Ensituntuma: smart fortwo DCT

Kolmannen sukupolven smart on saatavilla myös modernilla kaksoiskytkinautomaatilla. Sillä varustettuna smart tuntuu siltä kuin kaupunkiauton kuuluukin tuntua.

Kunnon kaupunkiauton tulee olla vaivaton ja helppo ajettava. Nimensä mukaisesti etenkin kaupunkiliikenteessä. Aikaisemmin koeajossamme olleet manuaalivaihteiset smartit eivät ole täysin täyttäneet tätä toivetta, sillä vaihteisto on valitettavan epätäsmällinen ja myöskään ergonomia ei ole paras mahdollinen. Tähän kuitenkin on tarjolla ratkaisu uuden kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta.

Kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto kulkee nimellä DCT. Aikaisempiin sukupolviin verrattuna harppaus on huima, sillä ennen smartin automaattivaihteistot olivat niin sanottuja robottivaihteistoja, jotka eivät ole sulavuudestaan tuttuja.

Toisin on DCT:n kohdalla. Se toimii liikkeellä ollessa yhtä vaivattomasti ja huomaamattomasti kuin isommissakin autoissa. Ainoa hieman häiritsevä piirre on vaihteiston lievä empiminen liikkellelähdöissä, joissa kaasun painamisen kanssa tulee olla malttia.

Kokonaisuudessaan automaattivaihteisto tekee smartilla kaupungissa ajamisesta entistä hauskempaa. Jo pelkkä taskukokoisen auton pysäköiminen saa hymyn huulille, sillä se mahtuu melkein mihin koloon tahansa, miten päin vain.

Auton pysäköiminen näiden kuvien kaltaisesti ei ole sallittua, eikä autoa tässäkään tapauksessa jätetty parkkiin.

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus