Koeajossa kissapedon villein versio

Jaguar on teroittanut F-Typen kynsiä. Rajuin versio kulkee nimellä SVR.

Tykkäsimme

Moottorista

Äänistä

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Korkeasta massasta

Viimeisimmän terävyyden puutteesta

Hinta alkaen 253 260 €
Koeajoauto 302 037 €

Jaguarilla on hieno ja pitkä historia moottoriurheilun parissa. Aina mallistosta ei ole löytynyt kunnollista urheiluautoa, mutta F-Typen myötä sellainen teki paluun brittivalmistajan mallistoon. Ja nyt urheiluautoihin erikoistunut osasta on esitellyt rajuimman ja nopeimman version F-Typestä.

Auto kulkee nimellä F-Type SVR. Loppupäätteen takaa löytyy lyhenne SVO, joka tulee sanoista Specia Vehicle Operations. Tämä on Jaguar-Land Rover -konsernin erikoisautoihin ja pieniin eriin erikoistunut osasta. R-kirjain luonnollisesti viittaa urheilullisuuteen (Race). Toinen lähitulevaisuudessa esiteltävä lyhenne on SVX, joka tulee koristamaan kyvykkäimpiä ja ylellisimpiä maastoautoja. Toisin sanoen kyseessä on vastine muutamille saksalaisille.

SVO on tehnyt hienoa työtä F-Type SVR:n kanssa. Kyseessä on Jaguarin nopein auto yli 20 vuoteen. Edellinen yli 200 tuntimailin (322 km/h) huippunopeuteen yltänyt kissapeto oli vain 281 kappaletta valmistettu aikansa superauto XJ220 1990-luvun alkupuolella. Kyseisen mallin legendaarisuuteen SVR:llä ei ole asiaa, mutta tämä tuo Jaguarin takaisin nopeimpien urheiluautojen joukkoon.

Parantuneen suorituskyvyn lisäksi pienet lisämausteet ulkonäössä tekevät selvän pesäeron muuhun mallistoon. Etenkin hiilikuituisilla yksityiskohdilla maustettuna F-Type SVR on todellinen katseiden kääntäjä. Ja jollei auto satu osumaan silmiin, alkavat päät kääntyillä viimeistään äänet kuultuaan. Uusi aiempaa kevyempi, ja äänekkäämpi, titaaniputkisto päästää ilmoille repivän V8:n äänet.

Ratin takana rauhallisessa ajossa ei juurikaan huomaa eroa muuhun F-Type mallistoon. SVR tarjoaa hämmästyttävää mukavuutta ja puolustaa paikkaansa vaikkapa pitemmässä matka-ajossa. Rengasmelu kuitenkin nousee paljolti Suomen tiestöstä johtuen valitettavan korkeaksi.

Mukavan matka-auton lisäksi Jaguar lunastaa paikkansa todella suorituskykyisenä urheiluautona. SVR on paitsi tehokkaampi, myös kevyempi kuin F-Type R. Kokonaisuudessaan muutoksia on tehty toista sataa. Ulospäin näkyy parhaiten aerodynamiikkaan tehdyt muutokset, joiden ansiosta auto on huomattavasti vakaampi korkeissa nopeuksissa. Tämän lisäksi moottorin ja jarrujen jäähdytystä on parannettu.

Suorituskyky on sanalla sanoen vakuuttava. Voimaa on kaikissa normaaleissa ajotilanteissa enemmän kuin tarpeeksi ja kaasun painaminen painaa joka tilanteessa selän tiukasti selkänojaa vasten. Jotain voimavaroista kertoo vetopito-ongelmat nelivedosta huolimatta. Moottorin lisäksi tutun 8-portaisen vaihteiston toimintaa on terävöitetty entisestään suorituskyvyn ehdoilla, mutta tämä ei ole huonontanut mukavuutta. Myös ohjausta ja alustaa on viritetty vastaamaan kohentunutta suorituskykyä. Ohjaus tuntuu etenkin keskialueelta huomattavasti tarkemmalta kuin pienemmissä sisaruksissa, mutta sitä leimaa edelleen hieman turhan vahvasti suodatettu tuntuma. Alusta toimii osaltaan erittäin hienosti kaikilla asetuksilla, joista jäykin on luonnollisesti turhan kova käytettäväksi normaalissa liikenteessä.

SVR ei ole missään tilanteessa niin raaka kuin se voisi olla. Onhan kyseessä kuitenkin malliston terävin versio. Mukavuuden ja suorituskyvyn välillä on tehtävä kompromissi ja Jaguar on halunnut pitäytyä tässä kohtaa kilpailijoitaan mukavampana. Vauhdikkaammilla pätkillä tämä tulee esille viimeisimmän terävyyden puutteena. Lisäksi näissä tilanteissa myös huomaa auttamatta urheiluautoksi korkean omamassan. Keveimmilläänkin F-Type SVR kilauttaa vaakaan yli 1 700 kiloa.

Jaguar F-Type SVR on herrasmiehen sportti. Se tarjoaa hurjan suorituskyvyn mukavuutta unohtamatta. Tämän lisäksi se tarjoaa F-Type-malliston sisällä eniten fiilistä, parhaat äänet ja allekirjoittaneen silmään sopivan mausteisen ulkonäön. SVR on tarjolla myös avomalliin.

Jaguar F-Type SVR
Polttomoottori
5 000 cm3, V8 mekaanisesti ahdettu
Teho 423 kW (575 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 3 500-5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,7 s
Huippunopeus 322 km/h
EU-kulutus 11,3 l/100 km
CO2-päästöt 269 g/km
Mitat Pituus 4 475 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 311 mm, akseliväli 2 622 mm
Omamassa 1 770 kg
Tavaratila 407 l

Kuvat ja video: Mikko Autio

comments powered by Disqus