Koeajossa Citroen C5 Aircross – ison kissan tyylillä

Citroenin mallisto on uudistunut vauhdilla ja tällä hetkellä lippulaivan virkaa toimittaa persoonallinen C5 Aircross.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Persoonallisesta tyylistä

Emme tykänneet

Vaihteiston verkkaisesta toiminnasta

Takatiloista aikuismatkustajalle

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 26 327 €
Koeajoauto 42 409 €

Citroenin mallisto on saanut muutamassa vuodessa vahvan sukunäön. Merkki on löytänyt omat tyylinsä, ja tekee nyt rohkeasti massasta erottuvan näköisiä autoja. Koko keulan leveydeltä päiväajovaloja yhdistävät ja keskellä logon muotoon taittuvien listojen lisäksi persoonallista ilmettä useisiin malleihin tarjoavat kontrastiväriset elementit sekä kyljistä löytyvät koristellut muovisuojukset. Trendikäs katumaasturihenki on vahvasti läsnä isossa osassa mallistoa.

Ja näin on myös uuden lippulaivamalli C5 Aircrossin kohdalla. Uutuus noudattelee samaa katumaasturihenkistä tyyliä, jota on löytynyt myös aiemmin esitellyistä pienemmistä malleista. Ilme on kuitenkin pikkusisaria totisempi, ja tyyliin sopiva leikkisyys on jäänyt aavistuksen taka-alalle. Se on varmasti selvää, että C5 Aircrossin tyyli tulee jakamaan mielipiteitä sekä puolesta että vastaan.

Persoonallisen muotoilun lisäksi Citroen puhuu rohkeasti autojensa mukavuudesta. Osa merkin uskollisista käyttäjistä on saattanut jäädä haikailemaan kesän 2017 jälkeen historiaan jäänyttä kaasunestejousitusta, mutta noin vuosi sitten Citroen toi Euroopan markkinoille C4 Cactus -mallin myötä uuden nimellä Progressive Hydraulic Cushions kulkevan jousitusratkaisunsa. PHC-jousituksen erikoisuus löytyy iskunvaimentimien sisältä, missä liikeradan ääripäissä iskunvaimentimen toimintaa rajoitetaan hydraulisilla pohjauselementeillä perinteisten kiinteiden elementtien sijaan. Tämä mahdollistaa iskunvaimennuksen säätämisen pehmeämmäksi liikeradan keskialueella, kun ääripäissä liikettä rajoitetaan nimen mukaisesti progressiivisesti liikettä vaimentavilla elementeillä. Toiminta tuntuu huomiota herättävänä pehmeytenä ja auton keinahteluna etenkin pienissä nopeuksissa. Vauhdin noustessa ja korin liikkeiden kasvaessa ylimääräinen keinahtelu onneksi vähenee. Pintapehmeydestä huolimatta terävät poikittaussaumat pääsevät täräyttämään koria ajoittain ikävästi.

Mukavuuspainotteisuus tuntuu myös ajossa. Parhaan varustelutason myötä tuulilasi ja etusivuikkunat ovat laminoidut ja eristävät ääntä paremmin, eikä tuulen suhinat häiritse moottoritienopeuksillakaan. Keväisen karheista tienpinnoista huolimatta myös rengasmelu pysyy aisoissa. Myös voimalinja tuntuu olevan viritetty mukavuutta ajatellen, sillä reagointi on leppoisan rauhallista myös Sport-ajotila valittuna. Vauhtiin pääsemisen jälkeen 1,6-litrainen bensaturbo liikuttaa C5 Aircrossia kuitenkin vaivattomasti.

Uusi C5 Aircross ottaa haltuun Citroenin malliston piikkipaikan, ja tarjoaa persoonallisuutta sekä mukavuutta perheautojen joukkoon. Siinä on havaittavissa ison kissan elkeitä, mutta mallistossa on tilaa myös perinteisemmälle ja isommalle lippulaivalle. Ja sellainenhan on liittymässä mallistoon lähivuosina.

Uusi Citroen C5 Aircross on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 29.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Citroenin malliston lippulaiva.

