Tässä on täysin uusi Polo – kasvanut sekä mitoiltaan että ominaisuuksiltaan

Volkswagen esitteli tänään kuudennen sukupolven Polon. Auto on täynnä konsernin uusinta tekniikkaa ja tuo luokkaan isommista autoista tuttuja ominaisuuksia.

Volkswagen esitteli ensimmäisen Polon vuonna 1975. Reilun 40 vuoden aikana mallia on myyty maailmanlaajuisesti yli 14 miljoona kappaletta ja nyt markkinoille astelee mallin kuudes sukupolvi. Auto perustuu konsernin uudelle MQB A0 -pohjalevylle, jonka myötä auto on myös täynnä uusinta teknologiaa.

Mittojensa suhteen Polo on kasvanut pituutta ja leveyttä. Kokonaispituudessa neljän metrin raja on ylittynyt 53 millillä. Myös akseliväli on pidentynyt ja korkeus on pysynyt ennallaan. Nämä muutokset tekevät hyvää mittasuhteille ja auto näyttääkin huomattavasti aiempaa aikuisemmalta. Leveyttä korostetaan sekä keulasta että perästä löytyvillä pitkillä vaakalinjoilla, ja koko kyljen matkalta nouseva kaksoispokkaus tuo jämäkkyyttä kylkilinjaan.

Kasvaneet mitat tuntuvat myös sisällä. Tilaa on sekä edessä että takana aiempaa enemmän ja madaltumisesta huolimatta myös pääntilaa on enemmän matalamman istuma-asennon ansiosta. Myös tavaratila on kasvanut ja asettuu lukemaltaan nyt 351 litraan.

Kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät ovat yleistyneet nopeasti myös pikkuautojen luokassa ja nyt Polo liittyy luokkansa kärkijoukkoon. Autoon on tarjolla muun muassa jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusassistentti, kuolleenkulman varoitin ja mukautuva vakionopeudensäädin.

Polo saa kunnian esitellä myös konsernin uusinta teknologiaa toisen sukupolven virtuaalimittariston muodossa. Mittariston ilmettä on hieman päivitetty ja toimintoja sulavoitettu entisestään. Samalla myös keskinäytön rooli on kasvanut nykytrendin mukaisesti ja näytön koko on varustelusta riippuen 6,5-8,0 tuumaa.

Suomeen Polo tulee tarjolla Volkswagenille tutuilla varusteversioilla, jotka ovat Trendline, Comfortline, Highline ja malliston huipulla GTI. Versioiden lisäksi tarjolla on huomattava määrä erilaisia ulkonäköön ja sisätiloihin vaikuttavia paketteja sekä yksittäisiä varusteita. Muun muassa ulkovärejä on tarjolla 14 ja kojelaudan sävyn voi valita 13 vaihtoehdosta.

Moottorivalikoimasta löytyy neljä eri bensavaihtoehtoa (75, 95, 150 ja 200 hv), kaksi dieseliä (80- ja 95 hv) sekä ensimmäistä kertaa myös maakaasulla kulkeva versio (90 hv). Vaihteistona on mallista riippuen 5- tai 6-portainen manuaalivaihteisto, tai 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.

 

Henkilön Teknavi (@teknavifi) jakama julkaisu

Kuvat ja video: Mikko Autio