Koeajo: Polestar 4 tarjoaa suorituskykyä ja käytännöllistä kokonaisuutta

Tyylikkällä muotoilulla varustettu Polestar 4 tarjoaa SUV:n tilat ja käytännöllisyyden coupen ulkomuotoilulla. Mielenkiintoisena yksityiskohtana on takalasin puuttuminen.

Uusi Polestar 4 on suorituskykyinen D-segmentin SUV coupe-malli, mikä viittaa siihen, että malli on coupe ulkoapäin, mutta sisäpuolelta siinä on SUV:n tilat ja käytännöllisyys. 

Teknavin Anniina Pohjonen otti koeajoon Polestar 4 Long range Dual motor version varustettuna Pilot-, Plus- ja Performance -varustepaketeilla.

Polestar 4 on täyssähköinen, nelivetoinen katumaasturi

Autossa on sähkömoottorit sekä etu- että taka-akselilla ja ne tuottavat yhdessä 400 kW eli 544 hv tehoa ja 686 Nm vääntöä. Nollasta sataan Polestar 4 kiihtyy 3,8 sekunnissa. 

Akkukapasiteettia autosta löytyy 100 kwh ja 11kw AC-latauksella akun saa ladattua tyhjästä täyteen noin 11 tunnissa. Pikalatauksella lataaminen 10-80 % kestää noin 30 minuuttia. Täydellä latauksella toimintamatkaksi luvataan 590 km.

Ulkonäöltään Polestar on futuristisen tyylikäs ja ensimmäisenä huomio kiinnittyykin keulan sijasta auton takaosaan, sillä mallista  ei löydy lainkaan takalasia. Takaikkunan puuttuessa Polestar 4:ssa on tarjolla 2,5 megapixelin korkearesoluutiokamera, joka tarjoaa leveämmän kuvan mitä takaikkunasta näkisi. Kameran sijoitus ja suojakotelo auttavat välttämään lian kertymistä ja tarjoavat esteettömän panoraamanäkymän taaksepäin. Kameran kuvan voi vaihtaa tavalliseen peiliin, jos kuljettaja haluaa nähdä vaikka takamatkustajat. 

Peräpään suoraviivainen led takavalo tuo virtaviivaista ilmettä auton takaosalle. Polestarissa aerodynamiikka on tärkeässä roolissa ja myös ovenkahvat ovat korin kanssa samassa tasossa. Mallilla on urheilulliset mittasuhteet: matala keula sekä leveä yleisolemus. Leveyttä autolla on noin 2 metriä, korkeutta 1,5 metriä ja pituutta 4,8 metriä. 

Tavaratilan luukku aukeaa sähköisesti ja tavaratilaa ennen penkkien kääntämistä on 526 litraa ja penkkien kaatamisella tila kasvaa 1536 litraan. Lattian alla on tilaa pienemmille tavaroille ja lattiatasoa voi säätää kuorman mukaan. Edestä luukun alta löytyy lisäksi vielä 15 litraa säilytystilaa. Auton vetomassa on 2 000 kg.

Takaikkunan poisjättämisellä on luotu entistä paremmat tilat takamatkustajille. C-pilaria on siirretty taaksepäin ja panoraamalasikatto ulottuu näin ollen takamatkustajien pään taakse. Takana on matkustajille tarjolla sähköisesti kallistuvat takapenkit, sekä penkinlämmittimet ja omat puhallin räppänät molemmille puolille ja isofix kiinnitykset.

Takalasin puuttuminen tuo yksityisyyttä takapenkeille ja taas vastaavasti avaruutta tilaan luo pidennetty panoraamalasikatto. Jos tuntuu, että aurinko paistaa liikaa, katon läpinäkyvyyttä voi säätää. 

Nätisti liikkeelle ja räväkkä kiihtyvyys

Ohjaamo on tyylikkään yksinkertainen vaalealla nappanahkaverhoilulla. Sisustuksessa huomio kiinnittyy myös tunnelmavalaistukseen, jonka värimaailma on saanut inspiraatiota aurinkokunnasta. Penkit ovat urheilulliset ja tarjoavat jopa 12-suuntaiset säätömahdollisuudet sekä lämmityksen ja hierontatoiminnon. 

