Koeajo: Skoda Kodiaq -tyylikkään linjakas maasturi

Toisen sukupolven Skoda Kodiaq on saatavilla plug-in hybridinä, bensa- ja dieselmoottorimallina. Plug-in hybrid tukee pikalatausta ja akun toimintamatkaksi luvataan jopa 120kilometriä.

Teknavin Anniina Pohjosen koeajossa oli täysin uusi Skoda Kodiaq, joka on edeltäjäänsä tilavampi sekä käytännöllisempi kokonaisuus. Katumaasturi on kasvanut merkittävästi ja siinä näkyvät ensimmäiset piirteet Škodan Modern Solid -muotokielestä. Ladattavan Kodiaq-hybridimallin lisäksi toisen sukupolven Kodiaqista on tarjolla kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorimallia, joissa kaikissa on seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto.

Kyseessä on etuvetoinen, plug-in hybrid, 1,5 litran nelisylinterisellä bensaturbomoottorilla, joka yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa 204 hevosvoimaa eli 150 kilowattia ja 350 Nm vääntöä. Tällä yhdistelmällä nollasta sataan auto kiihtyy 8,4 sekunnissa. Sähköllä WLTP toimintamatkaksi on ilmoitettu jopa 120 kilometriä.

-Kodiaq on tyylikkään linjakas maasturi. Keulalta löytyy uudet toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot, joissa on huomattavasti enemmän valotehoa edeltäjiinsä nähden. Maskin alta löytyy vaaka valolista, joka tuo hyvin futuristista ilmettä auton keulalle. Takaa löytyy makee spoileri ja kattolinja laskee sulavasti ja sitten löytyy vielä ledvalot ja dynaamiset vilkut. Tyylikkäät 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit sekä tummat listat tuovat kyllä hyvin imettä sivuprofiilille, Anniina kuvailee.

Tavaratilan luukku aukeaa sähköisesti ja sen saa auki jalkaa heilauttamalla. Tavaratilaa on 745 litraa ja kun takapenkki kaadetaan alas saadaan tavaratilaa jopa 1 945 litraa. Mallissa on myös sähköisesti toimiva puskurin alle taittuva vetokoukku ja vetomassaa autolla on 1800 kiloa.

-Tänne on hyvä tulla sisälle vähän korkeamman maavaran ansiosta. Jalkatilaa sekä päätilaa on riittävästi ja oikein hyvät niskatuet. Takapenkeiltä löytyy myös penkinlämmittimet ja näille sivuistuimille sekä kaksi USB-C -porttia puhelimen lataukseen. Sitten on myös tuuletusräppänät ja isofix-kiinnitys lastenistuimelle, Anniina kertoo.

Yksinkertaistettu hallinta

Skoda Kodiaq`n ohjaamon yleisilme on siisti ja hallintalaitteet hyvin kuskin saatavilla. Hallintaan käytetään vapaasti seisovaa 13-tuumaista kosketusnäyttöä sekä muutamaa säätörullaa, joka tekee hallinnasta yksinkertaista. Lisäksi käytössä on uudistettu 10-tuumainen digitaalinen mittaristo.

-Täällä on hyväntuntuinen, hyvin käteen sopiva lämmitettävä nahkainen monitoimiratti ja makea nahkaverhoilu sisusta. Sporttisista penkeistä löytyy hyvät sivuttaistuet, sähkösäädöt, muistit, lämmitykset ja ilmastointi sekä hieronta. Ei tässä muuta tarvita.

-Liikkeelle lähdettäessä viimeistään huomaa, että vaihteenvalitsin on siirretty tänne ohjauspyörän viereen. Ajamista helpottaa huomattavasti tuulilasiin heijastuvat tiedot kuten nopeus. Henkilökohtaisesti tämä Head up -display onkin yksi suosikkivarusteistani. Se tekee ajamisesta vaivatonta, koska katseen voi helpommin pitää pelkästään tiessä.

Kodiaq tarjoaa runsaasti avustimia

Škoda Kodiaq on varustettu merkittävällä määrällä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tarjolla on muun muassa mukautuva kaista-avustin, risteävän liikenteen avustin, ovenavausavustin, kääntymisavustin, liikennemerkkitunnistus, sekä automaattinen pysäköintiavustin, joka osaa tehdä taskuparkin sekä katuun nähden poikittaisen pysäköinnin täysin automaattisesti. 

-Tämä versiohan on etuvetoinen, eikä juurikaan kiihdytettäessä vetele vaan etenee suoraan. Ohjaus on myös mukavan tunnokas. Auto on muutenkin vaivaton ajettava

6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto vaihtaa DSG-vaihteistolle tuttuun tapaan oikein jouhevasti ja huomaamattomasti. Ohjaamoon ei juuri kantaudu maantienopeuksissa ylimääräisiä ääniä ja se jos joku vaikuttaa huomattavasti matkustusmukavuuteen. Omamassaa autolla on noin 2300 kiloa eli auto ei ole kevyimmästä päästä, mutta kiihtyy silti kokoonsa nähden riittävästi ohitustilanteita ajatellen. Alusta on oikein hyvin mukautuva ja monipuolinen sekä ottaa vastaan hyvin tien epätasaisuudet. Kääntyvyys autossa on ketterä ja ohjaus tiukemmissa paikoissa kevyen tuntuinen ja helppo.

Kodiaqissa on saatavissa kehitetty mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus. Tässä järjestelmässä on kaksi erikseen säädeltävää venttiiliä erottamassa iskunvaimennuksen sisään- ja ulosjouston vaiheet. Aiemmin kummankin vaiheen toimintaa ohjattiin yhteisellä venttiilillä. Uusi järjestelmä pystyy säätämään vaimennusta nopeammin ja vaimennuksen luonnetta laajemmin. Ero näkyy vaimennuksen nopeampina reaktioina, mikä parantaa ajamisen dynamiikkaa ja auton mukavuutta. 

Kodiaq on yhteensopiva MyŠkoda-sovelluksen kanssa. Ladattavaa Kodiaq iV -hybridiä varten on käytettävissä toimintoja kuten Latauksen etähallinta ja Ilmastoinnin etähallinta. 

-Skoda Kodiaq onkin erittäin käytännöllinen kokonaisuus jossa on parhaimmillaan pitkä sähköinen toimintamatka, kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä katumaasturin tilavuus. Auto on siis monipuoliseen käyttöön soveltuva sekä taloudellinen.

LUE MYÖS

Koeajo: Skoda Superb Combi tarjoaa hulppeat sisätilat ja ajomukavuutta

Škoda tarjoaa laajan käyttövoimavalikoiman

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.