Miten etuvetoinen hybridi sopeutuu Suomen talveen – Koeajossa Toyota C-HR Hybrid

Toyotan rohkea coupémaasturi C-HR pääsi testiin Suomen talveen. Tarjolla oli ajokelejä, joiden suhteen rakas kotimaamme on antelias jopa suurimman osan vuodesta. Testasimme, mitä etuvetoisesta hybridistä saa irti pohjolan arkihaasteiden keskellä.

Tykkäsimme

Muotoilusta

Toimivista tavaratiloista

Ajotuntumasta

Emme tykänneet

Nelivedon puutteesta

Moottorin huutamisesta kiihdytyksissä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 29 540 €
Koeajoauto 34 747 €

Jälleen kerran oli ihastuttavaa hypätä silmiä hivelevän C-HR:n rattiin. Ajettuani mallin nelivetoista versiota muutama viikko sitten tuntui jälleennäkeminen jo tuttavalliselta, ja tiesin mitä odottaa. Lisäksi Suomen tuhannesta myydystä C-HR:stä noin 70 prosenttia on juuri hybridejä, ja vain 30 prosenttia 1,2-litraisella bensaturbolla varustettuja. Myyntimäärä saavutettiin alle puolessa vuodessa, ja menestyksen takana lienee auton rohkean kaunis ulkomuoto sekä oikea ajoitus coupémaastureiden trendin aallonharjalle.

Hybridin sähkömoottori toimi pikkupakkasellakin itsenäisesti, mutta C-HR on hyvin riippuvainen sen polttomoottorista; täydellisestä hiljaisuudesta pääsi nauttimaan vain hetkellisesti. Sekalaisessa ajossa ja lämpötilan heitellessä muutaman asteen nollan molemmin puolin kulutus asettui lukemaan 5,1 litraa/100 kilmetriä, joten luvattuun 3,8 litraan ei ihan päästy.

Ohjaamossa oli erilaisten materiaalivalintojen myötä erilainen tunnelma. Varsin runsaasta kovien muovien määrästä huolimatta laatuvaikutelman oli hyvä ja viimeistellyn oloinen. Kokonaisuutena C-HR:n ohjaamo edustaa japanilaisten valmistajien ehdotonta parhaimmistoa. Designissa on selvästi keskitytty ohjaamon viihtyvyyteen, ja ilme onkin persoonallinen.

Sähköaikakautta julistetaan kirkkaan sinisellä listalla, mikä kiertää ovista läpi kojelaudan. Sähkön ja sinisen yhdistäminen on tosin jo niin nähty, että ehkä sähkömoottorin voisi hyväksyä jo kuulumaan osaksi normaalia ja vapauttaa sille kaikki muutkin tyylit.

Toiminnot keskittyvät reilun kokoisen kosketusnäytön ympärille. Toiminnot eivät avautuneet loogisiksi tälläkään kerralla. Syy saattaa olla älypuhelimien ja tablettien opettamat intuitiiviset käyttöjärjestelmät, jotka vierottavat kansaa käyttöoppaista.

MIKÄ Rohkean näköinen coupémaasturi hybridinä.

KENELLE Nuorekkaalle pariskunnalle tai pienelle perheelle.

AJETTAVUUS Ero nelivedon vakaaseen ajolinjan pitoon on merkittävä ja auto lähtee yllättävän helposti horjumaan lumivalleja ylitettäessä. Pitävissä olosuhteissa hallittavuus on hyvää ja auto suoriutuu nopeistakin kaarteista. Jousitus on sopivan jäykkä ja tuntuma tiehen on selkeä. Muotoilu häiritsee näkyvyyttä jonkin verran ja näköyhteyden saaminen auton taakse ja sivuille vaatii keskittymistä. Onneksi kuolleen kulman varoitin ja muut ajoa avustavat järjestelmät helpottavat kuljettajan tehtävää ja varoittavat esimerkiksi kuolleessa kulmassa olevasta autosta ja kaistaviivojen ylityksistä.

SUORITUSKYKY Suorituskyky oli hieman pettymys. Odotin selvää piristystä ja isomman koneen tuntua verrattuna edelliseen 1,2-litraiseen bensiinimoottoriin. Mainitsin viime kerralla, että vaihteisto huudatti moottoria ja sama toistui tälläkin kertaa. Paperilla hybridi ampaisee satasen vauhtiin ihan samassa ajassa kuin nelivetoinen bensiinimallikin, mutta talven lumiset ja jäiset esteet hidastavat etuvedon menoa.

TILAT Pelkääjän paikalla istuin jää tosin melko ylös eikä korkeussäätöä ole. Suomen pimeydessä takapenkin pimeä tunnelma korostuu. Sivuikkunoista näkyy uhraus vihaiselle suunnittelulle auton ulkonäön hyväksi ja siksi takapenkkiläisten kohtaloksi jää tottua tarkkailemaan ympäristöä vain pienistä koloista. Ulkoapäin hauska yksityiskohta on takaovien ovenkahva, joka sulautuu sivulinjaan. Tavaratilaa on pikkuperheen tarpeille hyvin.

MALLISTO C-HR on saatavilla kahdella moottorivaihtoehdolla: 1,2-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla ja 1,8-litraisella bensiini-hybridi-kombinaatiolla. 1,2-litraisen moottorin voi valita joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai portaattomalla Multidrive S -automaattivaihteistolla. Automaatin yhteyteen on lisäksi saatavilla AWD-neliveto. Hybridiversio on aina etuvetoinen ja se on yhdistetty portaattomaan e-CVT-automaattivaihteistoon.

Toyota C-HR 1,8 Hybrid
Polttomoottori 1 798 cm3, R4
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottori
Teho
53 kW (72 hv)
Vääntö 163 Nm
Kokonaisteho 90 kW (122 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotopa Etuveto
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 3,8 l/100 km
CO2-päästöt 86 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 460 kg
Tavaratila 377 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös nelivetoisen turbokoneella varustetun Toyota C-HR:n koeajo:
Koeajossa kovan luokan haastaja – Toyotan nelivetoinen crossover