KENELLE Katumaasturihenkistä tyyliä ja mukavuutta arvostavalla autoilijalle.

AJETTAVUUS Kaikessa korostuu pehmeys ja keveys, ja auton kori tekee isoja liikkeitä ja hitaissa nopeuksissa. Ohjaus on kevyt, mutta kiitettävän tarkka. Vauhdin noustessa alusta kantaa pintapehmeydestä huolimatta kuorman hyvin ja ääritilanteita varten löytyy tarvittavaa jämäkkyyttä. Luistoneston toiminta on määrätietoista ja aggressiivista, mikä hidastaa tehokkaasti auton nopeutta.

SUORITUSKYKY 1,6-litrainen bensaturbo liikuttaa C5 Aircrossia vaivattomaan tahtiin, ja vaihteisto hyödyntää moottorin vääntöä pitäen kierrokset suhteellisen alhaisina. Syvemmälle kaasua painettaessa auton odottaisi liikahtavan aavistuksen rivakammin teholukemat huomioiden. Osasyynä verkkaiseen etenemiseen tuntuu olevan mukavuuspainotteisesti kaikissa tilanteissa toimiva vaihteisto, jonka vaihdot ovat pehmeän rauhallisia myös vauhdikkaammissa tilanteissa.

TILAT C5 Aircross sijoittuu ulkomittojensa osalta varsin yleiseen keskikokoisten katumaasturien luokkaan. Ohjaamo on jaettu varsin korkealla keskikonsolilla ja etumatkustajat saavat istuskella omissa oloissaan nojatuolimaisen pehmeillä istuimille. Ajoasennon saa säädettyä hyväksi, mutta ripeämmässä ajossa istuimilta toivoisi hieman parempaa sivuttaistukea etenkin istuinosan suhteen. Toiselta istuinriviltä löytyy kolme identtistä istuinta. Sekä istuinosan leveys että jalkatilat ovat aikuiselle hieman niukat, mutta pienemmille matkustajille mukavuus on kunnossa. Myös tavaratila kiittää varsin eteen sijoitetusti takapenkistä, josta löytyy myös säätö etäisyydelle että selkänojan kaltevuudelle.

MALLISTO C5 Aircross on tarjolla kahdella bensakoneella (96 ja 133 kW (131 ja 181 hv)) ja kahdella dieselillä (96 ja 130 kW (131 ja 178 hv)). Näistä pienemmät ovat vakiona manuaalivaihteistolla, pienempi diesel tarjolla myös automaattina, ja isommat ovat aina automaattivaihteisia. Varustetasoja on kolme; Live, Feel ja Shine. Live pitää sisällään keskikokoluokassa normaalin perusvarustelun sisältäen esimerkiksi ilmastoinnin, 8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun multimediajärjestelmän, pysäköintitutkan taaksen ja vakionopeudensäätimen, mutta sen yhteyteen ei ole saatavilla kaikkia lisävarusteita. Noin 3 600 euron lisäpanostuksella pääsee käsiksi hieman kattavampaan Feel-varusteluun, joka tuo mukanaan esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin, digitaalisen mittariston ja pysäköintitutkan eteen. Feel-varustelu tuo myös mahdollisuuden täydentää varustelua erillisillä varustepaketeilla. Shine puolestaan täydentää varustelua noin 3 000 euron hintaan muun muassa LED-ajovaloilla, auton avaimettomalla käytöllä, akustiikkalaseilla, navigoinnilla, Advanced Comfort -istuimilla, joista kuljettajan istuin säätyy sähköllä, langattomalla Qi-standardin latauksella sekä 360-asteen kamerajärjestelmällä. Myöhemmin mallisto tulee laajentumaan myös pistokkeesta ladattavalla hybridillä.

Citroen C5 Aircross PureTech 180
Polttomoottori
1 598 cm3, R4 turbo
Teho 133 kW (181 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 650 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,2 s
Huippunopeus 219 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat Pituus 4 500 mm, leveys 1 859 mm, korkeus 1 688 mm, akseliväli 2 730 mm
Omamassa 1 430 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 580-1 630 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.