Testissä Ski-Doo Summit 2017 – uusi kukkulan kuningas?

Keveys on valttia moottorikelkkamarkkinoilla. Koeajoimme Ski-Doon uutuusmallin vuoristokelkkailun alkulähteillä Pohjois-Amerikassa.

Vuoristokelkat tai niin kuin BRP asiaa kutsuu “deep snow sports” on ollut viime vuosina nopeiten kasvava segmentti kaikilla kelkkamerkeillä. Ski-Doon uusi Summit 2017 haluaa tosissaan olla uusi kukkulan kuningas.

Nyt onkin käsillä se aika vuodesta, kun ensi talven moottorikelkkamallit on esitelty ja ennakkokauppa käy kuumana. Moottorikelkkamarkkinoilla pärjätäkseen, uusilta syvänlumen malleilta odotetaan entistä parempaa etenemiskykyä, eli käytännössä vähemmän painoa ja enemmän tehoa.

Sitten edeltäjämallin Ski-Doo Summitissa uutta on paljon – niin ulko- kuin sisäpuolella. Samaa on oikeastaan vain jarrukahva ja polttoainesäiliön korkki. Summitin konehuoneesta löytyy nyt Rotaxin kaksitahtinen 850-kuutioinen suorasuihkutusmoottori eli E-tec, kuten valmistaja asian ilmaisee.

Rotaxin moottori on kokonaan uusi. Koneessa on edistyksellinen painevoitelu, niin uudelleen suunnitellulle kaksiosaiselle kampiakselille kuin kiertokangille. Moottori on kiinnitetty rungon keskelle paino jakauman tasapainottamiseksi. Siinä on lisäksi kaksi lisäruiskua varmistamassa, että 165 hevosvoimaa tuottava moottori saa riittävästi polttoainetta, mutta samalla myös viilentävää huuhtelua suoraan kampikammioon.

Muita tärkeimpiä muutoksia ovat muun muassa uuden rungon aikaansaaman 14 kilon painonpudotuksen lisäksi uusi P-drive-nimellä kutsuttava, kokonaan huoltovapaa kytkin sekä huomattavasti aiempaa kapeampi muotoilu niin kuljettajan työtiloissa kuin konehuoneen leveydessä.

West Yellowstonessa, Montanassa järjestetyssä koeajokurvailussa selvisi, että
kelkka on todella kevyt käsitellä, ketterä ja herkästi kaasuun reagoiva. Merkittävänä tekijänä uuden moottorin ja voimansiirtopaketin lisäksi on kokonaan uusi 165" telamatto, 3" harjakorkeudella ja pidennetyllä 3" lapun välillä. Telamaton paino on merkittävästi keventynyt, mikä parantaa etenemiskykyä lumella, mutta mahdollistaa myös huomattavan eron maton reagointikykyyn kaasua painettaessa.

Ski-Doo Summitin kokonaispaketti on siis kunnossa. Vapaa-ajan kelkoista haetaan ensisijaisesti hyvää fiilistä – ja sitä tämä laitos myös tarjoaa.

Uusi Ski-Doo Summit 2017-mallisena maksaa 15 900–16 900 euroa, pituudesta ja mallista riippuen.

Toimittanut: Wille Rajala