Koeajossa italialaisten ylpeys – Ferrari 488 GTB

Myös perinteisimmät urheiluautovalmistajat ovat joutuneet mukautumaan nykypäivän päästötalkoisiin. Tästä syystä Ferrari 488 GTB:n moottoritilasta löytyy pari ahdinta.

Tykkäsimme

Ruhtinaallisesta voimasta

Hämmentävästä mukavuudesta

Tarkasta ajettavuudesta

Emme tykänneet

Hieman vaisuista äänistä

Hinta alkaen 387 889 €
Koeajoauto 553 800 €

Ferrari on yksi automaailman legendoista. Monen pikkupojan seinältä löytyy edelleen italialaisen orin kuva, ja unelmointi jatkuu usein myös myöhemmällä iällä.

Mikä siinä sitten viehättää? Ferrarit ovat kautta aikojen olleet tunnettuja kauniista muodoistaan. Monien kilpailijoiden tavasta poiketen Ferrari haluaa pitää auton ulkonäön mahdollisimman puhtaana erilaisista siivekkeistä. Suurissa nopeuksissa tarvittava aerodynamiikka toteutetaan huomaamattomilla linjoilla ja esimerkiksi merkittävää maaefektiä synnyttävällä diffuusorilla.

Moottorit ovat toinen Maranellon orin kohokohdista. Keskimoottorisissa autoissa voimanlähde on yleensä lasin alla esillä, ja sen esillepanoon on myös panostettu. Ulkonäön lisäksi moottoreista löytyy myös potentiaalia ja ääntä. Etenkin Ferrarin vapaasti hengittävien taideteosten sinfoniat ovat juurtuneet monien niistä nauttineiden mieliin.

488 GTB on nykypäivän Ferrari. Se on kaunis katseltava, mutta samalla myös äärimmäisen aggressiivinen. Muodoissa on kauneuden lisäksi funktionaalisuutta; pelkästään parkkipaikalla autoa katsellessa voi kuvitella ilman virtaavan juuri suunnittelijoiden haluamalla tavalla auton päällä, sivuilla ja alla.

Uuden 3,9-litraisen kahdella turboahtimella varustetun moottorin hapen tarve on luonnollisesti kasvanut. Ahtimet työntävät ilmaa 90-asteen sylinterikulmalla varustetun moottorin kahdeksaan sylinteriin. Lopputuloksena saadaan ulos miellyttävät 670 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta takapyörille.

Ahdetun moottorin lisäksi myös auton muut järjestelmät ovat nykypäivää. isot digitaaliset näytöt tuovat kuljettajalle hurjan määrän informaatio, mutta onneksi myös perinteitä kunnioitetaan edelleen. Mittariston keskeltä löytyvät iso kierroslukumittari ja vaihdenäyttö, eli ne olennaisimmat tiedot kovaa ajettaessa. Vaihtopisteen lähestyessä ratin kehän ylälaitaan syttyvät valot opastavat kuljettajaa vetämään vaihtolavasta juuri oikeaan aikaan. Formuloihin viittaavasti kaikki kuljettajan keskeiset toiminnot on tuotu ohjauspyörään. Käynnistysnapin ja ajotilanvalitsimen (Manettino) lisäksi ratista löytyvät kytkimet niin iskunvaimentimille, vilkuille, valoille kuin tuulilasinpyyhkimillekin.

Start-napin painaminen herättää kuljettajan selän takana majailevan voimanpesän. Turbomoottorin äänimaailma ei aivan pääse vapaasti hengittävien mallien kirkkauteen, mutta tässä on omanlaista bassovoittoista voimakkuutta.

Yksi nykyaikaisten urheiluautojen hämmentävimmistä ominaisuuksista on niiden käytön helppous ja mukavuus. Vaihteen valinta tapahtuu ratin takaa löytyvästä isosta vaihtolavasta. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii sivistyneesti ja kyseessä voisi olla mikä tahansa nykyaikainen perheauto.

Odotukset ovat korkealla myös mukavuuden suhteen, mutta siitäkin huolimatta Ferrari yllättää. Iskunvaimentien pehmeällä asetuksella auto etenee jämäkästi, mutta ilman turhaa kovuutta.

