilla AWD-neliveto. Hybridiversio on aina etuvetoinen ja se on yhdistetty portaattomaan e-CVT-automaattivaihteistoon.

Toyota C-HR 1,2T AWD Business Multidrive S
Moottori
1197 cm3, R4 turboahdettu bensiinimoottori
Teho 85 kW (116 hv) / 5600 r/min
Vääntö 185 Nm / 1500-4000 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 6,3 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2640 mm
Omamassa 1390-1510 kg
Perävaunumassa jarruin 1100 kg
Tavaratila 377 l

Kuvat: Mia Pelttari