Laaja raportti paljasti Applen autoprojektin tilanteen nyt: tavoitteena markkinoilletulo vuonna 2026 - kunnianhimoisimmista itseajamisen suunnitelmista luovuttu

Applen autoprojektista, jonka yhtiön sisällä on tiedetty kulkevan Project Titan -nimellä, kuultiin ensimmäiset kunnon huhut jo vuonna 2014.

Aikataulu on sittemmin lykkääntynyt eteenpäin useampaan otteeseen, ja nyt viimeisin kattava raportti kertoo jälleen viivästymisestä ja suunnanmuutoksesta.

Bloombergin Apple-reportteri Mark Gurman on kertonut Applen tavoitteena oman sähköautonsa markkinoille tuomisen kanssa olevan nyt vuosi 2026.

Applen tiedetään kehittävän autoprojektissaan omaa sähköautoa sekä itseajamisen järjestelmiä. Tiimissä on vähintään satoja työntekijöitä, mahdollisesti enemmänkin.

Applen autoprojektissa johto on vaihtunut laajasti ja tiheällä tahdilla. Kesällä 2021 Applen jätti sitä ennen viime vuodet Applen autoprojektin käytännön päivittäisestä johtamisesta vastannut Doug Field, joka siirtyi Applelta Fordille. Hänen jälkeensä Applen autoprojektin johtoon nousi Apple Watchin watchOS-ohjelmiston kehitystä aiemmin vetänyt Kevin Lynch.

Marraskuussa 2021 Bloomberg raportoi Kevin Lynchin asettaneen Applen autoprojektille kunnianhimoisen tavoitteen: oman täysin itseajavan sähköauton esittelyn markkinoille jo vuonna 2025. Applen tavoitteena oli auto, jossa ei ole lainkaan ohjauspyörää eikä polkimia ja koko sisusta on suunniteltu niin, ettei autoa ole tarkoitus ihmisen ajaa.

Nyt Bloomberg kuitenkin raportoi Applen muuttaneen suunnitelmiaan vähemmän kunnianhimoisemmiksi. Vuonna 2026 markkinoille odotettava Apple-sähköauto ei tule olemaan täysin itseajava, ja autosta tulee edelleen löytymään perinteiset ohjauspyörä ja polkimet. Lähteiden mukaan Applen viimeisimmissä suunnitelmissa täysin itse Apple-auto ajaisi vain suurilla maanteillä ja moottoriteillä.

Applen kerrotaan kuitenkin suunnittelevan auton esimerkiksi mahdollistavan elokuvien katselun tai pelien pelaamisen auton vastatessa ajamisesta ja hälyttävän hyvissä ajoin ennen kuin kuljettajan tulee ottaa auto hallintaansa siirryttäessä kaupunkiin tai sääolosuhteiden heikentyessä. Bloombergin lähteiden mukaan itseajamisen toiminnon julkaisua on suunniteltu aluksi Pohjois-Amerikan markkinoille ja tämän jälkeen sitä kehitettäisiin ja laajennettaisiin muualle ajan kanssa.

Bloombergin mukaan Applen tavoitteena on vuodeksi 2026 suunnitellun auton osalta hinnan painaminen alle 100 000 dollarin tasolle, kun aiemmin hintapisteeksi oli harkittu yli 120 000 dollaria.

Älytoimintojen tekniseksi perustaksi Apple-auto on saamassa uuden erityisesti autoon kehitetyn Apple Silicon -piirin, joka vastaa suorituskyvyltään noin neljää Applen parhainta Mac-tietokoneiden järjestelmäpiiriä. Piiriä on työstetty Bloombergin mukaan koodinimellä Denali, ja kehitystyön kerrotaan edenneen jo pitkälle ja lähes tuotantovalmiiksi.

Itse auton osalta Bloombergin lähteet kertovat, ettei designia ole vielä lyöty lukkoon ja kehitystyö ei ole vielä edennyt prototyyppivaiheeseen. Applen tavoitteeksi kerrotaan auton designin valmisteleminen ensi vuoden aikana ja toimintojen määrittely vuoden 2024 loppuun mennessä. Vuonna 2025 suunnitelmissa olisi auton laajamittainen testaus.

Aiemmin Applen kerrotaan suunnitelleen ”limusiinimaista” sisustusta, jossa matkustajat istuisivat vastakkain, mutta siirtyneen tältäkin osin perinteisempään malliin, jossa kaikki istumapaikat sijaitsevat katse samansuuntaisesti katse eteenpäin.

Vuosien saatossa on huhuttu Applen neuvotteluista kumppanin löytämiseksi sen autoprojektille, ja Bloombergin mukaan Apple etsii edelleen itselleen kumppania, jolta se voisi ostaa sähköauton alustan oman kehittämisen sijaan.

Apple-auton design-työtä johtaa aiemmin BMW:llä sen i3- ja i8-mallien kehitystä johtanut ja sittemmin Canoo-startup-yrityksen toimitusjohtajana toiminut Ulrich Kranz, minkä lisäksi Apple on rekrytoinut osaajia muun muassa Teslalta, Lamborghinilta ja Porschelta. Ohjelmistopuolen kehitystyötä johtaa puolestaan aiemmin Teslalla työskennellyt Stuart Bowers, kun taas turvallisuussuunnittelusta, testauksesta ja lainsäädännöllisten vaatimusten täyttämisestä vastaa aiemmin Fordilla työskennellyt Desi Ujkashevic.