Koeajossa Lexuksen itsevarma uutuusmaasturi

Lexus on lähtenyt muotoilullisesti rohkeille linjoille. Terävä ensivaikutelma kuitenkin pehmenee autoon sisälle päästessä.

Tykkäsimme

Hiljaisuudesta

Laatuvaikutelmasta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Ohjaustuntumasta

Alustan pintakovuudesta hitaassa nopeuksissa

Aliohjautuvuudesta

Hinta alkaen 84 135 €
Koeajoauto 106 404 €

Teräviä linjoja ja aggressiivisia pokkauksia. Tämä itsevarma tyyli on nykyään nähtävissä kaikissa Lexuksen uusissa malleissa, mutta RX on toistaiseksi rohkeinta linjaa vetävä. Ison maasturin maski ja valojen todella terävä ilme suorastaan porautuvat katselijan silmiin. Onko tämä jo liikaa?

Alun hämmästyksen jälkeen, ja etenkin autoon sisälle päästessä ensivaikutelma tasaantuu. Sisätiloissa on paljon tuttua muista Lexuksista ja joka puolelta huokuva laadukkuus saa matkustajan rentoutumaan.

Myös ajotuntuma on tuttua Lexusta. Kaikki toiminta on hienostunutta ja rauhallista, eikä mikään yllytä kokeilemaan rajoja. Mukavuutta korostaa maantienopeuksissa hienosti toimiva ilmajousitus ja miellyttävän alhainen melutaso.

Maski on valtavan kokoinen ja valot ovat kuin pedon viirusilmät
Perän linjat eivät ole aivan yhtä aggressiiviset kuin keulan muodot
Kyljestä teräviä pokkauksia moneen suuntaan

Ulkonäöstään huolimatta kyseessä ei ole varsinainen maasturi. Ei etenkään sporttisuutta korostavalla ja näyttävät helmasarjat lisäävällä F-Sport-varustelulla. Nelivedon ominaisuuksia emme lähteneet kokeilemaan tasaisen lumipinnan ulkopuolelle, sillä se toteutettu vain taka-akselin yhteydestä löytyvällä sähkömoottorilla, joka ei juurikaan tunnu ajossa kävelynopeuksien ulkopuolella.

Kokonaisuudessaan auto välittää juuri niin ylellistä tunnelmaa, ja toimii niin hienostuneesti kuin Lexukselta sopii odottaa. Mitä alun kysymykseen tulee, niin minun vastaukseni on ”ei”. Lexus vetää rohkeaa, mutta samalla koko malliston laajuista linjaa muotoilun suhteen. Näin rohkeaa muotoilua ei olisi ensimmäisenä tullut mieleen odottaa perinteisesti varsin konservatiiviselta merkiltä, mutta tässä tapauksessa Lexus onnistuu ehdottomasti herättämään mielenkiintoa rohkean ulkomuodon sekä tutun ja turvallisen tekniikan yhdistelmällä.

MIKÄ Neljäs sukupolvi Lexuksen isosta katumaasturista.

KENELLE Vaihtoehto perheenäidille, joka harkitsee esimerkiksi Audia, BMW:tä tai Mercedestä. Miksei tällaista voisi ympäristötietoinen mieskin harkita.

AJETTAVUUS RX on iso maasturi, mutta kaikki ajamiseen liittyvä on tehty kevyeksi ja helpoksi. Ilmajousituksella varustettu auto ei aivan yllä parhaimpien kilpailijoidensa tasolle ja etenkin terävät saumat tuntuvat selkeästi matkustamossa. Nopeuden noustessa mukavuus kuitenkin paranee. Ohjaus on voimakkaasta tehostettu, mikä omalta osaltaan heikentää tuntumaa. Ääritilanteissa auto käyttäytyy hyvin aliohjautuvasti, mikä oli pienoinen yllätys.

SUORITUSKYKY Voimalinja koostuu yhteensä kolmesta moottorista. Liikkeellelähtö tapahtuu akuston varauksen salliessa pelkällä sähköllä. Kovin pitkälle pelkkä sähkö ei kuitenkaan kanna, mutta sitä käytetään apuna myös maantienopeuksissa. Polttomoottorina toimiva perinteinen V6 hoitaa tehtävänsä hienostuneesti ja kokonaisuutena menohaluja on luonteeseen nähden täysin riittävästi.

TILAT RX on iso auto ja tarjoaa hyvät tilat neljälle. Edessä tila on jaettu selkeästi kahtia leveällä keskikonsolissa. Takapenkki puolestaan on varsin selkeästi muotoiltu kahdelle, ja yleiseen tyyliin reisituki jää hieman vajaaksi jo keskimittaisella.

MALLISTO RX:n Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain koeajossa ollut voimalinja. Varustetasoja on viisi; Comfort, Executive, F Sport, Premier ja Premier F Sport. Varustelu on kattava jo lähtötasolta alkaen, mutta pienet lisämukavuudet, kuten suurempi multimediajärjestelmän näyttö, mukautuvat ajovalot, ja 360-asteen kamerajärjestelmä tulevat mukaan korkeampien varustetasojen myötä.

Lexus RX 450h 4WD Premier F Sport
Polttomoottorimoottori
3 456 cm3, V6 bensiini
Teho 193 kW (263 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 335 Nm / 4 600 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho
123 kW (167 hv)
Vääntö 335 Nm
Sähkömoottori takana
Teho
50 kW (68 hv)
Vääntö 139 Nm
Järjestelmän yhteisteho 230 kW (313 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 890 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 790 mm
Omamassa 2 175 kg
Tavaratila 496 l

  • Kyljen teräviin linjoihin tottuu ajan kanssa
  • Ulkopuolellakin muistutetaan ajettavan sporttisella mallilla
  • Takaoven tunnus paljastaa kyseessä olevan ympäristötietoinen valinta
  • Myös takavaloissa on terävä ilme
  • Peilien pohjissa olevien kameroiden avulla nähdään myös auton kylkilinja
  • Sisältä Lexus ei ole yhtä
  • Isolta keskinäytöltä pystyy tarkkailemaan esimerkiksi energian kulkua
  • Keskikonsolin kello on Lexuksen tavaramerkki
  • Ajomoodeja hallitaan keskikonsolin kiertokytkimellä ja muutamilla napeilla
  • Nahkaverhoiltu ohjauspyörä on miellyttävän tuntuinen ja napit ovat selkeät
  • Myös kuljettajaa muistutetaan auton varustelusta
  • Digitaalisen mittariston vakioilme on rauhallinen
  • Sport-asetuksella keskelle tulee perinteinen kierroslukumittari
  • Ajamiseen liittyviä nappeja löytyy ohjauspylvään vasemmalta puolelta
  • Penkin muistipaikat löytyvät ovesta
  • F-Sport varustelun myötä tulevan sporttipenkit tarjoavat hyvin sivuttaistukea, mutta reisituensäätöä jää kaipaamaan
  • Takapenkki on mukava kahdelle
  • Viisto luukku syö tavaratilaa, mutta useimpiin tilanteisiin tilaa on riittävästi
  • Voimalinja on paketoitu piiloon muovien alle

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus