Teknavi pääsi tutustumaan James Bondin uuteen virka-autoon

Aston Martin ei ollut lainkaan paikalla Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta englantilaiset järjestivät 50 toimittajalle mahdollisuuden tutustua James Bondin uuteen työsuhdeautoon, eli DB10:een, joka nähdään reilun kuukauden kuluttua valkokankaalle saapuvassa uudessa Bond-elokuvassa Spectre. Teknavi oli myös paikalla.

Aston Martin ja komentaja Bond kuuluvat yhteen kuin paita ja peppu, vaikka Bond ei ole koskaan ollutkaan yhden auton mies. Milloinkaan aikaisemmin ei Bondin ja Astonin välinen ja 40 vuotta kestänyt suhde ole kuitenkaan ulottunut näin syvälle.

Aston Martin valmisti uutta elokuvaa varten 10 autoa, ja autot on todellakin tehty vain elokuvaa varten. DB10 ei tule koskaan myyntiin. Sen verran tosin tiedetään, että jonkinmoinen osa auton muodoista siirtyy ensi vuonna esiteltävään uuteen DB11:een.

DB10:n muodot on luonut Astonin päämuotoilija Marek Reichman, ja hän esitteli Teknaville auton erityispiirteitä. Auton pohjana on nykyisestä V8 Vantagesta muokattu alusta. Suurimmat muutokset on tehty auton akseliväliin, jotta DB10:lle on saatu erityisen majesteettinen olemus. Konehuoneesta löytyy jo nyt AMG:n tuplaturbo-V8, eli DB10 on ensimmäinen Aston Martin, jossa on AMG:n voimala. DB11 tulee samaan konepellin alle AMG:n koneet, ja myös vaihteistot sekä auton elektroniikka lainataan Mercedeksen vauhtiosastolta.

Saimme myös kurkistaa auton ohjaamoon, josta sieltäkin löytyy tulevaisuudessa Astonin eri malleissa nähtäviä piirteitä. Mitä nuo yksityiskohdat ovat, sitä ei Marek halunnut vielä paljastaa. Tai hän sanoi voivansa kertoa meille kaikki auton salaisuudet, mutta sen jälkeen hänen olisi kutsuttava Bond paikalle varmistamaan, etteivät salaisuudet karkaisi muualle…

DB10 on häkellyttävän kaunis auto. Kyllä nykyinen DB9 on sekin vielä kaunis, mutta… DB10:ssä on enemmän särmää. Se istuu erinomaisesti Daniel Craigin esittämän Bond-hahmon alle. Se on moderni, se on brutaali, se on voimakas.

Kaste oheinen video autosta tositoimissa.

 

comments powered by Disqus