Todellinen erikoisuus ajossa – tässä autossa on automaailman suurin kangaskatto

Vastaus: Range Rover Evoque Convertible. Kahden automaailman ääripään – maastokelpoisen joskin tyylikkään möyrijän ja aurinkoisille bulevardeille sopivan avokkaan yhdistäminen on rohkea temppu englantilaisilta.

Suomeen heinääkuussa 2016
Hinta alkaen 71 605 €

Tykkäsimme

yllättävän elegantti kokonaisuus

kori on vakuuttavan jäykkä

nelivetoinen avoauto toimii myös talviautona

mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

paino kasvanut yli 200 kilolla umpiversioon nähden

kookkaampaa kuskia hieman ahdistaa

tyylillä on hintansa

Okei, okei – harva Evoquen omistaja varmasti vie sitä juurikaan mökkipolkua haastavampaan maastoon, vaikka autolla onkin Land Roverin geenit. Näin ollen katon poistaminen tyylikkäästä katumaasturista ei ole ehkä sittenkään niin hullu idea kuin miltä se ensi alkuun kuulostaa.

Ja jos asiaa ajatellaan toisinpäin, 3-ovinen Evoque on aikamoinen trendien luoja jo valmiiksi, joten katon poistaminen on vain looginen askel auton kehityskaaressa. Ja tässä pieni tiedonmurunen niille, jotka epäilivät alussa baby-Rangen menestymisen mahdollisuuksia. Viiden vuoden aikana Evoqueta on myyty yli puoli miljoonaa kappaletta.

Avo-Evoque on nelipaikkainen ja kangaskattoinen avoauto, joka näyttää luonnollisesti erityisen radikaalilta katto alhaalla. Auton jykevä olemus yhdistettynä keveään yläkertaan on hätkähdyttävä ilmestys. Kokonaisuus on – kummallista kyllä – elegantti.

Ja lisää tietoa sitä kerääville. Evoquen katto on automaailman suurin kangaskatto tällä hetkellä. Se painaa 68 kiloa ja viikkautuu nätisti kasaan takapenkin taakse. Kaikki tämä tapahtuu napista painamalla 18 sekunnissa. Katon nosto vaatii 21 sekuntia, ja kattoa voi operoida aina 48 km/h nopeuteen asti.

Evoque toimii myös yllättävän hyvin avonaisena jopa moottoritienopeuksissa. Tähän tarvitaan se, että kaikki neljä sivuikkunaa nostetaan ylös ja että autoon on hankittu lisävarusteena takaistuimen päälle asennettava tuulensuoja. Tuuli alkaa pyöreillä hienoisesti ohjaamossa vasta 130 km/h nopeuden jälkeen. Pyörteily on tosin niin kevyttä, että se vain nostaa fiilistä. Tästähän avoautoilussa on kyse. Jakauksen sekoittumista pelkäävät ajelkoot muilla menopeleillä.

Istuma-asento on tietysti korkea, koska pohjana on katumaasturi. Se luo kuskille turvallisuuden tunnetta, jota auton korkea vyötärölinja vain korostaa. Polvi ja kyynärtilat ovat hieman rajoitetut, mutta muuten ohjaamossa on erittäin mukava matkustaa. Ja onhan auton etuna se tuttu katumaasturien vahvuus eli kyytiin nousu sujuu helposti turhia kyykkimättä.

Avo-Evoque on myös muilta osin mukava matka-auto. Sen jousitus pelaa hyvin myös epätasaisella alustalla – kuten vaikkapa kivetetyllä rantabulevardilla. Kori on myös äärettömän jäykkä, joka nostaa laadukkaan menopelin tuntua. Ohjaamossa ei vibraa tai rämise mikään. Tämä on saavutettu vahvistamalla Evoquen alustarakenteita sekä valmistamalla A-pilarit lujasta booriteräksestä. Ja vaikka pilarit ovat jykevät, ne eivät peitä näkyvyyttä kovinkaan pahasti. Tuulilasi on myös todella kaltevassa kulmassa, eli ilmaa pyritään halkomaan mahdollisimman tehokkaasti.

Taittuvan kattomekanismin vuoksi tavaratilaa ei ole tarjolla yllin kyllin, mutta 251 litraa kuitenkin. Sillä ei ole väliä, onko katto alhaalla vai ylhäällä – litrat pysyvät samoina.

Ja neliveto tuo avoautoon myös omat erityispiirteensä. Evoquella voi ajaa vaikkapa suoraan biitsille. Sillä voi myös ajaa sellaiselle biitsille, jonne ei johda välttämättä päällystettyä polkua – tai jonne pitää kahlata. Myös piknik-paikkojen valintaan tulee lisää vapauksia. Neliveto tekee Evoque Cabriosta myös erinomaisen talviauton, varsinkin kun kangaskatto eristää hyvin sekä kylmää että melua.

Range Rover Evoque Convertible TD4 180 hv
Moottori 1 999 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 430 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 10,3 s
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 660 mm
Tyhjäpaino 1 967 kg
Tavaratila 251 l

comments powered by Disqus