Liikenneturva: Nopeilla sähköpyörillä muistettava mopoilun säännöt

Nopea sähköpyörä luokitellaan mopoksi, joten samaa lainsäädäntöä on noudatettava. Pyörämäisestä ulkonäöstään huolimatta se on rekisteröitävä, vakuutettava ja kuljettajalta tulee löytyä mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

Nopea sähköpyörä tunnetaan myös nimellä S-pedelec ollen L1e-B ajoneuvoluokkaan kuuluva ajoneuvo. Mopon varusteisiin on muutamia poikkeuksia – esimerkiksi jarruvalo ei ole nopeissa sähköpyörissä välttämätön, mutta suurimmaksi osaksi sitä koskevat samat säännöt. Nämä laitteet tulee sekä rekisteröidä että vakuuttaa, ja kuljettajalta vaaditaan vähintään kypärä ja mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Kypärän on syytä myös olla oikeankokoinen, ehjä ja kiinnitetty kunnolla hihnalla.

– Nopeaa sähköpyörää koskevissa liikennesäännöissä voi olla eroja maittain, mutta Suomessa säännöt ovat samat kuin mopolla. Esimerkiksi pyörätiellä ajaminen on pääsääntöisesti kiellettyä, ellei pyörätiemerkin yhteydessä ole lisäkilpeä, jolla mopoilu on sallittu. Pyöräkaistalla mopolla saa toki ajaa. Käytännössä kuitenkin kaupunkiympäristössä tämän nopean sähköpyörän paikka on ajoradalla, kuten mopojenkin, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Näitä jopa 45 km/h kulkevia sähköpyöriä saa kuljettaa vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneet omatessaan vähintään mopokortin AM/120. Kypärä on pakollinen varuste, mutta nopeilla sähköpyörillä ajava voi käyttää myös polkupyöräkypärää. Tämä on eräs  poikkeus mopoilun säännöistä.

Liikenneturva suosittelee laitteeseen ja sen käyttöön tutustumista hieman rauhallisemmassa paikassa ennen vilkkaampaan liikenteeseen siirtymistä. Ennakoiva ajotapa on paikallaan myös sähköpyörän selässä. Turvaväli ja tilannenopeus ovat tärkeitä työkaluja.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heiskanen haluaa muistuttaa sähköpyörän kuljettajaa koskevan aivan samat rattijuopumussäännöt kuin muitakin moottoriajoneuvon kuljettajia. Se ei siis suinkaan ole sovelias kyyti baarista kotiin muutaman oluen jälkeen. 

– Muistutuksena vielä, että tiekohtaisia nopeusrajoituksia tai aluerajoituksia ei saa ylittää nopeilla sähköpyörilläkään. Ja luonnollisesti nopeus on sovitettava myös tilanteen ja olosuhteiden mukaiseksi, Heiskanen kommentoi.

Kuva: Liikenneturva

Lue lisää liikenteestä:
Tätä ei kannata tehdä ratin takana – suomalaisista valtaosa tuomitsee
Koulut alkavat ja liikennemäärät kasvavat – vastuu liikenneturvallisuudesta on jokaisella

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.