Hyundai Ioniq – kolme eri voimalinjaratkaisua samoissa kuorissa

Hyundai esittelee maaliskuun alussa alkavassa Geneven autonäyttelyssä täysin uuden Ioniq-malliston. Ensimmäistä kertaa yksi ja sama automalli on valittavissa kolmella erilaisella sähköisellä voimalinjalla.

Uusi Hyundai Ioniq-mallisto koostuu Hybrid, Plug-In ja Electric -versioista. Kahden ensimmäisen vaihtoehdon pellin alta löytyy uusi 1,6-litrainen GDI-bensiinimoottori, joka tuottaa 105 hevosvoimaa ja 147 newtonmetrin väännön. Vaihteiston virkaa polttomoottorin yhteydessä hoitaa kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Ioniq Hybridissä polttomoottorin kaverina toimii 32 kW (43,5 hv) tuottava sähkömoottori. Yhteistehoa voimalinja antaa 141 hevosvoimaa ja vääntöä 265 newtonmetriä. Litium-ioni-polymeeri -akuston koko 1,56 kWh. Tämän mallin yhdistetyn CO2-päästön luvataan jäävän lukemaan 79 g/km.

Ioniq Plug-In -pistokehybridiversion sähkömoottori tuottaa 45 kW (61 hv) ja akuston koko on 8,9 kWh. Tämä riittää valmistajan ilmoittaman mukaan yli 50 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä, ja CO2-päästöt jäävät tasolle 32 g/km.

Pelkällä sähköllä liikkuva Ioniq Electric saa voimansa 28 kWh:n akustosta. Sähkömoottori tarjoaa 120 hevosvoimaa ja 295 newtonmetrin väännön. Valmistaja lupaa autolle kantamaksi 250 kilometriä, mikä on samalla tasolla markkinajohtaja Nissan Leafin kanssa. Nissan lupaa uudistuneen Leafin 30 kWh:n akustolla autolle myös 250 kilometrin toimintamatkan.

Sisätilojen osalta uutuus tarjoaa nykyisen trendin mukaisesti kosketusnäytön, jonka kautta käytetään auton multimediajärjestelmiä. Lisäksi auto tarjoaa mahdollisuuden Apple CarPlay, Android Auto ja TomTom Live -palveluille, sekä älypuhelimien langattomalle lataukselle. Turvallisuusvarustelun osalta autosta löytyvät muun muassa aktiivinen hätäjarrutusassistentti, aktiivinen kaistavahti, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Hyundai esittelee uutuusmallin Geneven autonäyttelyssä ja auto on tulossa markkinoille syksyllä.