Vauhtikaksikko kohtaa 1460 heppaisen Lamborghinin

Vauhtikaksikko saa alleen tehokkaimman laitteensa ikinä, joka on oululaisyhtiön kehitystyön tulos.

Oululaisen Finger Motorsin toimialana on motor sport ja kaikki siihen liittyvä. Yritys tekee alihankintana erikoisjohtosarjoja kilpa-autoille sekä pieniä määriä teollisuudelle, jolla on samanlaisia vaatimuksia, kuin motor sportin johtosarjoissa.

Motor sport ei kuitenkaan ole se syy, miksi Teknavin Vauhtikaksikko on päätynyt Ouluun Finger Motorsin luokse. Syy löytyy yrityksen tulevaisuuden visiosta.
-Meidän pääjuttumme on, miten me itse sen olemme visioineet, että haluamme viedä tätä osaamista sieltä motor sportista superautoihin, Kimmo Viinikangas Finger Motorsin toimitusjohtaja kertoo.
Yrityksen tiloista löytyykin Lamborghini Huracán Performante vuosimallia 2019. Eikä menopeli seiso pukeilla aivan tyhjän panttina.

-Tällainen platformihan on aika tunnettu maailmassa, eli V10 VLGA konsernin moottorilla. Hieno auto sinällään, yksi nopeimmista autoista radalla ihan vakionakin. Mutta minkä me halusimme lisätä siihen, ovat nämä motor sport ominaisuudet. Ja niin, että se ei ole pelkästään kilpa-auto, vaan superauton kaltainen. Haluan sanoa, että meidän loppuasiakkaallemme myydään tunnetta, Viinikangas kuvailee.

Superautoa sarvista

Finger Motorsin kehitystyö Lamborghinin kanssa jatkuu tiiviinä vielä ensi vuoden puolelle. Kyseessä ei siis vielä ole valmis tuote vaan proto-malli. Tämä ei silti estä Teknavin Vauhtikaksikkoa tarttumasta superautoa sarvista.
-Me olemme lisänneet tähän antureita aika paljon. Tämä tunnistaa luistokulmankin ajossa koko ajan. Vaikka on neliveto, niin se suuri juttu on, että voit hallita luistoa, Arto Lehtonen, Finger Motorsin tekninen johtaja kertoo.
-Tässä voi lyödä kaasun pohjaan, eikä se lähde käsistä, varmistaa Markku Alén.
-Mennään pidon rajamailla koko ajan ja se huomioi myös, jos on pieni kitka tai märkää niin luisto on pieni. Ja jos alkaa keli kuivua niin se antaa vähän enemmän sinne pitoa. Täytyy muistuttaa, että tämä on proto vielä tässä vaiheessa. Ei ole vasta ajettu kuin muutamia kierroksia. Pääsit kyllä heti protoon käsiksi.

Jotta koko tiimi saadaan kasaan, Terva-ahokin ottaa kartturin paikan.
-Missäs sä olit äsken?
-Kättelemässä konemestaria. Sanoit sä nyt oikeasti, että tässä on päälle 1400 heppaa, Terva-aho varmistaa.
-1460. Käsittämätön laite, Alén ihmettelee.
-Teknavin kaikkien aikojen kovin ja rajuin laite on allamme.

Lopulta Teknavin Vauhtikaksikko pääsee radalle allaan käsittämätön määrä tehoa ja oululaista osaamista. Alénin eleistäkin huomaa, että nyt täytyy keskittyä.

-Mä nielaisin kieleni, kun sä pamautit, saatana. Anteeksi karu kielenkäyttöni, mutta nyt saa tulla rumat sanat pihalle. Järjetön potku, Terva-aho kuvailee menoa.
-Tämä on rajuin auto missä sä oot ikinä ollut.
-Ei tarvitse Teknaviin enää kovempaa peliä. Alkaa olla jo niin rajoissa. Tämä on aivan hulvaton peli. Päivitykset vois lopettaa tähän.

Protomallikin tarjoaa tunteita

Kolmen rajumman kierroksen jälkeen anturit antavat signaalin moottorin ohjausyksikölle, että on tullut pienen tauon paikka.
-Harvoin meikäläinen on joutunut suoralla miettimään painanko kaasua vai en. Nyt mä mietin uskallanko painaa, Alèn kuvailee ensikokemuksiaan.
-Ei ole Markun tarvinnut tällä reissulla anoa niitä perinteisiä lisähevosvoimia. Kimmo, voimmeko jo onnitella, Terva-aho tiedustelee.

Arto Lehtonen muistuttaa, että edelleen kyseessä on vasta protomalli. Mutta hyvällä mallilla oleva sellainen. Teknavi ja Vauhtikaksikko lupaavat seurata aiheen kehittymistä.
Vaan entä se Kimmon lupaama tunne?
-Jos tämä ei ole tunnetta, niin sitten ei mikään, Alén tiivistää.

LUE MYÖS

Kitkat vai nastat – talvirenkaat valitaan monin perustein

Auto ja persoona: Marja Hintikka vaihtoi sähköautoon eikä ole katunut

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.