Avoimesti hauskempi – ajossa Mini Cabrio

Avo-Minin tuorein painos ei ole ehkä aivan yhtä hauska kuin sen edeltäjä, mutta minkä se ajohauskuudessa on menettänyt, sen se ottaa takaisin parantuneena jousitusmukavuutena.

Tykkäsimme

alustan toiminnasta

kasvaneesta tavaratilasta

edeltäjään verrattuna avarammasta ohjaamosta

Emme tykänneet

ei yhtä hauska ajettava kuin edeltäjä

Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alkaen 30 119 €

Kuoppia. Uria. Poikittaissaumoja. Ja villisti polveilevia mutkia. Testipätkä, jonka BMW on valinnut uuden Mini Cabrion esittelypaikaksi, ei voisi olla haastavampi – tai hauskempi. Mini yllättää positiivisesti tällaisen tien päällä. Kori on jämäkkä, ja jousitus on koko ajan tilanteen tasalla.

Cabriota on jäykistetty lisäämällä auton pohjaan ylimääräisiä rakenteita umpiversioon verrattuna, ja tämän tuntee. Auto on itse vakaus. Ohjaamossa ei vibraa, tai rämise mikään.

Mini on aikuistunut, ja sama koskee myös avoversiota. Ajamisesta on ehkä kadonnut se kaikkein raikulein piirre, mutta samalla auto on muuttunut aikuismaisemmaksi, ja siten helpommaksi lähestyä entistä suuremmalle joukolle potentiaalisia ostajia. Jousitusmukavuus on kuitenkin tärkeä tekijä avoautossa.

Ja vaikkei Minin alusta ole enää yhtä karting-automainen kuin ennen, kyllä siinä piisaa edelleen ajamisen hauskuutta vaikka muille jakaa – etenkin Cooper S -versiona. Kaksilitrainen bensaturbo tuottaa 192 heppaa ja 280 Nm maksimiväännöstä iso osa on käytettävissä todella laajalla kierrosalueella. Hetkittäin vääntöä löytyy jopa 300 Nm yliahtotoiminnon avulla. Tukka kuivuu.

Moottorista on hyvä nauttia myös katto avonaisena, sillä koneesta löytyy mukavasti sävyjä ja soundeja. Katto laskeutuu 18 sekunnissa, ja sitä voi operoida myös ajon aikana aina 30 km/h nopeuteen asti. Ja jos avonaisuus on tärkeämpi asia kuin kurvittelu, kesäfiilikseen pääsee hyvin myös 3-sylinterisellä perusversiolla. Cooperin hinnat alkavat 30 119 eurosta, joka on reilut 6 500 euroa vähemmän kuin Cooper S:n kohdalla. Vielä railakampaa menoa haluaville on sitten tarjolla John Cooper Works -versio, mutta silloin jousitusmukavuus kärsii jo hieman.


Mini Cooper S Cabrio
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 141 kW (192 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 280 Nm / 1 250-4 600 r/min, 300 Nm yliahtotoiminnolla
0-100 km/h 7,2 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 3 850 mm, leveys 1 727 mm, korkeus 1 415 mm, akseliväli 2 495 mm
Tyhjäpaino 1 295 kg
Tavaratila 160–215 l

comments powered by Disqus