Ensituntuma: BMW M760Li xDrive – ei tietoa downsizingista

BMW:n lippulaiva ei noudata nykytrendejä. 7-sarjan malliston huipulta löytyy iskutilavuutta 6,6 litraa ja sylintereitä on 12 kappaletta.

Autojen moottoritekniikka on mennyt vauhdilla eteenpäin. Niin sanottu downsizing, eli iskutilavuuksia pienentäminen ja sylinterien vähentäminen, on vallannut alaa käytännössä kaikissa autoluokissa. Moottorimaailmasta löytyy kuitenkin vielä dinosauruksia, joiden joukkoon voi laskea esimerkiksi V12-moottorit.

Tämmöisiä löytyy edelleen kolmen saksalaisen premium-merkin lippulaivojen keulalta. Saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Suomessa mustanpuhuvaan BMW:n hurjimpaan 7-sarjalaiseen. Malli kulkee nimellä M760Li xDrive. BMW:n politiikasta viljellä M-kirjainta joka mallisarjaan voi olla montaa mieltä, mutta ei anneta sen nyt häiritä.

Käynnistyspainikkeen painaminen herättää pellin alla piileskelevän 6,6-litraisen kahdella turboahtimella varustetun V12-moottorin. Käynnistystä säestää murahdus ja hetken lämmityskäyttö, jonka jälkeen kierrokset laskevat normaalille tasolle ja moottorin ääni katoaa kuulumattomiin. Mekaanisessa tasapainossa oleva moottori käy silkinpehmeästi, mikä sopii isoon edustusautoon.

Liikkeelle lähdetään lähes äänettömästi lipuen. Kuitenkin jo pieni kaasun painallus saa hienostuneen äänen nousemaan taustalta esiin juuri sopivalla tavalla. Voimaa on tarjolla vaikka muille jaettavaksi; 800 newtometrin huippuvääntö on käytettävissä välillä 1 550-5 000 r/min, ja 610 hevosvoiman teho saavutetaan kierrosluvulla 5 500 r/min. Käytännön ajossa kierrokset pysyvät hyvin matalina 8-portaisen automaattivaihteiston hoitaessa vaihteiston virkaa sivistyneen huomaamattomasti. Liukkaita oloja ajatellen voima välitetään kaikille neljälle pyörälle.

Uusi maailma aukeaa, putkiston osalta kirjaimellisesti, Sport-painiketta painamalla. Ääni muuttuu jo tyhjäkäynnillä selkeästi kuuluvaksi ja jo pienikin kiihdytys tuo sivistynyttä, mutta voimaa uhkuvaa ääntä sisätiloihin. Kaasupolkimen painamisen kanssa saa olla entistä tarkempana sillä polkimen vaste muuttuu veitsenteräväksi. Nilkkaa kerkeää Suomen tieliikenteessä oikaista vain sekuntien verran, sillä satasen rajapyykki vilahtaa 3,7 sekunnin kohdalla. Urheiluautomaisesta suorituksesta huolimatta kokonaisuutta leimaa edelleen hienostuneisuus. Lähinnä Saksan moottoriteitä ajatellen valmistaja tarjoaa nopeusrajoittimen nostoa lukemaan 305 km/h.

Lippulaiva on aina varustettu pitkällä akselivälillä, joten myös tilaa on sanalla sanoen riittävästi. Kuljettajan paikalla kaikki on merkille tyypilliseen tapaan kohdallaan ja säätövarata riittävän hyvin eri kokoisille kuljettajille. Myös iDrive-järjestelmän uusin sukupolvi vakuuttaa käytettävyydellään.

BMW M760Li tarjoaa voimaa yli kaikkien tarpeiden eikä sitä pysty perustelemaan mitenkään järjellä. Loputon voima yhdistettynä hienostuneisuuteen tekee kokonaisuudesta suorastaan runollisen vangitsevan. Toki tällä komeudella on myös hintalappu, joka tekee siitä vain harvojen herkkua. Ilman lisävarusteita euroja saa latoa tiskiin noin 320 000, ja koeajoyksilön kohdalla kokonaisuudessaan hieman yli 370 000. Tästä summasta lähes puolet, tarkemmin ottaen 168 000 euroa, menee valtion kassaan autoveron muodossa. Lisäksi perushinnassa mukana oleva 24 prosentin arvonlisävero huomioituna tämän auton ostaja maksaa valtiolle noin 210 000 euroa verojen muodossa. Melkein olisi kiitoksen paikka.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää edustusautoista:
Koeajo: BMW 7-sarja – kaikki kortit pöytään
Koeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehto
​​​​​​​Koeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelle
Ensituntumat uudesta S-sarjasta – kenties maailman paras auto​​​​​​​
Audilla kovat panokset edustusluokassa – kaikki uudet A8-mallit varustettu kevythybridijärjestelmällä​​​​​​​
Kuvakooste: Tässä on Audin uusi lippulaiva​​​​​​​
Ajossa kevyesti kasvonsa pessyt iso Kissa​​​​​​​