Kuvaspesiaali: Tältä näyttää markkinoiden kohutuin ja tehokkain moottoripyörä

Kawasaki hätkähdytti moottoripyörämaailmaa viime vuoden lopulla julkistamalla puhtaasti ratakäyttöön tarkoitetun yli 300-hevosvoimaisen Ninja H2R:n. Samalla japanilaisvalmistaja ilmoitti, että pyörästä tehdään myös tieliikenteeseen soveltuva versio. Nimestä pudotettiin pois R-kirjain, tehoa vähennettiin 100 hevosvoimalla ja tässä on tulos. 

Teknavi koosti koeajotarinan ja -videon lisäksi Kawasaki Ninja H2:sta myös kuvaspesiaalin.

Öhlinsin sähköinen ohjausiskunvaimennin tulee tässä pyörässä todellakin tarpeeseen, sillä etupyörä tahtoo nousta liiankin helposti kiihdyttäessä irti asfaltista – tästä seuraa hermostuneen oloinen ohjaus. 1970-luvulla H2-kirjainyhdistelmä yhdistettiin sanaan ”Leskentekijä” –toivottavasti tämä pyörä jää muista syistä aikanaan historian kirjoihin. Kawasaki Ninja H2, ahdettu moottori täynnä testosteronia ja ulkoasu kuin transformerilla. Moottoripyörän ja kuskin ilmeissä on jotain yhteistä… Kawasaki H2 on mallisarjan tieliikennekäyttöön suunniteltu malli. Kawasaki H2R on mallisarjan ratapyörä, jossa mm. kuvan pyörän peilien sijaan on lentokoneista tutut ilmanohjainsiivekkeet. Etujarruina toimii kaksi puolikelluvaa 330 mm jarrulevyä ja radiaalikiinnitteiset, nelimäntäiset Brembon jarrusatulat. Takapyörältä vakio Kawasaki H2 tuottaa dynamometrissä huimat 197,4 hevosvoimaa, 11467 rpm:llä. Kaksi pientä pystyä ledivaloa toimivat pyörän parkkivaloina. Niiden välissä on itse ajovalo. Lyhyt peräkate antaa pyörälle keulapainoisen vaikutelman. Iso ja alkuperäinen äänenvaimentaja hiljentää tehokkaasti pakoäänet.

Toimittanut: Janne Uskali