Suomi-ajossa Land Rover Discovery Sport – vaatimattomuus on muuttunut itsevarmuudeksi

Land Rover Freelanderin paikan mallistossa ottava Discovery Sport on edeltäjäänsä isompi ja uskottavampi.

Tykkäsimme

Tilojen muunneltavuudesta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Vanhahtavasta dieselmoottorista

Sisätilojen laatuvaikutelmasta

Teknavin superautokaksikko Marko Terva-aho ja Markku Alen kävivät ajamassa Land Rover Discovery Sportin heti tuoreeltaan Islannissa. Pääsimme myös koeajajamaan uutuutta kotimaan  arkisemmissa maisemissa. Odotukset olivat korkealla, sillä auto on saanut paljon kehuja kansainvälisissä medioissa. Myös tähtikaksikkomme olivat vakuuttuneet auton ominaisuuksista.

Discovery Sport korvaa siis mallistosta poistuneen Freelanderin, joka kärsi lievästä uskottavuuden puutteesta – auto kun oli selvästi profiloitunut katumaasturiksi, eikä se miellyttänyt aitojen maasturien perään haikailevia Lantikka-faneja. Malli kaipasi selvää imagon kohotusta. Siihen löytyi myös helppo ratkaisu: nimen vaihto Discovery Sportiksi.

Yhtäkkiä pikku-Lantikan vaatimattomuus on muuttunut itsevarmuudeksi ja uskottavuus on noussut eri tasolle. Kun Discovery Sport vielä näyttää selvästi erilaiselta kuin Freelander, on auto helppo mieltää kokonaan uudeksi malliksi - ja sitä se on myös todellisuudessa. Auto on kasvanut pituutta 10 sentillä, myös leveyttä on tullut hieman lisää. Isommat mitat ovat puolestaan mahdollistaneet kolmannen penkkirivin, eli autoa on saatavilla myös 7-paikkaisena. 

Isoin muutos on tapahtunut kuitenkin ulkokuoressa, joka on saanut selviä vaikutteita sisarmerkki Range Roverista. Suoraan edestäpäin katsottaessa auton sekoittaakin helposti pikkumaasturi Range Rover Evoqueen. Eikä se ole huono asia, onhan Range Roverin uusi muotokieli saanut osakseen paljon ylistystä.

Discovery Sport on miehekkään näköinen ilmestys. Auto on saanut paljon vaikutteita Range Rover Evoquesta.​
Discovery Sport on miehekkään näköinen ilmestys. Auto on saanut paljon vaikutteita Range Rover Evoquesta.​

Evoqueen verrattuna auto tarjoaa kuitenkin selvästi paremmat tilat, joten yhtäläisyyksistä huolimatta autoille löytynee omat ostajakuntansa. Takana on lokoisat oltavat 180-senttiselle ja isoista ikkunoista on hyvä näkyvyys. Lisäksi keskimmäistä penkkiriviä pystyy liikuttelemaan pituussuunnassa, mikä mahdollistaa tilan jakamisen kulloiseenkin käyttötarkoitukseen. Tavaratila vetää puolestaan kiitettävät 479 litraa.

Moottoripuolella on tarjolla entuudestaan tuttu kaksilitrainen dieselmoottori, jota on saatavilla kahdella eri tehoversiolla (150/190 hv). Bensiinipuolelta löytyy puolestaan 240–hevosvoimainen suorasuihkutuksella varustettu turbomoottori. Suomeen autoa tuodaan ainoastaan nelivetoisena ja vaihteistona on joko kuusilovinen manuaali tai uusi yhdeksänlovinen automaatti. 

Koeajoyksilöksi valikoitui tehokkaampi 190–hevosvoimainen dieselmoottoriversio yhdeksänlovisella automaatilla. Discovery Sportin voimalinjaston toiminta on saumatonta ja etenkin automaatin toiminta saa kiitosta. Moottori on hieman karkea käynniltään, mutta se ei onnistu pilaamaan hyvää tunnelmaa ratin takana. Ajettavuuden osalta auto onkin ottanut selvän harppauksen eteenpäin. Takapään jousitus on suunniteltu kokonaan uusiksi, minkä ansiosta auto istuu tukevasti tiessä, eikä korissa ilmene turhaa kallistelua. Kiitosta tulee myös ohjauksesta, joka on yllättävän tarkka katumaasturiksi. Matka-ajossa mukavuutta lisää puolestaan matkustamon hyvä äänieristys.

Parantuneiden ajo-ominaisuuksien ja kasvaneiden tilojen myötä auto onkin vakavasti otettava vaihtoehto premium-luokan katumaastureille kuten BMW X3 ja Audi Q5. Auto tulee siinäkin mielessä hyvään rakoon, että saksalaiskaksikko ei ole uudistunut aivan hetkeen. Nykyinen Q5:n tuli markkinoille vuonna 2009. Myös X3 on ennättänyt jo neljän vuoden ikään.

Land Roverin hinnat alkavat manuaalivaihteistolla 47 420 eurosta. Isommalla moottorilla ja paremmilla varusteilla hinta nousee helposti 60 000 euron kantturoille. Auto on siis myös hinnaltaan jo premium-luokassa.

Land Rover Discovery Sport SD4
Hinta alkaen 47 420 €
Koeajoyksilö 73 950 € (Discovery Sport SD4 Aut. HSE)

Moottori 2179 cm3, 4-syl., turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3500 r/min
Vääntö 420 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 188 km/h
Vaihteisto 9-portainen automaatti, jatkuva neliveto
EU-kulutus 6,3 l / 100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat pituus 4589 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1724 mm, akseliväli 2741 mm
Tavaratila 479–1698 l
Omamassa 1863 kg

Kuvat: Vesa Eskola

comments powered by Disqus