Koeajossa Porsche Cayman GT4 – manuaalisen ajamisen mallioppilas

Turboahtimet ja automaattivaihteistot valtaavat markkinoita, mutta jotkut taistelevat vastaan. Kävimme nautiskelemassa Saksassa manuaalivaihteiston ja vapaasti hengittävän bokserikutosen yhdistelmästä.

Tykkäsimme

Alustasta

Ajettavuudesta

Äänistä

Emme tykänneet

Pitkistä välityksistä

Väännön puutteesta alakierroksilla

Hinta alkaen 148 933 €

Porsche on ennen kaikkea tunnettu urheiluautovalmistajana. Siitäkin huolimatta, että kaksi merkin suosituinta ja myydyintä mallia ovat tällä hetkellä katumaasturit Cayenne ja Macan. Trendikkäiden perheille sopivien autojen lisäksi Porschen valikoimasta löytyy edelleen oikeita urheiluautoja ajamisesta nauttivilla kuskeille.

Urheiluautojen osalta kaksipaikkainen ja kovakattoinen Cayman on ollut Porschen mallistossa vuodesta 2005, ja nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2012. Keskimoottorisena se on aina kerännyt kehuja näppärästä ja tarkasta ajettavuudestaan, mutta etenkin alkuun monet eivät ottaneet pikku-Porschea tosissaan. Toisaalta ehkä valmistajakaan ei halunnut tuoda Caymanista kovin pahasti 911:sta varpaille hyppivää mallia. Ennen tätä.

Porsche esitteli noin vuosi sitten keväällä rajuimman version Caymanista. Nimeä GT4 kantavan mallin menohaluista kielivät vakiomallia aggressiivisempi ilme ja 30 millimetriä matalammalla lepäävä kori. Keulan ja kylkien ilmanottoaukot ovat isommat, ja takaa löytyy paitsi diffuusori myös iso kiinteä takaspoileri. 20-tuumaisten vanteiden takaa pilkistävät isot hiilikuitukeraamiset jarrulevyt ja keltaiset jarrusatulat. Myös alustaan on tehty merkittävästi muutoksia ajettavuuden nimissä ja komponentteja on lainattu muun muassa isoveli GT3:sta.

Ilmanottoaukot ovat vakiomallia aggressiivisemmat
Takaspoileri ja diffuusori erottavat GT4:n muista Cayman-malleista
Törmäsimme reissussa myös Genevessä esiteltyyn 911 R -erikoismalliin, joka myytiin loppuun samantien julkaisun jälkeen

Myös sisätiloissa hallitsee urheilullinen tunnelma. Lisävarusteisen kuppipenkin runko on valmistettu hiilikuidusta ja verhoilu on muun ohjaamoon tyyliin yhdistelmä nahkaa ja Alcantaraa. Ajoasennon saa säädettyä juuri sopivaksi, ja varsin korkealle keskikonsoliin sijoitettu vaihteenvalitsin on juuri sopivalla paikalla nopeita vaihtotilanteita ajatellen.

Ja juuri ne vaihtotilanteet ovatkin Cayman GT4:n juttu. Auton manuaalivaihteisto on vastaus ajamisesta nauttiville asiakkaille, joille kaksoiskytkinvaihteiston myötä tuleva lisänopeus ei ole tärkein asia. Porschen manuaalivaihteistoisten autojen kysyntä onkin osoittautunut varsin kovaksi, ja Porsche nosti GT4:n tuotantomääriä alkuperäisistä suunnitelmista, jotta mahdollisimman monet halukkaat saivat auton. Lisäksi Genevessä esitelty 911 R ei käytännössä kerennyt edes myyntiin, ennen kuin sen 991 kappaleeseen rajoitettu erä oli jo loppu.

Nykymittapuulla Cayman GT4:n 385 hevosvoiman teho ei ole kovinkaan korkea. Tässä autossa ei kuitenkaan ole kysymys pelkästä tehosta, vaan ennen kaikkea tasapainoisesta kokonaisuudesta. GT4 on helppo ja hienolla tavalla vanhasta ajasta muistuttava auto, jota pitää ajaa.

Ja sen ajaminen on nautintoa. Alusta toimii esimerkillisesti, ja tarkan ohjauksen ansiosta autoa oli ilo viedä mutkaisilla Etelä-Saksan teillä kaarteesta toiseen. Etenemiseen löytyi kyllä myös toinen näkökulma apukuljettajan puolelta, joka totesi matkan muistuttaneen lähinnä pakotettua vuoristorata-ajelua. Nämä lienevät vain pieniä eroja matkustustottumuksissa.

Tärkeä osa kokonaisuutta on luonnollisesti myös äänimaailma. Vapaasti hengittävän bokserikutosen höpinät päästetään maailmalle vakiona olevan sporttiputkiston kautta. Matalilla kierroksilla on bassovoittoisuutta ja mahtipontisuutta. Ylöspäin kohotessa mukaan tulee korkeampia säveliä vihaista repivyyttä. Alaspäinvaihtoja puolestaan siivittävät automaattiset kierrostentäsmäykset ja tämän jälkeen moottorijarrulla putkistosta ajoittain kuuluva papatus.

