Koeajossa Audin uutuusmaasturi – varsinainen mallioppilas

Toisen sukupolven Q5:llä on isot saappaat täytettävänään. Kenties tästä syystä Audi ei ole lähtenyt liikoja irroittelemaan, vaan on pitäytynyt turvalliseksi havaitulla linjalla.

Tykkäsimme

Viimeistelystä

Takatiloista

Emme tykänneet

Tylsästä kokonaisuudesta

Alustan pintakovuudesta

Vaihteiston viivyttelystä liikkeellelähdöissä

Suomeen alkuvuodesta 2017
Hinta ei tiedossa

Monenkokoisten SUV- ja crossover-luokkien autojen kysyntä jatkaa kasvuaan. Vuonna 2008 esitelty Audi Q5 on ollut luokkansa myydyin auto globaalisti, ja nyt on toisen sukupolven esittelyn aika. Audi esitteli uutuuden sen valmistusmaassa Meksikossa, ja Teknavi oli kutsuttu ensimmäisten joukossa tutustumaan uutuuteen.

Uutuuden ulkonäkö noudattaa Audin särmää nykylinjaa. Sukunäkö edeltäjään on hyvin selvä, ja muutoksia olisi voinut tulla jopa hieman enemmän. Pikaisella vilkaisulla etenkin takaviistosta, auton saattaa jopa sekoittaa edeltäjäänsä. Mutta toisaalta, jos asiakkaat ovat tästä pitäneet, niin miksi mennä muuttamaan hyvää. Keulan ilme on muuttunut hieman enemmän ja terävät kulmat tuovat siihen sopivasti itsevarmuutta. Sisätilat puolestaan noudattavat tiukasti A4:ssä nähtyä linjaa, ja ovat lähes identtiset.

Myös pellin alta löytyvät kaksilitraiset nelosmoottorit ovat pienemmästä sisaresta tuttuja. Globaaleilla markkinoilla on tarjolla kolme tehoversiota 2,0-litraisesta dieselistä (150, 163 ja 190 hv) ja yksi 2,0-litrainen TFSI-bensamoottori (252 hv). Näistä Suomeen tulee kuitenkin vain keskimmäinen ja tehokkain versio 2,0-litraisesta dieselistä, jotka ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Myöhemmin mallisto täydentyy myös Suomessa 3,0-litraisella V6-dieselillä, joka tarjoaa hulppeat 286 hevosvoimaa.

2,0-litraisten moottorien yhteydessä suurimpana uutuutena on A4 Allroadissa keväällä esitelty quattro with ultra technology -nimellä kulkeva uusi nelivetojärjestelmä. Audin pitkittäiskoneiset mallit ovat tähän saakka luottaneet perinteiseen itsestään lukittuvaan keskitasauspyörästöön, mutta nyt taloudellisuuden nimissä tästä ratkaisusta on pienien koneiden yhteydessä luovuttu. Perinteistä oikeasti kiinteää nelivetoa käytetään edelleen 3,0-litraisen dieselin yhteydessä.

Kuva: Audi

quattro ultra -järjestelmä perustuu vaihteiston jälkeen löytyvään kahteen kytkimeen. Näistä ensimmäinen sijaitsee heti vaihteiston jatkona ennen kardaaniakselia. Tämän kytkimen avulla koko takaosa voimlinjasta pystytään erottamaan mekaanisesti vaihteistosta, jonka seurauksena nelivetojärjestelmästä syntyvät vastusvoimat pienenevät merkittävästi. Toinen kytkin puolestaan irrottaa toisen takatasauspyörästöltä lähtevän vetoakselin, jolloin tasauspyörästön sisäiset pyörimisestä syntyvät vastukset pienenevät. Audin mukaan järjestelmän avulla pystytään säästämään noin 0,3 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä.

Koeajon aikana oli mahdollista tarkkailla järjestelmä toimintaa erillisen mobiiliapplikaation avulla. Päivän päätteeksi neliveto oli ollut kytkettynä noin kolmanneksen kokonaismatkasta. Käytännössä järjestelmä tarkkailee ajotilannetta monien auton järjestelmien kautta ja kytkee nelivedon pois esimerkiksi maantiellä ajettaessa. Liikkeellelähdöissä neliveto on puolestaan kytkettynä ja esimerkiksi koeajoreitin heikkaosuudella neliveto oli muutamia pitkiä suoria lukuunottamatta jatkuvasti kytkettynä.

