Koeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan

Kia uudisti rohkeasti Sportage-katumaasturia. Erottuvan muotoilun lisäksi malli kerää pisteitä kattavalla varustelullaan.

Tykkäsimme

Moottorista

Varustelusta

Emme tykänneet

Vaihteiston viivyttelystä

Suurista päästöistä

Hinta alkaen 26 990 €
Koeajoauto 48 490 €

Kia on nostanut imagoaan merkittävästi lyhyessä ajassa. Kahdesta korealaisesta se on asemoitunut sporttisemmaksi, kun taas Hyundai on ottanut aavistuksen hienostuneemman auton aseman.

Sportage on Kian kolmanneksi myydyin malli Suomen markkinoilla ja uudistuksen myötä odotetaan luonnollisesti markkinan piristymistä. Maahantuojan mukaan alkuvuoden ennakkomyynti on sujunut hyvin.

Uusi Sportage erottuu massasta rohkealla muotoilulla. Edeltäjän tyyliin kylkilinja on varsin korkea, mutta linja ei nouse enää yhtä aggressiivisesti auton takaosaa kohti. Keula puolestaan on saanut cee´din tyyliset pitkälle lokasuojan päälle ulottuvat ajovalot, jotka korostavat keulan korkeutta. Koeajoauton GT-Line-varustelu tuo ulkonäköön vielä omat mausteensa muun muassa nelilamppuisten sumuvalojen muodossa.

Sisätilojen laatuvaikutelmassa on otettu iso harppaus eteenpäin. Kahden parhaan varustelun kanssa tunnelmaa korostavat täysnahkaverhoilu ja kattava mukavuusvarustelu. Ohjaamoon totuttelussa kuitenkin menee hetki, sillä nappeja on paljon sekä ratissa että keskikonsolissa.

Uuden Sportagen hintalappua vilkaistessa muistaa myös, ettei Kia ole mikään halpa-auto. Kyseessä on toki hyvin varusteltu nelivetoinen ja automaattivaihteinen katumaasturi, mutta yli 40 000 euron hintaluokkaan on tarjolla paljon vaihtoehtoja. Hieman suppeammin varusteltuna ja etuvetoisena hinta tuntuu huomattavasti kohtuullisemmalta. Esimerkiksi etuvetoinen EX-varusteltu diesel-malli lähtee kaupasta mukaan vajaalla 32 000 eurolla.

Bensamallien hintaa nostaa tuntuvasti myös uudesta tekniikasta huolimatta korkea ilmoitettu kulutus. Se on varsin lähellä todellista ajon aikaista kulutusta, mutta autonvalmistajan rehellisyys tulee tässä tapauksessa varsin kalliiksi auton ostajalle. Dieselmallien kulutuslukemat ovat huomattavasti kohtuullisemmat.

Kylkilinja on korkea ja antaa ulkonäköön jämäkän vaikutelman
Korkea vaakalinja kiertää takaa auton ympäri. Perän valojen vaakalinjat korostavat takaa katsottaessa auton leveyttä
Korkeaa keulaa hallitsee Kialle tyypillinen tiger nose -maski

MIKÄ Euroopan markkinoilla Kian kolmannen sukupolven katumaasturi suosittuun kokoluokkaan.

KENELLE Sportage sopii monipuoliseen perhekäyttöön ja kasvaneet mitat parantavat käytettävyyttä. Paremmilla varustetasoilla auto täyttää myös varsin korkeat vaatimukset.

AJETTAVUUS Uusi Sportage on jämäkkä ajettava. Korkea kori ei kallistele suuremmin ja epätasaisuudet ylittyvät ilman turhia liikkeitä. Alusta ei kuitenkaan ole turhan kova, mikä on edelleen yleistä monissa sporttisesti varustelluissa autoissa. Ohjaus on nykytyylisesti harmittavan tunnoton, eikä ohjausvasteen säätäminen tuo lisää tuntoa.

