Ensituntuma: Uusi Polo ottaa mallia isoveljiltä – mukana myös täysin uutta tekniikkaa

Volkswagenilla on useita pitkään ikään yltäneitä malleja. Polo elää nyt kuudetta sukupolvea ja voi paremmin kuin koskaan.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 15 705 €

Volkswagenin esitellessä uuden automallin on lupa odottaa tiettyä tasoa. Maailman suurimpiin lukeutuvalla autonvalmistajalle ei ole varaa tehdä virheitä etenkään volyymimallien suhteen. Tällaiseksi voi luokitella myös Volkswagen Polon, jota on viiden aiemman sukupolven aikana maailmanlaajuisesti myyty yhteensä yli 14 miljoona kappaletta.

Polon kuudes sukupolvi on aiempaa selvästi isompi. Sekä pituutta että leveyttä on tullut roimasti lisää, minkä ansiosta auto näyttää huomattavasti aiempaa jämäkämmältä. Kahdeksalla sentillä kasvanut kokonaispituus ylittää nyt jo neljän metrin rajapyykin ja pituudeksi kirjataan 4,05 metriä. Myös akseliväli on kasvanut, ja ylitykset lyhentyneet, minkä ansiosta sisätilat ovat parantuneet merkittävästi.

Sisätiloissa ilme on muuttunut kertaheitolla modernimpaan suuntaan. Ainakin sopivasti varusteltuna. Polo saa kunnian esitellä ensimmäisenä uuden toisen sukupolven Active Info Display -mittaristonäytön, jonka ilmettä on päivitetty selkeämpää suuntaan ja personointimahdollisuuksia on lisätty. Kun keskikonsolista vielä löytyy 8-tuumaisella näytöllä varustettu multimedia- ja navigointijärjestelmä, ei näkymästä ensimmäisenä tule mieleen perinteinen pikkuauto.

Polo rakentuu Volkswagen-konsernin modulaarisen MQB-pohjalevyrakenteen uusimmalle kompakteille autoille suunnitellulle A0-rakenteelle. Sama pohjalevy on nähty muun muassa konsernisisaren Seat Ibizan käytössä. Tämän rakenteen ansiosta Polo on mahdollista varustaa aiempaa kattavammin myös aktiivisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä kuten aktiivisella vakionopeudensäätimellä, kuolleen kulman varoituksella, risteävän liikenteen varoituksella sekä jalankulkijatkin tunnistavalla automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä. Oikeastaan ainoa puute on kaistavahti, joka löytyy kuitenkin useista saman luokan autoista.

Ei yllätyksiä

Ratin takana kaikki on hyvin kohdallaan. Tilaa ja säätövaroja on riittävästi eri pituisille varsille, ja myös takapenkille mahtuu aiempaa paremmin. Erityisen kiitoksen ansaitsee takapenkin hyvä reisituki, mikä tekee aikuisenkin matkustamisesta takana miellyttävää. Ohjaamon tilojen lisäksi myös tavaratila on kasvanut lukemaan 351 litraa, joka vastaa jo muutaman sukupolven takaisen Golfin tiloja.

Pääsimme ensimmäisenä ajamaan Comfortline-varusteltua autoa 95-hevosvoimaisella pikkuturbolla ja manuaalivaihteistolla varustettuna. Kokonaisuutta voisi kuvailla neutraalin tasapainoiseksi työjuhdaksi, joka ei herätä suuremmin tunteita. Autolla pärjää hyvin arkiliikenteessä, ja voimavarat alkavat ehtyä vasta moottoritienopeuksissa.

Ajettavuudeltaan auto jatkaa muuhun tyyliin sopivalla neutraalilla linjalla. Alusta on pikkuautoksi varsin mukava ja etenkin korkeammilla nopeuksilla huomattavasti pidentynyt akseliväli tuo menoon vakautta. Mitat eivät kuitenkaan ole kasvaneet liikaa, vaan myös kaupunkipyörittely sujuu ongelmitta. Vauhdin kasvaessa ja kaarteita haastaessakaan ei ole havaittavissa ylimääräistä dramatiikkaa, vaan kaikki toimii kuten pitääkin.

Ensifiilikset vastaavat pitkälti odotuksia. Polo on ottanut askelia eteenpäin mukavuudessa, ajettavuudessa sekä varustelumahdollisuuksissa. Paketti on niin sanotusti hyvin koossa. Uutuus saapuu Suomeen syksyllä ja alkuun tarjolla on 75-hevosvoimainen vapaasti hengittävä 1,0-litrainen sekä ahtimella varustettu 95-hevosvoimainen malli. Myöhemmin mallisto täydentyy 1,6-litraisella dieselillä, 1,5-litraisella bensalla, ja malliston piikkipaikalle tulee 2,0-litrainen 200-hevosvoimainen GTI.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.