Jo nyt ensiajossa: Audi A4 – kilpailu laatuluokan herruudesta muuttui juuri todella kovaksi

Pääsimme tutustumaan uuteen Audi A4:n jo ennen Frankfurtin autonäyttelyä. Ensimaistiaiset haettiin upean 272-hevosvoimaisen ja kolmilitraisen dieselin ratin takaa.

– Audi A4 on ehdottomasti tärkein mallimme – monessakin suhteessa. Näin sanoo Audin tekninen johtaja Ulrich Hackenberg, kun olemme pysähtyneet pienelle tauolle. Olemme mukana pienessä ryhmässä, joka on päässyt Audin tämän vuoden tärkeimmän uutuuden rattiin.

Panokset ovat kovat, sillä Mercedeksen uusi C-sarja on kerännyt kiitosta, ja myös BMW:n 3-sarja on ollut uudempana autona teknisesti Audin edellä. Myös uusi VW Passat sekä Skoda Superb ovat varmasti hiertäneet kivenä Audi-johtajien kengissä. Nyt on vihdoinkin Audin vuoro paistatella parrasvaloissa.

A4 ei näytä ensisilmäyksellä kovin erilaiselta kuin sen edeltäjä, mutta tarkempi katseltu alkaa paljastaa eroja. Vaikka auton mitat ovat lähes ennallaan, kyseessä on täysin uusi auto. Itse asiassa lähes kaikki on uutta.

Olemme ottaneet autosta jo kylmätyypit kesällä, mutta luonnonvalossa ja koeajolle lähdettäessä ohjaamoon kiinnittää enemmän huomiota kuin staattisessa esittelytilaisuudessa. Ohjaamon laatuvaikutelma vakuuttaa, samoin ergonomia ja hillityn tekninen tyyli. Ohjaamo tuntuu myös väljemmältä. Takatilat ovat sen sijaan lähes ennallaan, eikä 480-litrainen tavaratilakaan ole mitenkään ekstrasuuri. Farmarin kontti vetää 505–1 510 litraa.

Ensimmäisenä huomio kiinnyttyy edelleen digitaaliseen mittaristoon, johon voi valita erilaisia näyttöjä. Kojelaudasta ja keskikonsolista löytyvät puolestaan Audin uudet käyttökytkimet, jotka ovat pääosin tuttuja jo Q7:sta. Uuden käyttöliittymän avulla auton lukuisia avustinjärjestelmiä, viihdejärjestelmiä sekä auton säätöjä on helppo käyttää – käyttö on intuitiivista. Erilaisia valikoita on niin paljon, että niiden parissa voisi helposti viettää koko päivän. Varustelista on yhtä kattava kuin ylellisissä huippulimusiineissa. Jo pelkästään turvavarusteita on niin paljon, että niiden luettelemisella täyttäisi yhden kirjan.

Mieli halajaa kuitenkin tien päälle. Ensituntuma A4:ään saadaan huippuhienon kolmilitraisen ja 272-hevosvoimaisen dieselin avulla. Sekin on jo tuttu Q7:sta. Kone käy tasaisesti, vääntää väkivahvasti ja liikuttaa 1 660-kiloista autoa ihailtavan kevyesti. Matkanteko on todella leppoisaa.

Ison osansa matkustamisen mukavuudesta kantaa myös tien epätasaisuudet erinomaisesti tasoittava mukautuva jousitus, joka tuntuu olevan salamannopeasti erilaisten tilanteiden herra.

Ohjaus ei ole yhtä kevyt kuin ennen, mutta vastaavasti tuntoa on tienpintaan on selvästi enemmän. Kuskille jousituksen toiminta välittyy eleettömänä varmuutena. Auto tuntuu vakaalta. Myös neliveto tukee tunnetta. Myös alustan laatuvaikutelma vakuuttaa. Jousituksesta ei kuulu häiritseviä hajaääniä, isommatkin tien epätasaisuudet ylittyvät hyvin vaimean tömähdyksen saattelemana.

Mahtidiesel vakuuttaa, mutta kouraisee tietysti kukkaroa syvältä. Samasta moottorista on tarjolla myös miedompi 218 hv versio. Kaksilitraisesta dieselistä on puolestaan saatavilla 150 ja 190 hv versiot. Näiden rinnalle on luvassa myöhemmin myös 115-heppainen ja 1,6-litrainen säästödiesel.

Bensaversio on joko 1,4-litrainen (150 hv) tai 2-litrainen (190 tai 252 hv). Näiden lisäksi 2-litraisesta bensamoottorista tulee myös 170-heppainen maakaasuversio. Numeroiden valossa kaikki moottorit ovat mielenkiintoisia, mutta erityisen mielenkiintoinen on 190 hv 2.0 TFSI ultra. Sen keskikulutukseksi luvataan 4,8 litraa sadalla, joka on vähemmän kuin 136-heppaiselle BMW 318i:lle.

Toki urheilullisuus on myös Audilla ohjelmassa. Noin vuoden kuluttua on luvassa S4 uudella tuplaturbo-V6:lla (354 hv). Ja toki myös RS4 on kehitysohjelmassa. Sen tehoista ei ole vielä virallista tietoa, mutta sivistynyt veikkaus on noin 500 heppaa.

Ensituntumalta kilpailu laatuluokan herruudesta muuttui juuri todella kovaksi.

Audi A4
Moottori 2 967 cm3, V6-turbodiesel
Teho 200 kW (272 hv) / 3 250–4 250 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 500–3 000 r/min
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 726 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 660 kg
Tavaratila 480 l

comments powered by Disqus