Kortin kääntöpuoli

Tilanne muuttuu tarvittaessa salamannopeasti. Kun Manettinon kääntää Race-asetukselle, vaihteisto vaihtaa samantien useamman pykälän pienemmälle ja moottori pääsee tehoalueelle. Auton luonne muuttuu täysin, ja pienikin oikean jalan liike vapauttaisi villihevosen.

Syksyisen viileällä kelillä auton hurjimmasta suorituskyvystä ei saa millään kaikkea irti, mutta luistoneston työskentely kaikilla laillisilla nopeuksilla herättää kunnioitusta. Voimaa on kerta kaikkiaan riittävästi. Ja huipputehoa vakuuttavampaa on turbokoneen vääntö, jollaiseen Ferrareiden ratissa ei ole totuttu. Huippuvääntö tulee jo kierrosluvulla 3 000, ja etenkin manuaaliasetuksella ei voi olla vedättämättä matalilta kierroksilta lähtien. Meno yltyy jatkuvasti 8 000 minuuttikierroksen rajapyykin lähestyessä, ja ratin vaihtovalot opastavat vetämään vaihtolavasta juuri oikeaan aikaan. Kaasun pitäminen pohjassa aiheuttaa pienillä vaihteilla perän pienen muljahtamisen, kun takarenkaat kamppailevat voimia vastaan. Ja sitten mennään jälleen läpi kierrosalueen. Vapaalla baanalla 200 km/h rajapyykki taittuisi 8,3 sekunnissa…

Näissäkin tilanteissa eniten toivomisen varaa jättää äänimaailma. Äänessä ei ole Ferrarin tyypillistä korkealle yltävää sinfoniaa, vaikka ääni kehittyykin läpi kierrosalueen. Hieman yllättäen turbojen ääni kuuluu ohjaamossa korostuneesti, mikä muistuttaa enemmän ison Holsetin kylkeensä saanutta 2JZ:aa Supran pellin alla, kuin perinteistä Ferraria.

Moottorin ohella ajettavuus vakuuttaa. Alustan jämäkämmän asetuksen myötä kaikki tapahtuu entistäkin terävämmin. Ohjaus on tarkka, mutta ei liian hätäinen, ja autoa on todella nautinnollista ajaa mutkaisemmalla tiellä. Jyrkimmistä kaarteista ulos kiihdytettäessä hieman takapainotteinen (41,5 % / 58,5 % E/T) painonjakauma tulee esille ohjauksen lievänä kevenemisenä.

488 GTB:n suorituskyky ja kiihtyvyys koukuttavat. Kiihdyttelyä ei malttaisi lopettaa, sillä lähes loputon voiman tunne on varsin miellyttävä. Paluu normaaliin Sport-ajotilaan, ja vaihteiston kytkeminen automaatille kuitenkin rauhoittaa tilanteen tehokkaasti. Vaihteisto pitää ison vaihteen pesässä ja hyödyntää massiivista vääntöä, jolloin kierroslukumittarin nousu ei pääse provosoimaan kuljettajaa.

Ferrari 488 GTB on upea ja hämmentävä kokonaisuus. Se on auto, jonka mukavuus ja arkikelpoisuus yllättävät jatkuvasti. Kuitenkin vain yhden napin takana on tarjolla täysin toinen luonne, josta nauttiminen vaatisi moottoriradan. Kadulla ajaminen antaa vain aavistuksenomaisen käsityksen siitä, mihin kaikkeen tämä laite on kykenevä sille parhaiten sopivassa ympäristössä.

Ferrari 488 GTB
Polttomoottori
3 902 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 492 kW (670 hv) / 8 000 r/min
Vääntö 760 Nm / 3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 3,0 s
0-200 km/h 8,3 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 11,4 l/100 km
CO2-päästöt 260 g/km
Mitat Pituus 4 568 mm, leveys 1 952 mm, korkeus 1 213 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 475 kg
Tavaratila 230 l

Kuvat: Mikko Autio
Video: Jussi Ojala ja Mikko Autio

comments powered by Disqus