Sähköautojen pioneeri Tesla on kovan haasteen edessä. Kysyntää sen tuotteille on paljon, mutta miten tuotanto onnistuu tiukassa aikataulussa?
Myöhään eilisiltana Suomen aikaa alkuvuoden tuloksestaan kertonut Tesla aikoo nyt uuden suunnitelmansa mukaan valmistaa vuodessa 500 000 autoa jo vuonna 2018, kaksi vuotta aiemmin kuin se oli tähän asti suunnitellut.
Teslan reilu kuukausi sitten esittelemän edullisemman Model 3 -mallin ennakkovaraukset ylittivät kaikki odotukset ja nyt Tesla pyrkii saamaan 400 000 varattua Model 3 -autoa asiakkaille mahdollisimman nopeasti.
Teslan suoritus tähän asti ei ole ollut lupaava Model 3:n toimitusten kannalta: sen jokainen aiempi malli on myöhästynyt alkuperäisestä toimitusaikataulustaan useita kuukausia.
Ja tavoite puolen miljoonan auton tuotannosta jo parin vuoden päästä on enemmän kuin kunnianhimoinen. Viime vuonna Tesla onnistui valmistamaan vasta noin 50 000 autoa, kymmenesosan tulevasta tavoitteestaan. Tällekin vuodelle Teslan tavoite on ollut vain 80 000-90 000 uuden Model S ja Model X -auton toimitukset.
Uutistoimisto Bloombergin mukaan Teslan tuotannon suunniteltu kasvuvauhti hakee vertaistaan: se kuuluu samaan sarjaan kuin Fordin legendaarisen T-mallin tuotannon kasvatus yli 100 vuotta sitten.
Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin suunnitelmat eivät myöskään jää puoleen miljoonaan autoon vuodessa. Vuonna 2020 pitäisi tuotannon lähestyä jo miljoonaa Muskin uusissa kaavailuissa.
Mikäli Tesla ei onnistu tuotantonsa kasvattamisessa, saa osa Model 3 -ennakkotilaajista odotella autoaan pitkään. Tämä voi olla myös ongelma Teslalle, sillä tehdyt varaukset eivät ole sitovia. Jos Model 3:n tuotantosuunnitelma epäonnistuisikin, voisivat asiakkaat lähteä suurissa määrin palauttamaan tekemiään tonnin varausmaksuja. Ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada autonsa loppuvuodesta 2017.
Teslan tuotannon kasvattaminen laittaa sen koville kaikilla osa-alueille: ongelmia riittää niin akkutuotannon riittävyydessä kuin perinteisemmän autojen korivalmistuksenkin kapasiteetissa. Tuotannon pitäisi myös olla kannattavaa: uudempi Model 3 on selvästi aiempia Tesloja edullisempi, ja esimerkiksi Fiat Chryslerin pääjohtaja Sergio Marchionne on todennut, ettei sen tuotantoa voi saada 35 000 dollarin myyntihinnalla kannattavaksi. Teslan taloudellinen tilanne ei kestäisi suuria ongelmia ilman merkittävää ulkopuolista lisärahoitusta.