Ensituntuma: Porsche Panamera Sport Turismo – todellinen sporttifarkku

Porsche Panamera on saanut koko ikänsä osakseen moitteita ulkonäöstään. Nyt mallisto on täydentynyt useaa silmää enemmän miellyttävällä sporttisella farmariversiolla.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 130 120 €

Autojen muotoilu on mielipidekysymys ja erilaisia makuja löytyy joka lähtöön. Porsche on mennyt perheautojensa kohdalla viime vuosina parempaan suuntaan, ja nyt viimein markkinoille on tullut vuosien takaisia konsepteja eniten muistuttava lifestyle-versio Panamerasta, joka kulkee nimellä Sport Turismo.

Lisähintaa farkkuperä tuo noin 6 000 euroa. Samalla tavaratila on suurempi, mutta kenties suurimpana erona nykyiseen Panameran perusmalliin Sport Turismo tarjoaa yhteensä viisi istumapaikkaa. Takana keskikonsoli on siis saanut väistyä istumapaikan tieltä. B-pilarista eteenpäin auto on tuttua Panameraa niin muotoilullisesti kuin etupenkkiläisten silmin katsottuna. Myös moottorivalikoima on sama lukuunottamatta takavetoisen puuttumista. Sport Turismoon ei myöskään ole tarjolla pidempää akselivälivaihtoehtoa.

Saimmme ensimetreille alle 4,0-litraisella V8:lla varustetun Panamera Turbo Sport Turismon. 550 hevosvoiman teholla ja 770 newtonmetrin väännöllä perhefarkku kimpoaa sataseen 3,8 sekunnissa, ja huippunopeutta kertyy yli 300 km/h. Voima on tarjolla tasaisesti läpi tehoalueen, joten normaalissa ajossa kierrosluku harvoin nousee yli lukeman 2 000 r/min.

Nöyrän V8:n toinen luonne paljastuu parhaiten launch control -järjestelmän avulla. Ajotilaksi valitaan Sport Plus, jarru pohjaan, kaasu pohjaan, kierrokset nousevat lukemaan 4 500 r/min ja jarru ylös. Auto antaa kaikkensa tiehen, vaihteet pamahtavat toisensa jälkeen sisään, ja kaiken tämän jälkeen hymy on herkässä; tämän painoisen auton ei todellakaan odottaisi liikahtavan tuohon tahtiin.

Rajua viivalta lähtöä tukee käsittämätön kyvykkyys kaarteissa. Mutkaisella tieosuudella auto tuntuu huomattavasti kokoisteen pienemmältä, mikä on muun muassa hyvin toimivan alustan ansiosta. Panameran ilmajousitus onnistuu suodattamaan auton korkeasta omamassasta huolimatta tienpinnan epätasaisuudet hämmästyttävällä tavalla, minkä lisäksi massaa ei huomaa ratin takana käytännössä ollenkaan.

Lopuksi on todettava, ettei Panamerassa Turbossa ole mitään järkeä. Sekä perinteisen Panameran että nyt esitellyn Sport Turismon mallivalikoimasta löytyy myös Turbo S E-Hybrid, joka on käytännössä sähkömoottorilla tehostettu versio Turbosta. Sähkömoottorin ansiosta CO2-päästölukema on kuitenkin huomattavasti alhaisempi, mikä tarkoittaa käytännössä Suomessa lähes 50 000 euroa alhaisempaa hintaa. Alennuksen lisäksi kokonaisteho nousee 680 hevosvoimaan, joka luonnollisesti tuo oman mausteensa jo valmiiksi rivakkaan suorituskykyyn.

Kuvat: Mikko Autio