Koeajossa kaikkien aikojen nopein Kia

Kia cee'd GT on nimensä mukaisesti Gran Turismo -henkinen, mutta riittääkö se? Onko tunnetta tarjolla tarpeeksi?

Kia cee'd 1.6 GDI-T GT
Hinta alkaen 30 490 €

Tykkäsimme

muotoilusta

alustan toiminnasta

Emme tykänneet

vaisusta suorituskyvystä

pakoäänistä

Volkswagen Golf GTI:n pitkä ja maineikas historia on osoittanut, että kompakteille sporttiautoille on kysyntää. Samoista markkinaosuuksista painii myös Kia cee'd GT, joka julkaistiin ensimmäisen kerran kolmiovisena pro_cee'd-versiona vuonna 2013. Viisiovinen malli julkaistiin vuotta myöhemmin. Nyt syksyllä 2015 molemmat mallit uudistettiin muun cee'd-malliston ohella.

cee'd GT on ollut julkaisustaan lähtien Kian Euroopan malliston tehokkain malli ja pitää piikkipaikkaa edelleen. Samalla se on Kian sporttisin ja nopein auto, joka erottuu muusta cee'd-mallistosta muun muassa uudelleen muotoillusta etu- ja takapuskurista, 18-tuumaisista vanteista ja kaksoispakoputkista. Faceliftin yhteydessä tarjolle tuli Urban Yellow -väri. Myös vanteet muotoiltiin uusiksi.

Urheilullisuus huokuu sisätiloissa. Kaikissa GT-malleissa on vakiona Recaron urheiluistuimet, GT-ohjauspyörä ja digitaalinen mittaristo. Uutta ovat D-muotoiltu ohjauspyörä ja alumiininen Start-nappula. Kia esitteli faceliftin yhteydessä myös uuden GT Line -varustetason, joka muistuttaa ulkoisesti GT-mallia logoja lukuunottamatta.

Valmistaja sanoo tehneensä pieniä parannuksia myös auton ajo-ominaisuuksiin, joskaan isoille päivityksille ei ollut tarvetta.

Hyvin säädetyn jousituksen ansiosta auto istuu tasapainoisesti tiessä, eikä se ole silti epämukavan kova. Ohjaus on tuntumaltaan hieman etäinen, mutta se on hyvin painotettu ja tarkka. Kiitosta tulee myös sujuvaliikkeisestä manuaalivaihteistosta.

Konepellin alla on sama 1,6-litrainen turbomoottori kuin aikaisemminkin. Piskuisesta padasta on kutiteltu 204 hevosvoimaa, joten teholukema on säilynyt ennallaan. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 7,7 sekunnissa, mikä on kymmenyksen paremmin kuin edeltäjämallissa, mutta näillä teholukemilla luulisi pääsevän jo kuutosella alkaviin lukemiin.

Suoritusarvoiltaan GT ei siis ole varsinainen raketti – ja siitä päästäänkin auton huonoihin puoliin. GT ei pärjää kiihtyvyydessä kilpailijoilleen. Se on harmi, koska alusta kestäisi varmasti kovempiakin teholukemia. Fiilispuolta lannistavat myös vaisut pakoäänet. Paukahdukset ja mörinät loistavat poissaolollaan. cee'd GT ei siis onnistu tuomaa hymyä huulille – tämän tyylisissä sporttiautoissa kun tunnepuolella on iso rooli ostopäätöksessä.

Kia cee'd GT 1.6 GDI-T GT
Moottori 1591 cm3
Teho 150 kW (204 hv) / 6000 r/min
Vääntö 265 Nm / 1750-4500 r/min
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,4 l / 100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4310 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2650 mm
Omamassa 1395 kg
Tavaratila 380 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus