Uusien henkilöautojen rekisteröinnit vähenivät viime vuonna yli 15 prosenttia. Osuuttaan kasvattivat etenkin ladattavat hybridit ja täyssähköautot.
Vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröitiin 96 415 henkilöautoa, mikä on 15,6 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. 2000-luvulla on rekisteröity näin vähän autoja vain vuonna 2009 finanssikriisin jälkimainingeissa, jolloin koko vuoden lukema jäi noin 91 000 henkilöautoon. Suurin yksittäinen syy rajuun tiputukseen on luonnollisesti viime keväänä pandemiaksi levinnyt koronavirus. Se pysäytti Suomessakin uusien autojen tilaukset käytännössä kokonaan, eikä tilauskuoppaa saatu loppuvuoden aikana kirittyä umpeen.
Koko vuoden osalta yksi merkki oli rekisteröintimäärillä mitattuna täysin omassa luokassaan. Vuonna 2020 Toyotan autoja laitettiin Suomessa kilpiin 13 266 kappaletta, millä se saavutti 14,0 prosentin markkinaosuuden. Toiseksi suosituin merkki oli Volkswagen, joka ylsi 9 942 rekisteröinnillä 10,5 prosentin markkinaosuuteen. Automallien osalta ykköseksi nousi odotetusti Toyota Corolla, jolla oli ensimmäinen täysi myyntivuosi ja rekisteröintejä kertyi 5 394, mikä tarkoittaa 5,7 prosentin markkinaosuutta ja 7,8 prosentin kasvua edellisvuoteen. Kakkospaikan nappasi keväällä uuteen sukupolveen siirtynyt Skoda Octavia 3 896 rekisteröinnillä, mutta sukupolvenvaihdoksesta johtuen muutos edelliseen vuoteen jäi pakkaselle 30,4 prosenttia. Löydät lisää tilastoja jutun lopusta.
Kiinnostusta sähköisiin vaihtoehtoihin
Kokonaismarkkina laski siis rajusti, mutta merkkien välillä oli hurjia eroja. Rekisteröityjen merkkien kärkikymmeniköstä selkeästi markkinaa vahvemmin suoriutuivat Kia (muutos -4,6 %), Mercedes-Benz (-5,1 %) sekä ainoa kympin sakissa nousulukuihin yltänyt BMW (+16,1 %). Vastaavasti markkinoilta löytyi selkeästi markkinaakin heikommin suoriutuneita merkkejä. Kymmenen eniten rekisteröidyn merkin joukosta eniten osuuksiaan menettivät Ford (-26,7 %), Nissan (-24,8) ja Opel (-32,4 %).
Jos näille lukemille haluaa löytää jotain yhteistä selitystä, niin sähköistyminen ei ainakaan ole pienin niistä. Etenkin Mercedeksellä ja BMW:llä oli erittäin vahva vuosi lataushybridien kanssa. Molempien mallisto laajeni vauhdikkaasti näillä pienten CO2-päästöjen autoille, joita menee etenkin yrityskäyttöön. Myös Kian ladattavien hybridien mallisto laajeni, mutta etenkin uuden Rion vahva suoritus piristi korealaismerkin vuotta. Vastaavasti markkinaa heikommin suoriutuneilla tilanne on päinvastainen. Kaikilta puuttuu myydyimmistä autoluokistaan edelleen ladattavat versiot, joten moni potentiaalinen asiakas käänsi katseensa tulevien mallien, tai kilpailijoiden pariin.
Kokonaisuudessaan vuonna 2020 ensirekisteröidyistä autoista 18,1 prosenttia oli ulkoisesti ladattavia. Sekä lataushybridien että täyssähköautojen kysyntä kasvoikin rajusti. Kun lataushybridien markkinaosuus vuonna 2019 oli 5,2 prosenttia, nousi tämä luku viime vuonna 13,7 prosenttiin, mikä kappalemääräisesti tarkoittaa 13 231 autoa. Täyssähköautojen kohdalla vastaavat lukemat olivat 1,7, 4,4 ja 4 245 kappaletta.
Alkaneen vuoden osalta autoalalla elätellään toiveita kaupan piristymisestä. Loppuvuotta kohti tilanne jo parani tasaiseen tahtiin, mutta erityistä autokaupan juhlaa myöskään tälle vuodelle ei odoteta.
