Porsche Macanin urheilullinen GTS-versio sijoittuu mallistossa täsmäaseen tavoin Macan S:n ja Turbon väliin.
Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 120 176 €
Tykkäsimme
jämäkkyydestä
ajettavuudesta
sporttiputkien läpi tulevista äänistä
ajan tasalla olevasta infotainment-järjestelmästä
Emme tykänneet
painoa on paljon, vaikka se ei tienpäällä suoraan tunnukaan
autovero 42 916 euroa
Porsche on tehnyt viime vuosina GTS-versioista brändin brändin sisällä – kuten se on tehnyt myös Turbojen kanssa. Macan on jo kymmenes Porsche-malli, johon GTS on tarjolla.
Auton moottori on sama kolmilitrainen tuplaturbo-V6, joka löytyy Macan S:stä, mutta konetta on muokattu vieläkin sporttisempaan suuntaan. Parantuneen hapenottokyvyn myötä ahtopaine on kasvatettu yhdestä barista 1,2 bariin, ja sen myötä moottorista saadaan irti 20 heppaa ja 40 newtonmetriä enemmän kuin Ässässä.
Kaikki voima välitetään renkaille aina 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin välityksellä, ja käytössä on luonnollisesti Porschen älykäs nelivetojärjestelmä. Se jakaa tarpeen mukaan voimaa etu- ja taka-akselien välillä niin, että kaikki veto voidaan tarjota myös kummallekin akselille erikseen. Hauskaa ajokokemusta varten järjestelmä saadaan myös irroittamaan perä hallitusti kaasun avulla. Kumitassut auton alla ovat vakiona edessä kokoa 265/45 R 20 ja takana kokoa 295/40 R 20. Jarrut on puolestaan lainattu Macan Turbosta.
GTS:n erottaa melko nopeasti tavallisesta Macanista niin ulkoa kuin ohjaamoon kurkkaamallakin. GTS-lisukkeet ovat sopivan hillittyjä mutta silti selvästi silmään erottuvia. Silmiinpistävimmät lisukkeet ovat mattamustat Spyder-vanteet, helmasarja, urheiluistuimet GTS-brodeerauksilla sekä punaiset turvavyöt.
Normaaliajossa mukautuva iskunvaimennus kannattaa jättää suosiolla mukavimpaan asetukseen. Autoa enemmän piiskattaessa tai syheröiselle mutkatielle mentäessä alle voi hakea sitten jäykempää asetusta. Ero on on selvä. On itse asiassa hämmentävää, miten vakaasti, kallistelematta ja notkeasti kahden raavaan miehen lastissa yli kaksi tonnia painava katumaasturi taipuu tiukkoihinkin mutkiin. Ajokokemuksen kruunaa mattamustista pakoputken päistä raikaava sinfonia ja räpätys.
Uuden GTS-version lisäksi koko Macan-perhe on saanut nyt saman hyöty- ja viihdejärjestelmän, joka esiteltiin uudistuneessa 911:ssä. Samoin Macaneiden keulalle saa nyt niin ikään uudet LED-ajovalot.
Kun Macan on jo itsessään erittäinen urheilullinen katumaasturi, GTS hämärtää entisestään rajoja urheiluauton ja katumaasturin välillä. Ei Macan GTS tietenkään mikään 911 ole, eikä sen täydykään olla. GTS:n myötä se on kuitenkin ajettavuudeltaan taas piirun verran lähempänä urheiluautoa kuin katumaasturia. Ja harvaan urheiluautoon on näin mukavaa ja helppoa astua sisälle… ja harvalla urheiluautolla voi myös lähteä ostamaan isompia kodinkoneita.
Ja loppuun vielä tietopläjäys kaikille GTS-versiosta kiinnostuneille. GTS tulee tietysti sanoista Gran Turismo Sport. Porsche käytti tätä mallimerkintää ensimmäisen kerran vuonna 1963 keskimoottorisessa 904:ssä eli Carrera GTS:ssä. Porsche oli tuolloin vetäytynyt hiljattain pettymykseen päättyneeltä kokeilulta F1-areenoilla, ja se tarvitsi uuden auton GT-sarjoihin palauttaakseen uskottavuutensa urheiluautojen valmistajana. Tätä varten sen piti valmistaa myös yli 100 katuliikenteeseen rakennettua versiota. 904:ää valmistettiin lopulta 106 kappaletta, vaikka ottajia olisi ollut enemmänkin. Ja omistajille auto on ollut hyvä sijoitus. Hyväkuntoisten yksilöiden hinta kipuaa tänä päivänä helposti yli miljoonaan euroon.
Ja se maineen palautus… Sen voidaan katsoa onnistuneen, sillä 904:llä voitettiin lukuisia kestävyyskisoja heti ensimmäisenä vuonna 1964: mm. Targa Florio, Spa, Nürburgringin 1000 kilometrin kisa sekä Le Mansin 24 tunnin ajot.
Porsche Macan GTS
Moottori 2 997 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 265 kW (360 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 650–4 000 r/min
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 256 km/h
EU-kulutus 8,8 l/100 km
CO2-päästöt 207 g/km
Mitat Pituus 4 692 mm, leveys 1 926 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 807 mm
Omamassa 1 895 kg
Tavaratila 500–1 500 l