-Tämä lähtee kyllä todella nätisti liikkeelle ja huomaa myös, että nopeuden kasvu ei juurikaan vaikuta auton ohjaamoon kantautuviin ääniin vaan auto on erittäin hiljanen. Tässä on todella isot 22-tuumaiset vanteet ja sen kun vielä ottaa huomioon, niin on kyllä tosi hiljainen ajettava, Anniina toteaa.

-Auto ei tunnu myöskään mitenkään erikoiselta ajaa vaikka takalasia ei olekaan. Taustapeilinäyttöön tottuu nopeasti ja siitä on kyllä hyvä ja selkeä näkyvyys taakse. Kameran kuva on todella luonnollisen näköinen ja tarkka.

-Kiihtyvyyden puolesta auto on kyllä todella räväkkä eli ohitustilanteet ja kiihdytykset maantienopeuksiin onnistuu huoletta. Kaasupolkimeen auto vastaa välittömästi ja näin ollen luo suorituskykyiselle sähköautolle tyypillisen varmuuden tunteen esimerkiksi maantie ohituksia ajatellen.

-Ohjaustuntuma mukautuu myös eri ajotilojen välillä. Ohjauksen tehostus on aika runsas ja se tekee autosta kevyen ja helpon käsiteltävän. Vaikka tehostusta onkin reilusti niin omaan makuun tuntuma tiehen säilyy hyvänä silti myös nopeuden kasvaessa ihan näihin maantienopeuksiin 

-Akselivälihän autossa on aika pitkä ja se yhdessä reilun omamassan, nelivedon ja isojen 22-tuumaisten pyörien kanssa tekee varmasti osansa siinä, että auto on vakaa ja huoleton ajettava. 

-Paikaltaan lähtiessä kaikista sporttisimmat ajotilat päälle kytkettynä auto ampaisee matkaan todella rivakasti ja lähes täysin sutimatta. Huomaa, että ohjaus muuttuu huomattavasti tarkemmaksi ja rataolosuhteisiin sopivammaksi. Ohjauksen tilaksi on nyt siis valittuna myöskin sporttisin vaihtoehto eli ”tukeva”, joka on luonnollisesti paras vaihtoehto tähän vähän vauhdikkaampaan ajoon. Voi kyllä heti ajotilaa vaihtaessa todeta, että ohjaustuntuma muuttuu huomattavasti jäykemmäksi ja luo runsaasti lisää tarkkuutta ja tuntumaa kurveihin. Älykäs nelivetojärjestelmä yhdessä jämäkän alustan kanssa suoriutuu myös hyvin tehtävästään ja mutkista pääsee ulos hyvin vaikka vääntöä onkin tarjolla se lähes 700nm, ainakin näin kuivalla radalla. 

Matalan painopisteen ansiosta auto suoriutuu hyvin kurveista vaikka oma massaa onkin autolla yli 2300 kiloa. Painojakauma on myöskin hyvin balanssissa ja auto ei juurikaan aliohjaa vaikka täällä onkin aika tiukkoja ja haastavia kurveja joissa myös korkeudet vaihtelee ja kori kevenee paikoittain. Aikaisempiin Polestareihin verrattuna ohjaustuntumasta on saatu tarkempi ja alustan kallistelun jäykkyys on lisääntynyt huomattavasti.

-Saksalaisvalmisteisen ZF:n kehittämät aktiiviset vaimentimet havaitsevat ja estävät antureiden avulla korin kallistumisia ja tämän ansiosta kuljettaja voi valita keskinäytöstä alustan tuntuman mieluisaksi kuhunkin ajotilanteeseen ”normaalin”, ” ketterän” tai ” jämäkän” väliltä.

-Pysähtymisestä etu- ja taka-akselilla huolehtii järeät nelimäntäiset Brembon jarrut, isoilla jäähdytetyillä levyillä. Nyt jo muutaman vauhdikkaamman kierroksen jälkeen jarrutuntuma pysyy edelleen hyvänä ja mutkiin uskaltaa tulla aika huoletta niin sanotusti loppuun asti.

-Polestar 4 Longe range Dual motor yllätti ainakin minut positiivisesti kuinka suorituskykyinen se on myös näin radalla ajaessa. Sporttinen ja käytännöllinen kokonaisuus on varustettu runsaalla toimintamatkalla, suorituskyvyllä ja kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.

LUE MYÖS

Auton ostaminen haastaa kuluttajaa

Lisävalot ovat helppo keino ajoturvallisuuden lisäämiseen

SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.