Koeajo: Kian iso sedan tähtää varustelulla premium-luokkaan

Kia on uudistanut mallistoaan tiuhaan tahtiin. Uusien katumaasturien rinnalta löytyy myös hyvin varusteltu perinteinen sedan.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Varustelusta

Tiloista

Emme tykänneet

Moottorin äänestä

Ohjauksen tunnottomuudesta

Hinta alkaen 29 647 €
Koeajoauto 41 055 €

Perinteinen sedan pitää pintansa automallien myllerryksessä. Se on edelleen suosittu korimalli isojen autojen luokassa ja tarjoaa arvokkaampaa tunnelmaa kuin crossoverit, tila-autot tai farmarit. Kian kohdalla ison sedanin virkaa on hoitanut Optima, josta on juuri saatu markkinoille neljännen sukupolven malli.

Ulkonäön suhteen malli noudattelee edellisen sukupolven linjoja, ja ensivilkaisulla autoa voisi melkein luulla faceliftiksi. Tarkemman tarkastelun jälkeen erot kuitenkin on varsin helppo huomata. Kokonaisuus on aiempaa linjakkaampi ja keulan ilme on itsevarmempi. Etenkin koeajoauton tyyliin tummalla ulkovärillä varustettuna ilmestys on varsin edustava.

Sisätiloihin astuessa ylellinen ensivaikutelma jatkuu vaalean nahan toivottaessa matkustajat tervetulleiksi. Laatuvaikutelma on päällisin puolin hyvä, joskin muovin käyttö yksityiskohdissa hieman latistaa tunnelmaa. Varustelu on ehdottomasti yksi Kian valttikorteista. Koeajoauto oli varustettu parhaalla varustetasolla, mutta siitäkään huolimatta hinta ei nouse mahdottomaksi kokoluokka huomioiden. Varusteluun kuuluvat muun muassa lämmityksen lisäksi tuuletetut penkit sähkösäädöillä ja muistipaikoilla, 360-asteen kamerajärjestelmä, automaattinen pysäköintiavustin sekä aktiivinen vakionopeudensäädin.

1,7-litrainen turbodiesel ei valitettavasti yllä samalle tasolle sisätilan tunnelman kanssa. Moottori on valitettavan äänekäs, mikä tulee esille etenkin matalissa nopeuksissa kaupunkiliikenteessä. Voimavarat riittävät normaaliin etenemiseen, mutta kovin urheilullisiin suorituksiin dieselversiolla ei enää maantienopeuksissa kannata lähteä.

Optima on kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja hyvin varusteltu iso sedan. Silmämääräisesti arvioiden se on ottanut harppauksen kohti premium-luokkaa, mutta pienissä yksityiskohdissa on vielä hiomista. Erittäin mielenkiintoisen lisän mallistoon tuo syksyllä Suomeen saapuva Optima Sportswagon, jonka myötä mallisto laajenee 245-hevosvoimaisella GT-mallilla ja pistokehybridillä.

Kattolinja laskee lähes coupémaisesti Keula on saanut lisää särmää Etukamera sijaitsee maskin keskellä 360-asteen kamerajärjestelmä helpottaa esimerkiksi pysäköintiä Iso kattoluukku tuo valoa ohjaamoon

MIKÄ Kian iso sedan, joka haastaa etenkin tiloilla ja varustelulla.

KENELLE Hyvää varustelua arvostavalla, jolle brändi ei ole itsetarkoitus.

AJETTAVUUS Kia etenee ison auton mukavuudella normaaleissa ajo-olosuhteissa. Alusta toimii pehmeästi ja melutaso on kohtuullinen. Häiritsevin tekijä on voimakkaasti tehostetun ohjauksen tunnottomuus. Myöskään suuntavakaudesta Optima ei saa kovin suuria pisteitä. Valitsemalla Sport-ajotilan ohjausvaste kasvaa, mutta tuntumaa se ei paranna.

SUORITUSKYKY 1,7-litrainen turbodiesel liikuttaa mitoiltaan isokokoista autoa täysin riittävään tahtiin. Vaihteisto toimii suhteellisen hyvin, mutta aina vaihtoajankohta ei tunnu ihan optimaaliselta, mikä mahdollisesti näkyy verkkaisessa ilmoitetussa kiihtyvyydessä. Arkiajossa tuhti vääntö kuitenkin tekee etenemisestä vaivatonta.

TILAT Optima on iso sedan ja tarjoaa sen mukaisesti myös tilaa. Kuljettajalla on varsin mukavat oltavat sohvamaisilla, mutta yllättävän hyvän tuen tarjoavilla penkeillä. Takana on jaloilla hyvin tilaa, mutta melko aikaisessa vaiheessa laskevaksi kääntyvä kattolinja leikkaa tehokkaasti pääntilaa.Käytännössä tällä korivalinnalla joutuu tekemään kompromissin kuljetuskapasiteetin suhteen, mutta yli 500 litran tavaratila riittänee useimpiin tarpeisiin.

MALLISTO Optima on tarjolla kahdella moottorivaihtoehdolla. Koeajoetun lisäksi tarjolla on 2,0-litrainen perinteinen vapaasti hengittävä bensavaihtoehto, joka tarjoaa 163 hevosvoimaa ja on saatavilla myös automaattina. Varustetasoina ovat LX, EX, Business Premium ja Business Luxury. Koeajossa ollut Luxury Business -versio sisältää käytännössä kaiken autoon saatavan, ja molemmat Business -varustelut ovat saatavissa vain automaattivaihteisten versioiden yhteyteen.

Kia Optima 1,7 CRDi ISG DCT
Moottori
2 143 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 104 kW (141 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 700 – 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 203 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 855 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 805 mm
Omamassa 1 605 kg
Tavaratila 510 l

Ratissa on paljon nappeja, mutta niihin tottuu varsin nopeasti Mittaristo on selkeä ja rauhallinen Keskikonsolista löytyvät pikapainikkeet muutamille toiminnoille, mutta pääasiassa järjestelmää ohjataan kosketusnäytöllä Vaihteenvalitseman takaa löytyvät pysäköintijärjestelmien lisäksi penkkien lämmityksen ja tuuletuksen kytkimet Sähkösäätöiseen penkkiin on kaksi muistipaikkaa Penkki on mukava, mutta istuinosasta saisi löytyvä hieman lisää sivuttaistukea Takana on paljon tilaa ja penkki on mukava Myös takapenkiltä löytyvät istuinlämmitykset Tavaratila on selkeän muotoinen Pala historiaa: murskaajasaranoita ei löydy enää monesta autosta

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös
Kialta historian ensimmäinen iso farmari
Koeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan​
Koeajossa kaikkien aikojen nopein Kia​