Viikonlopun ja noin 800 ajetun kilometrin jälkeen auton avaimista luopuminen tuntuu kovin vastenmieliseltä ajatukselta. Jatkaisin mielelläni matkaa GT4:llä, ja mahdollisuuden tullen suuntaisin ensimmäisenä moottoriradalle.

Ohjaamo on tiivis, muttei ahdas Mittariston keskipaikalta löytyy perinteiseen tapaan kierroslukumittari Kuusiportainen manuaalivaihteistoa on ilo käyttää Ovenkahva on korvattu kangaslenkillä Kuppipenkin runko on valmistettu hiilikuidusta

MIKÄ Porschen kaksipaikkaisen ja keskimoottorisen Caymanin toistaiseksi tehokkain versio. Tekniikkaa on lainattu 911-mallistosta, mutta toki uuteen käyttötarkoitukseen tarkoin säädettynä.

KENELLE Cayman GT4 on oivallinen ratkaisu perinteisten urheiluauton arvot tuntevalle harrastajalle. Keskimoottorin, takavedon ja manuaalivaihteiston yhdistelmä on löytänyt faninsa, ja vielä nopeasti toimimalla sellaiseen voi päästä käsiksi.

AJETTAVUUS Cayman on perusajettavuudeltaan tasapainoinen. Ohjaus on erittäin tarkka ja verrattain kevyt. Michelinin valmistamat katuslicksit (Pilot Sport Cup 2) tarjoavat etenkin lämmettyään sellaisen määrän pitoa, että kaarrenopeudet nousevat todella rajuiksi. Autoa on myös helppo viedä pidon rajoille saakka. Aliohjautuminen on helposti korjattavissa pienellä kaasunnostolla, tai kevyellä jarrutuksella, jonka jälkeen autoa voi viedä kauniista hallittavassa pienessä luisussa. Vetopitoa parantavat osaltaan myös dynaamiset ajotilanteeseen mukautuvat moottorintuet, takatasauspyörästön lukko ja aktiivinen voimanjakojärjestelmä, Porsche Torque Vectoring. moottorinkiinni Alusta toimii tienpinnasta riippumatta esimerkillisesti. Normal-asetuksen lisäksi tarjolla on käytännössä rata-ajoon tarkoitettu Sport, joka on kadulle turhan kova. Muutamien moottoritiesiirtymien perusteella auton nopea ohjaus tuo kovemmissa vauhdeissa aavistuksen turhaa hermostuneisuutta keskialueelle. Suomen nopeuksilla, tai tasaisella rata-asfaltilla tällaisista ongelmista ei liene tietoakaan.

SUORITUSKYKY Vapaasti hengittävä 3,8-litrainen bokserikutonen on perinteinen kierroskone. Arkiajoon vääntöä on kyllä riittävästi alhaallakin, mutta hauskuus alkaa vasta 5 000 minuuttikierroksen jälkeen. Tämä yhdistettynä varsin pitkiin muutaman ensimmäisen vaihteen välityksiin tuo kuitenkin hieman rajoitteita katuajoon. Esimerkiksi mutkaisilla teillä pitäisi käytännössä aina vaihtaa ykköselle päästäkseen tehoalueelle. Kakkosvaihteella auton nopeus nousee jo lähes lukemaan 130 km/h. Välitykset lienevät varsin sopivat rata-ajoon, mutta kadulla hieman lyhyemmät välit toisivat pirteyttä nurkkapyörittelyn lisäksi liikkeellelähtöihin ja pienten mutkapätkien nautiskeluun.

TILAT Korkea keskikonsoli jakaa ohjaamon selkeästi kahtia, mutta molemmilla paikoilla on hyvin tilaa. Myös kuljettajan säätövarat ovat riittävät ja ajoasennon saa helposti säädettyä hyväksi. Tavaratilaa Cayman tarjoaa yllättävän hyvin. Edestä löytyvä tavaratila vetää helposti pari lentolaukkua ja taakse mahtuu tarvittaessa kolmas laukku. Viikonloppureissun tavarat kulkevat siis vaivatta mukana.

MALLISTO Cayman-mallisto on uudistumassa kohta, minkä jälkeen perusmallisto saa voimanlähteekseen 718 Boxsterin yhteydessä esitellyt turbomoottorit. Vapaasti hengittäviä voimanlähteitä arvostavien kannattaakin toimia nopeasti. Hinnoittelun suhteen Cayman GT4 sijoittuu mielenkiintoisesti hyvin lähelle perus-Carreran lähtöhintaa. Näistä kahdesta itse päätyisin nyt ajossa olleeseen.

Porsche Cayman GT4
Moottori
3 800 cm3, B6
Teho 283 kW (385 hv) / 7 400 r/min
Vääntö 420 Nm / 4 750 – 6 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 4,4 s
Huippunopeus 295 km/h
EU-kulutus 10,3 l/100 km
CO2-päästöt 238 g/km
Mitat Pituus 4 438 mm, leveys 1 817 mm, korkeus 1 266 mm, akseliväli 2 484 mm
Omamassa 1 340 kg
Tavaratila Edessä/takana 150/275 l

Kuvat ja video: Mikko Autio ja Kiira Virolainen