”Autoala ennakoi, että vuonna 2021 uusia autoja ensirekisteröidään noin 106 000, joka sekin jäisi vielä selvästi pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas. Uusia henkilöautoja on vuosina 2000–2020 rekisteröity vuosittain keskimäärin 121 000”, summaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Alapuolelta löydät vuoden 2020 30 eniten rekisteröityä automerkkiä ja -mallia rekisteröintimäärineen sekä kumulatiivisen muutoksen verrattuna vuoteen 2019
1. | Toyota | 13 266 | -12,6 |
2. | Volkswagen | 9 942 | -15,8 |
3. | Skoda | 9 696 | -15,7 |
4. | Volvo | 7 683 | -16,3 |
5. | Kia | 6 858 | -4,6 |
6. | Ford | 5 960 | -26,7 |
7. | Mercedes-Benz | 5 906 | -5,1 |
8. | BMW | 4 316 | 16,1 |
9. | Nissan | 3 917 | -24,8 |
10. | Opel | 3 610 | -32,4 |
11. | Audi | 3 466 | -2,5 |
12. | Hyundai | 3 128 | -23,2 |
13. | Peugeot | 2 643 | 5,8 |
14. | Renault | 2 327 | -32,3 |
15. | Citroen | 1 998 | -1,2 |
16. | Seat | 1 629 | -34,5 |
17. | Mitsubishi | 1 571 | -19,9 |
18. | Suzuki | 1 071 | -11,3 |
19. | Tesla Motors | 992 | 7,4 |
20. | Mazda | 948 | -46,1 |
21. | Dacia | 836 | -51,4 |
22. | Honda | 626 | -34,9 |
23. | Subaru | 410 | -42,7 |
24. | Porsche | 313 | 56,5 |
25. | Mini | 293 | 14,9 |
26. | Lexus | 289 | -25,5 |
27. | Land Rover | 208 | -33,1 |
28. | Fiat | 123 | 44,7 |
29. | Jaguar | 88 | -63,6 |
30. | DS | 68 | 74,4 |
1. | Toyota Corolla | 5 394 | 7,8 |
2. | Skoda Octavia | 3 896 | -30,4 |
3. | Toyota Yaris | 3 396 | -21,4 |
4. | Nissan Qashqai | 2 947 | -32,1 |
5. | Ford Focus | 2 315 | -40,5 |
6. | Volkswagen Golf | 2 142 | -28,8 |
7. | Volvo XC40 | 2 019 | 65,5 |
8. | Volvo V60 | 1 950 | -12,3 |
9. | Toyota RAV4 | 1 914 | -1,0 |
10. | Volvo XC60 | 1 740 | -25,6 |
11. | Kia Ceed | 1 721 | -13,3 |
12. | Volkswagen Polo | 1 662 | -19,0 |
13. | Toyota C-HR | 1 614 | -16,7 |
14. | Kia Rio | 1 582 | 24,7 |
15. | Ford Fiesta | 1 525 | -38,1 |
16. | Skoda Superb | 1 477 | 26,0 |
17. | Volkswagen Passat | 1 299 | -6,3 |
18. | Citroen C3 | 1 190 | 6,5 |
19. | Volkswagen T-Roc | 1 163 | -21,1 |
20. | Skoda Kamiq | 1 158 | 1 628,4 |
21. | Mercedes-Benz A-sarja | 1 132 | -25,6 |
22. | Volkswagen T-Cross | 1 115 | 42,6 |
23. | Mercedes-Benz GLC-sarja | 1 109 | 171,8 |
24. | BMW 5-sarja | 1 053 | 9,9 |
25. | BMW 3-sarja | 1 019 | -16,0 |
26. | Kia Stonic | 1 010 | 8,4 |
27. | Audi A4 | 999 | 13,1 |
28. | Mercedes-Benz C-sarja | 952 | -25,6 |
29. | Renault Captur | 931 | 25,6 |
30. | Kia Niro | 921 | -15,3 |
Kuva: Mikko Autio
Lue myös:
Joulukuussa ensirekisteröitiin ennätysmäärä ladattavia autoja – markkinosuus jopa 31,5 prosenttia
Romutuspalkkiosta odotetaan piristystä autokauppaan – tukea jopa 2 500 euroa
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.