Koeajo: Subaru WRX STI – maailman tunnetuin lintulauta

Teknavin 10. tv-kauden neljännessä jaksossa seikkaillaan Lapin kesässä. Menopelinä on Teknaville jo entuudestaan tuttu Subarun tehomalli. 

Teknavin Markku Alén matkailee 10. tuotantokaudella Suomen Lapissa erilaisilla menopeleillä. Kauden neljännessä jaksossa ajossa on Markulle tuttu merkki hänen viimeisiltä aktiivivuosilta, sillä alle valikoituu Subarun tehomalli WRX STI. Kesämaisemien lisäksi vauhtikaksikkomme pääsee ainutlaatuiseen testiympäristöön ajamaan lumelle vauhdikkaalla nelivedolla.

– Tää on vähän kuin ajaisi Monacossa Turinia ylös, naurahtaa rallilegenda Markku Alén liukastellessaan lumella kesärenkailla Subarun tehomallilla.

Tarkemman koeajojutun Subaru WRX STI:stä voit lukea selaamalla eteenpäin.

Teknavi oli viime vuonna Ruotsissa tutustumassa neljännen sukupolven WRX STI -malliin. Kyseessä on yhä tärkeä imagon nostattaja Subarulle.

Tykkäsimme

suorituskyvystä

ajettavuudesta

ohjauksesta

Emme tykänneet

rengasmelusta

kulutuksesta

Hinta alkaen 64 968 €

Uudistunut WRX STI tuli markkinoille mielenkiintoiseen aikaan, sillä sen rakkaan ja pitkäaikaisen kilpakumppanin eli Mitsubishi Lancer Evolutionin ei ole enää tuotantonnossa.

Samaan hinta- ja teholuokkaan löytyy kyllä riittävästi muita kilpailijoita, mutta esimerkiksi Audin, BMW:n ja Mercedeksen kilpailijat ovat kovin erihenkisiä autoja. Niistä puuttuvat kilpageenit ja STI:n röyhkeä ulkonäkö.

Uuden WRX STI:n ajettavuuteen on panostettu paljon ja sen myös tuntee. Hydraulisesti tehostettu ohjaus on erittäin tarkka ja nopea, mutta ei lainkaan yliherkän hermostunut. Myös auton alusta toimii hienosti niin keilapujottelussa kuin uraisilla ja huonokuntoisilla pikkuteilläkin.

Auton suurin rasite on vanhahtava moottoritekniikka, minkä vuoksi kulutus ja auton hinta nousevat. Kokonaisuus kuitenkin jättää sen verran positiivisen kuvan, että voisin hyvin kuvitella tulevani toimeen WRX STI:n kanssa. Hieman avarampi ja kuuluvampi putkisto toisi vielä viimeisen silauksen hyvään fiilikseen.

Takaspoilerilla on myös tehtävänsä – se kompensoi ilmavirtausten aiheuttaman nosteen 80 kilometrin tuntinopeudesta ylöspäin.

MIKÄ Subarun urheilullisten autojen keihäänkärki. Uusimman version kehityksessä on keskitytty ennen kaikkea ajettavuuteen.

KENELLE Itsevarmalle nautiskelijalle. Auto taipuu myös jokapäiväiseen käyttöön, jos on valmis joustamaan mukavuudesta.

AJETTAVUUS Panostukset ajettavuuteen tuntee. Ohjaus on aiempaa nopeampi, korin vääntöjäykkyys on parantunut ja alusta on huomattavasti jämäkämpi. STI kulkee todella tasapainoisesti myös heikkokuntoisilla teillä. Hydraulisesti (!) tehostettu ohjaus on tarkka ja tunnokas. Käsittelyradalla ei ilmennyt yli- tai aliohjautumista, ja neliveto huolehtii, ettei tehoa hukata sutimiseen.

SUORITUSKYKY Moottori ja huipputeho ovat ennallaan. Moottorinohjausta on kuitenkin säädetty, ja SI-DRIVE-ajotilavalitsimella voi säätää kaasunvastetta. Terävimmällä asennolla moottori reagoi todella nopeasti pieneenkin kaasunpainallukseen, mikä tekee ajosta kulmikasta. Alavääntö ei vedä vertoja parhaille turbokoneille, mutta voimaa piisaa. Täsmällinen 6-portainen manuaali sopii moottorin jatkoksi loistavasti, ja vaihdekepin liikkeet ovat vielä sporttisen lyhyitä.

TILAT Edessä urheiluistuimet pitävät matkustajat paikallaan, mutta radalla hartioille kaipaisi enemmän tukea. Neliovinen kori tarjoaa hyvät tilat neljälle, ja takapenkki on käyttökelpoinen. Tavaratila riittää arkitarpeisiin – takapenkit kaatuvat tarvittaessa.

MALLISTO Kaksi varusteversiota. Perustaso kattaa muun muassa automaatti-ilmastoinnin ja urheiluistuimet. Noin 5 000 euroa maksava GT-taso tuo mukanaan esimerkiksi avaimettoman käytön, kattoluukun, navigoinnin sekä Harman Kardonin äänentoiston. Takaspoileri lähtee pois GT:n yhteydessä.

Subaru WRX STI

Moottori 2 457 cm3, B6 turbo
Teho 221 kW (300 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 407 Nm / 4 000 r/min
Vaihteisto 6-portainen manuaali
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 255 km/h
EU-kulutus 10,4 l/100 km
CO2-päästöt 242 g/km
Mitat pituus 4 595 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 507 kg
Tavaratila 460 l

Keulan muodoissa on teräviä pokkauksia, ja pyöränkaaria on levitelty bodaushenkeen. Kokonaisuus on sopivan aggressiivinen. Takaosaa hallitsee STI-mallille tunnusomainen iso spoileri. Suomessa se jää pois, mikäli valitsee paremman GT-varustetason. Sisällä laatuvaikutelma on parantunut harppauksella. Ilme ei ole enää niin muovinen kuin aikaisemmin, mutta ero saksalaisiin laatumerkkeihin on yhä selvä. Mittaristo on sopivan yksinkertainen, ja keskinäyttöön saa näkyviin myös nopeuden. Näytöllä näkyy lisäksi keskitasauspyörästön lukituksen aste, käytössä oleva ajoasetus ja vaihtosuositukset. Ajoasennon saa säädettyä hyväksi, vaikka säädöt eivät ole yhtä monipuolisia kuin joissain kilpailijoissa. Penkit tarjoavat kohtuullisen tuen keskivartalolle, mutta radalla hartioilla on tilaa heilua. Vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset, ja jarrut tulevat Brembolta. Jarrujen tuntuma ei ollut paras mahdollinen, vaikka jarrutustehoa löytyikin riittävästi. Moottori on kolmannesta sukupolvesta tuttu 2,5-litrainen bokserinelonen. Japanissa käytetään uudempaa 2-litraista, mutta sitä ei tuoda Eurooppaan matalampioktaanisen polttoaineen takia.