Kuvaspesiaali: Tältä näyttää markkinoiden kohutuin ja tehokkain moottoripyörä

Kawasaki hätkähdytti moottoripyörämaailmaa viime vuoden lopulla julkistamalla puhtaasti ratakäyttöön tarkoitetun yli 300-hevosvoimaisen Ninja H2R:n. Samalla japanilaisvalmistaja ilmoitti, että pyörästä tehdään myös tieliikenteeseen soveltuva versio. Nimestä pudotettiin pois R-kirjain, tehoa vähennettiin 100 hevosvoimalla ja tässä on tulos. 

Teknavi koosti koeajotarinan ja -videon lisäksi Kawasaki Ninja H2:sta myös kuvaspesiaalin.

  • Öhlinsin sähköinen ohjausiskunvaimennin tulee tässä pyörässä todellakin tarpeeseen, sillä etupyörä tahtoo nousta liiankin helposti kiihdyttäessä irti asfaltista – tästä seuraa hermostuneen oloinen ohjaus.
  • 1970-luvulla H2-kirjainyhdistelmä yhdistettiin sanaan ”Leskentekijä” –toivottavasti tämä pyörä jää muista syistä aikanaan historian kirjoihin.
  • Kawasaki Ninja H2, ahdettu moottori täynnä testosteronia ja ulkoasu kuin transformerilla.
  • Moottoripyörän ja kuskin ilmeissä on jotain yhteistä…
  • Kawasaki H2 on mallisarjan tieliikennekäyttöön suunniteltu malli. Kawasaki H2R on mallisarjan ratapyörä, jossa mm. kuvan pyörän peilien sijaan on lentokoneista tutut ilmanohjainsiivekkeet.
  • Etujarruina toimii kaksi puolikelluvaa 330 mm jarrulevyä ja radiaalikiinnitteiset, nelimäntäiset Brembon jarrusatulat.
  • Takapyörältä vakio Kawasaki H2 tuottaa dynamometrissä huimat 197,4 hevosvoimaa, 11467 rpm:llä.
  • Kaksi pientä pystyä ledivaloa toimivat pyörän parkkivaloina. Niiden välissä on itse ajovalo.
  • Lyhyt peräkate antaa pyörälle keulapainoisen vaikutelman. Iso ja alkuperäinen äänenvaimentaja hiljentää tehokkaasti pakoäänet.

Toimittanut: Janne Uskali

comments powered by Disqus