Toyotan katumaasturi tarjolle pistokkeesta ladattavana versiona – tehoa yli 300 hevosvoimaa

Toyota täydentää RAV4-katumaasturin mallistoa ensimmäistä kertaa pistokkeesta ladattavalla versiolla. Sähköistä toimintamatkaa on luvassa noin 60 kilometriä.

Toyota on tunnettu hybridiautoistaan. Monista kilpailijoista poiketen Toyota on kuitenkin keskittynyt pääasiassa niin sanottujen täyshybrideihin, jotka eivät siis tarjoa ulkoista latausmahdollisuutta. Pistokkeesta ladattavien versioiden suhteen Toyotan tarjonta on tähän saakka rajoittunut Priuksen Plug-in-versioon, mutta tähän asiaan saadaan nyt muuten uuden RAV4 Plug-in Hybrid -mallin myötä.

Uusi RAV4 esiteltiin alkuvuodesta ja tarjolla on lanseerauksesta lähtien ollut yhden bensakoneen lisäksi perinteinen täyshybridi. Euroopassa uutuutta on myyty yli 120 000 kappaletta ja näistä yli 105 000 on ollut hybridejä.

Uusi pistokkeesta ladattava versio perustuu pitkälti jo tarjolla olevaan nelivetoiseen hybridiversioon. Keulalta löytyy sama 2,5-litrainen vapaastihengittävä bensakone, mutta sähköpuoli on laitettu isosti uusiksi. Perinteiseen hybridiin verrattuna akusto on vaihdettu huomattavasti isompaan litium-ioni-akustoon, minkä myötä Toyota ilmoittaa WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan sähköllä yltävän yli 60 kilometriin. Samalla myös tehoelektroniikkaa ja sähkömoottoria on päivitetty ja uuden pistokkeesta ladattavan hybridin kokonaistehoksi valmistaja lupaa 225 kW (306 hv). Näiden turvin auto saavuttaa satasen nopeuden 6,2 sekunnissa ja yhdistetyn kulutuksen alustavaksi CO2-lukemaksi kirjataan 30 g/km.

Uuden RAV4 Plug-in Hybridin hinnat eivät ole vielä tiedossa. Auton ennakkomyynti käynnistyy arviolta kevään 2020 aikana ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen syksyllä.

Kuva: Toyota

Lue myös:
Ensituntuma: Täysin uusi Toyota RAV4 ottaa isoja askelia oikeaan suuntaan

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.