Ajossa Audi Q7: Alempi painoluokka, raskaan sarjan ominaisuudet

Audi Q7 kuului ennen SUVien raskaaseen sarjaan. Uudella versiolla on tultu painoluokkaa alemmas, mutta ominaisuudet ovat raskaansarjalaisen.

Afrikassa kaikki on vielä toisin. Ei autoja, ei ruuhkia, ei liikennevaloja – ja tuhansia kilometriä hiekkateitä. Täällä kehitteillä olevat uudet automallit saavat temmeltää vielä vapaasti.

Olemme Namibiassa, ja menossa ovat uuden Q7:n viimeiset ajotestit ennen tuotannon aloitusta. Audin uudesta teknologiasta vastaava Ulrich Hackenberg on asettanut uudelle Q7:lle tiukat vaatimukset.

Lähtökohdat ovat hyvät. Auton massasta on pudonnut pois yli 300 kiloa. Se jo yksistään vastaa noin litran kulutusta. Läskiä on lähtenyt tasaisesti ympäri autoa: korista 70 kiloa, ovista 25 kiloa, taka-akselin rakenteista 40 kiloa ja etuakselista 24,5 kiloa. Pienempiin kilolukuihin on päästy muualla, ja trimmaus koskee koko autoa.

Kevennystä ei ole tehty kuitenkaan uhraamalla mukavuutta. Q7 vakuuttaa hiljaisuudellaan myös hiekkateillä, edes pyöränkoteloista ei kantaudu rytmikästä irtokivien nostattamaa rummutusta.

Tuskin maltamme odottaa, että pääsemme lopullisen tuotantoversion rattiin.

​

Tykkäsimme

300 kiloa painosta pois

varustelu nyt ajan tasalla

ohjaamon laatuvaikutelmasta

korin jäykkyydestä

Emme tykänneet

etupenkkien istuinosat aavistuksen lyhyet pidemmille kuskeille

MIKÄ Audin isoin maasturi, yli 5-metrisenä varsin vaikuttava näky.

KENELLE Painonpudotuksen, uuden tekniikan ja uuden ilmeen myötä uusi Q7 on varteenotettava vaihtoehto ylellistä SUVia harkitsevalle. Q7 ei ole enää yhtä pönö kuin sen edeltäjä.

AJETTAVUUS Meno on selvästi kevyempää kuin ennen, tämän tuntee heti ratin takana. Auton kulku on ketteröitynyt. Tähän vaikuttaa myös ohjaukseen osallistuva taka-akseli. Taka-akseli liikkuu viiden asteen kulman verran. Ohjauksessa on myös enemmän tuntoa, ja tunnelma on samalla urheilullisempi kuin ennen. Auto on myös huomattavan hiljainen huonokuntoisilla hiekkateilläkin. Mukavuudenhaluiset valitsevat autonsa ilmajousilla. Alakerta on jämäkkä, eikä kori heijaa kovin helposti. Jousitusmukavuudesta emme uskalla vielä sanoa mitään, koska kyseessä olivat vielä esisarjan testiautot.

SUORITUSKYKY Kolmilitrainen remmiahdettu ja 333-heppainen V6 riittää mainiosti Q7:n liikutteluun. Raskaammin kaasua painettaessa moottorista löytyy jopa raskaansarjalaisen isku. 0–100 km/h lukema 6,1 sekuntia vahvistaa tämän. Ja eihän Audi saa mennä liikaa Porschen reviirille…

TILAT Yli viisi metriä pitkä ja haluttaessa myös 7-paikkainen Q7 taipuu vaivattomasti monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Ohjaamon laatuvaikutelma vakuuttaa heti.

MALLISTO tarkentuu lähempänä myynnin aloitusta.

  • Keulalle saa älykkäät Matrix-valot. Niiden valoteho on hyvä, ja valot vievät vähemmän virtaa kuin kaasupurkausvalot.
  • Kojelauta on arvokkaan oloinen ja selkeä. Navigoinnin näyttö nousee yhä ylös kojelaudasta. Mittaristo on paremmissa varustetasoissa nykytyyliin digitaalinen.
  • 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti on älykäs ja antaa myös auton rullata vapaalla, silloin kun se on mahdollista.
  • Istuimet ovat melko jämäkät, mutta ne tukevat vartaloa hyvin ja ovat mukavat pidemmälläkin matkalla.
  • MMI-viihde/tietojärjestelmiä voi komentaa kätevästi kosketusalustan avulla. Yhdessä äänikomentojen kanssa navigointi auton lukuisissa valikoissa on helppoa.
  • Uuden Q7:n profiili on selvästi dynaamisempi kuin sen edeltäjän. Se ei näytä enää möhköltä. Korkeudesta on otettu pois useampi sentti.

Audi Q7 3.0 TFSI
Hinta avoinna
Suomeen kesällä 2015

Moottori 2 995 cm3, mekaanisesti ahdettu V6
Teho 245 kW (333 hv) / ei ilm.
Vääntö 440 Nm / ei ilm.
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 179 g/km
Mitat Pituus 5 052 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 xxx mm
Omamassa 1 970 kg
Tavaratila  890–2 075 l

comments powered by Disqus