SUORITUSKYKY Uusi turbomoottori liikuttaa Sportagea vaivattomasti. Vääntöä on hyvin tarjolla alakierroksilta lähtien ja kone kiertää iloisesti huipputehon alueelle. Liikkeellelähtöjä hidastaa välillä varsin tuntuvasti kytkintä luistattava vaihteisto, minkä lisäksi vaihdot eivät ole kaksoiskytkinaskien nopeimmasta päästä. Tätä tapahtuu myös rauhallisissa lähdöissä, jolloin toiminta lähinnä heikentää mukavuutta äänen muodossa.

TILAT Sportage on kasvanut edeltäjään verrattuna ja se näkyy myös sisätiloissa. Kuljettajan paikalla on riittävät säätövarat ja ergonomia on ajamisen kannalta kohdallaan. Useiden muiden mallien tapaan kosketusnäytön käyttäminen vaatii lievää kurottelua. Takana on riittävästi tilaa ja myös tavaratilaa ajaa asiansa.

MALLISTO Moottorivalikoimasta löytyy koeajetun turbokoneen lisäksi 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensakone (132 hv), 1,7-litrainen diesel (116 hv) ja 2,0-litrainen diesel kahtena tehoversiona (136 ja 185 hv). Neliveto ja automaattivaihteistot ovat tarjolla bensaturbon lisäksi molempien 2,0-litraisten dieseleiden kanssa. Varustetasoja ovat LX, EX, GT-Line ja Business Premium, joista kaksi jälkimmäistä tarjoavat erittäin runsaan ja käytännössä kaiken sisältävän varustelun. LX on nykymittapuulla hieman suppea, mutta EX korjaa tilanteen tuomalla mukaan muun muassa 7-tuumaisen keskusnäytön, automaatti-ilmastoinnin, navigointijärjestelmän, peruutustutkan ja kaistavahdin. Hintaeroa kahdella ensimmäisellä varustetasolla on mallista riippuen noin 3 000-4 000 euroa.

Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD DCT
Moottori
1 591 cm3, R4 turbo
Teho 130 kW (177 hv) 5 500 r/min
Vääntö 265 Nm / 1 500-4 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 201 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitat Pituus 4 480 mm, leveys 1 855 mm, korkeus 1 635 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 609 kg
Tavaratila 503-1 492 l

  • Nykymittapuulla ohjaamossa on paljon nappeja
  • Ratissa on paljon painikkeita, mutta hetken opettelun jälkeen käyttö sujuu vaivatta
  • Mittaristo on miellyttävän selkeä
  • Keskikonsolista löytyy painikkeet muun muassa kaikille ilmastoinnin säädöille
  • Kattavaan varusteluun sisältyvät muun muassa etuistuimien lämmityksen lisäksi tuuletus ja ratin lämmitys
  • Aktiivisii ajoavustimiin lukeutuvat muun muassa kaistavahti sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä
  • Vaihdekepin takaa löytyvät ajamiseen vaikuttavat säädöt
  • Kuljettajan penkki on hyvän muotoinen ja ajoasennon saa säädettyä kohdalleen
  • Takana on hyvin tilaa ja laitapaikat ovat lämmitetyt
  • Keskikonsolista löytyy virran ulosotto sähkölaitteiden lataamista varten
  • Tavaratila on hieman matala ja pyöräkotelot kaventavat keskikohtaa
  • Välipohjan alta löytyy lisää säilytystilaa
  • Kyljen pokkaus jatkuu etuvaloista taakse asti
  • GT-Line tuo mukanaan myös kromatut pakoputkien päät
  • Neliveto on saatavissa vain tehokkaimpien moottorivaihtoehtojen yhteyteen
  • GT-Line mallin erottuu nelilamppuisista sumuvaloista
  • Iso panoraamakattoluukku tuo valoa ja ilmavuutta ohjaamoon

Kuvat: Mikko Autio

 

comments powered by Disqus