Kokonaisuudessaan Audi Q5 hoitaa tehtävänsä mallioppilaan tavoin. Sen kanssa erittäin on helppo tulla toimeen ja lähes kaikki toimii oppikirjamaisesti muutamia pieniä kauneusvirheitä lukuunottamatta. Kaksoiskytkinvaihteistoille kovin tyypilliseen tapaan Audin S tronic vaatii hieman aikaa liikkeellelähdöissä, ja lähdöstä tulee helposti ryntäyttävä, jos kaasupolkimen kanssa ei malta olla tarkkana.

Toinen hieman häiritseväksi jäävä tekijä on ilmajousituksen pintakovuus. Tai oikeammin pitäisi puhua iskunvaimennuksen ongelmasta. Riippumatta ajotila-asetuksesta iskunvaimennus ei pysty suodattamaan esimerkiksi poikittaissaumojen tärähdyksiä pahimpien kilpailijoiden tavoin, vaan nämä tuntuvat aina selvästi sisälle asti. Isommat epätasaisuudet puolestaan ylittyvät hienosti ja ilmajousitus tuo pehmeyttä maantielle.

Ominaisuuksiensa puolesta Q5 on varmasti hyvä valinta tämän tyyppistä autoa etsivällä, mutta sen lähes tyylipuhtaassa suorituksessa on myös yksi ongelma. Se on hieman tylsä, eikä se herätä tunteita. Toisaalta eihän autoja osteta tunteilla. Vai mitenkäs se menikään?

MIKÄ Audille tärkeä katumaasturimalli, joka on ollut globaalista luokkansa myydyin.

KENELLE Vaihtoehto perinteisellä keskikokoisella farmarilla ajavalle.

AJETTAVUUS Harva uusi Audi on yllättänyt viime aikoina, eikä Q5 tee poikkeusta. Auto on hyvin vaivaton ajettava, ja ohjaus on miellyttävän tarkka. Se ei kuitenkaan välitä juurikaan minkäänlaista tuntoa, vaan esimerkiksi liukkaalla ajopinnalla alkavan luiston huomaa korin liikkeestä. Ilmajousitus toimii haastavalla tiestöllä hyvin, mutta poikittaissaumojen tärähdykset tulevat epämiellyttävän terävästi läpi. Sinänsä ongelma ei siis ole jousituksessa, vaan iskunvaimennuksen säädöissä. Ilmajousitus tuo mukanaa myös tasonsäädön, jonka myötä maasto-ominaisuudet paranevat.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen turbodiesel tuttu kone useista VW-konsernin tuotteista. Se tarjoaa juuri sopivasti tehoa ja vääntöä tämän kokoluokan auton vaivattomaan liikutteluun. Kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä liikkeellelähdön jälkeen hienosti ja vetoa välitetään tarpeen vaatiessa taka-akselille. Odotamme mielenkiinnolla mahdollisuutta päästä kokeilemaan uutta quattro ultra -nelivetojärjestelmää Suomen talvisissa olosuhteissa.

TILAT Sisätilat ovat tyyliltään suoraan A4:stä lainatut. Kuljettajan paikalla kaikki on kohdallaan ja ajoasennon saa säädettyä helposti kohdalleen. Kasvaneiden ulkomittojen myötä myös tilat ovat hieman aiempaa väljemmät. Takapenkillä on hyvin tilaa ja laitapaikoilla on riittävästi tukea joka suunnassa. Etenkin istuinosat ovat usein takapenkillä turhan lyhyet täysikasvuisille, mutta tässä tapauksessa Audi on onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Tavaratila on hieman kasvanut edeltäänsä verrattuna. Tilan selkeä muoto tekee käytettävyydestä helppoa ja myös laajennus onnistuu joko takapenkkien etäisyyssäädöllä tai penkit kaatamalla.

MALLISTO Suomeen tulee alkuun tarjolle koeajetun mallin lisäksi saman voimalinjan 163-hevosvoimainen versio. Mallisto täydentyy myöhemmin 3,0-litraisella 286-hevosvoimaisella V6-dieselillä. Bensakonetta, manuaalivaihteisia tai etuvetoisia malleja ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa Suomen markkinoille.

Audi Q5 2.0 TDI S tronic
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähkömekaanisesti kytkettävä neliveto (quattro-ultra)
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 218 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 663 mm, leveys 1 893 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 819 mm
Omamassa 1 770 kg
Tavaratila 550-1 550 l

Kuvat: Mikko Autio